Grigore de Nyssa
Vasile cel Mare, fratele său Grigore de Nyssa și prietenul său, Grigore de Nazianz, formează în cadrul părinților greci ai Bisericii grupul părinților capadocieni. Grigore de Nyssa este cunoscut prin faptul că în rezolvarea diferitelor probleme de filozofie și teologie a căutat să afle răspunsurile ce erau în perfectă armonie cu credința și în același timp răspundeau cerințelor rațiunii umane. Biserica îl amintește la 9 martie.
S-a născut la Cezareea (Capadocia), în anul 335, din părinți creștini. A făcut parte dintr-o familie numeroasă, dar, spre deosebire de ceilalți nouă frați, el s-a dovedit a fi înclinat spre o viață lumească, voioasă, zgomotoasă: prefera vânătoarea, festivitățile, grupurile vesele în locul studiului și exercițiilor de pietate. Fiind sfătuit de fratele său, sfântul Vasile cel Mare, și de sora sa, sfânta Macrina, a renunțat la modul greșit în care și-a trăit viața. După un anumit timp, în care a predat retorica în școli particulare, a părăsit totul și s-a dus alături de fratele său, care împreună cu prietenul lor Grigore de Nazianz se retraseră în singurătate, pentru a se dedica netulburați studiului operelor lui Origene și ale lui Metodiu din Olimp. A scris primul tratat despre desăvârșirea creștinească: "De virginitate" (Despre feciorie). După împărțirea Capadociei în două provincii, decisă de împăratul Valens, sfântul Vasile l-a desemnat pe fratele său Grigore pentru sediul episcopal din Nyssa. Aici a avut parte de ostilitatea furioasă a arianilor. Trimis în exil, în anul 376, după doi ani a fost rechemat și repus în drepturi. A participat în anul 381 la conciliul ecumenic convocat de Teodosiu. Părinții conciliului, admirând pregătirea sa filozofică și teologică, l-au numit "columnă a dreptei credințe". În anul 394 este prezent la un alt sinod ținut la Constantinopol. Sunt celebre predicile sale în care tălmăcește Sfânta Scriptură și discursurile funebre pentru personalitățile mai de vază din timpul său. Se crede că a murit în anul 395.
Chip și asemănare
În ce constă măreția omului? se întreabă Grigore de Nyssa. Nu în asemănarea lui cu lumea creată, ci în faptul că este făcut după chipul naturii care l-a creat, după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Dacă chipul este o însușire "naturală", asemănarea este rodul libertății și al efortului voinței. Așadar, asemănarea este orientarea și mișcarea de bază a chipului spre perfecțiunea lui Dumnezeu. Pentru sfântul Grigore, Moise este exemplul cel mai elocvent al voinței de asemănare cu creatorul deoarece nu se oprește deloc în urcușul său, nici nu-și fixează limite în ascensiunea sa către înălțime, ci, o dată ce a pus piciorul pe scară, el nu încetează de a urca treptele acesteia și continuă mereu să urce, deoarece orice treaptă pe care o urcă dă întotdeauna spre o alta. Asemănarea se realizează progresiv prin intermediul stăpânirii și sublimării simțurilor, cunoașterii lui Dumnezeu, ascezei creștine și rugăciunii.
Romeo Neculai
11 noi beatificări
Papa Ioan Paul al II-lea va proclama 11 noi fericiți în cadrul celebrărilor din 23 martie și 27 aprilie din acest an. Duminică, 23 martie, în a 3-a Duminică din Postul Mare, Sfântul Părinte va celebra Liturghia de beatificare a cinci slujitori ai lui Dumnezeu: preotul francez din Dieceza de Cahors, pr. Pierre Bonhomme (1803-1861), fondator al Călugărițelor "Sfânta Fecioară" de pe Muntele Calvar; o catalană, Juana Lluch; o spaniolă, Maria Rodriguez; o braziliană, Caridad Brader; și un laic maghiar, tată de familie și medic, Ladislas Batthyany-Strattmann (1870-1931). În duminica din 27 aprilie, a 2-a din timpul pascal, papa Ioan Paul al II-lea va beatifica șase slujitori ai lui Dumnezeu, printre care cunoscutul Don Giacomo Alberione (1884-1871), fondator al Familiei Pauline, angajată într-un mod deosebit în evanghelizarea prin mijloacele de comunicare moderne. Ceilalți sunt Marco D'Aviano, Maria Cristina Brando, Eugenia Ravasco, Maria Domenica Mantovani și Giulia Salzano.