Fenomenul New Age
Luni, 3 februarie, cardinalul Paul Poupard, președinte al Consiliului Pontifical pentru Cultură, și arhiepiscopul Michael Louis Fitzgerald, președinte al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios, au prezentat documentul "Isus Cristos, purtător de apă vie. O reflecție creștină asupra New Age", în cadrul unei conferințe de presă organizată de Biroul de Presă al Vaticanului. Cu această ocazie, Radio Vatican i-a adresat câteva întrebări Mons. Michael Louis Fitzgerald, pe marginea acestui document.
* Înainte de toate, Excelență, ce exigențe au condus la acest document?
O exigență pastorală. Curentul New Age este destul de răspândit în diferite ambiente, iar acest document dorește să fie un ajutor pentru păstori, în primul rând pentru aceia care însoțesc persoanele ca îndrumători spirituali sau care sunt implicați în pastorație, cu scopul de a face un discernământ. Există aspecte pozitive, dar în context mișcarea New Age nu este conformă cu adevărata credință creștină. În acest sens se încearcă să se ofere, în acest scurt document, soluții pentru a înțelege acest fenomen puțin neclar al New Age-lui și deci pentru a ilustra diferența dintre New Age și credința noastră creștină.
* Documentul poartă titlul: "Isus Cristos, purtător de apă vie". O aluzie, Excelență, la conținut?
Se știe că New Age se referă la era Vărsătorului: acesta este un concept astrologic conform căruia era Peștilor, care a fost era lui Cristos, a evoluat și s-a trecut acum la era Vărsătorului, unde totul este curgător, nu mai există rigorile creștinismului și totul este bazat pe armonie, persoana coborâtă în creat, în cosmos... Documentul, încă din titlul său, amintește că Isus Cristos este purtătorul de apă vie. Este un întreg capitol care tratează despre întâlnirea dintre Isus și samariteană, capitolul V, în care se face o reflecție, o meditație asupra acestui episod al evangheliei în care femeia se prezintă cu setea sa mare de a cunoaște mai mult, iar Cristos îi spune: "Dacă ai cunoaște darul lui Dumnezeu, tu care cauți apă: Eu sunt apa vie". Asta pentru a sublinia că un creștin, adevăratul creștin, află plinătatea vieți sale spirituale în Cristos, fără a trebui să meargă să o caute în altă parte...
* Excelență, cum de se răspândește astăzi New Age-ul? Ce carențe se întâlnesc și printre catolici?
New Age este un fenomen al postmodernismului, un fel de neîncredere în structuri... Este oarecum o neclaritate, o situație în care fiecare poate alege aspectele care i se potrivesc... Există o tendință de a-și construi fiecare un fel de religie proprie, iar acest lucru constituie un pericol al zilelor noastre. Consider - și s-a subliniat în acest document - că, deși există o insistență puternică asupra aspectului armoniei cu toți, există totuși un aspect individualist în New Age, căutarea evoluției propriilor potențialități: eu fac asta, eu construiesc... etc. În timp ce în creștinism, atitudinea este aceea de a primi ceva de la Dumnezeu, de a primi prin Cristos harul Domnului și acest har pe care îl primim ne îndeamnă spre aproapele, ne îndeamnă să slujim pe aproapele. Această tendință puțin individualistă, puțin egoistă, trebuie desigur combătută. (După Catholica.ro)
"New Age" înseamnă "noua eră" - termen reluat tot mai frecvent în literatura politică, sociologică, filozofică. Mișcarea pe care o desemnează mai are și alte denumiri: "aquarius", "a vărsătorului", "a soarelui" sau "solară", "ecologică" sau "holonomică". "Nu este o religie, însă e totuși ceva religios; nu este o filozofie, dar e totuși o viziune asupra omului și a lumii, precum și o cheie de interpretare; nu e o știință, dar se bazează pe legi «științifice», chiar dacă acestea trebuie căutate în stele. New Age e o nebuloasă ce conține ezoterism și ocultism, gândire mitică și magică despre tainele vieții și un dram de creștinism, totul amestecat cu cugetări din astrofizică". (Cardinalul Goldfried Danneels)