Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Din istoria Bisericii locale -

Identitatea catolicilor din Moldova (II)

Identitatea catolicilor din Moldova, după cum s-a precizat în ultimele numere ale prezentei publicații, suscită un viu interes din partea mai multor foruri naționale și internaționale. Recentele conferințe și reportaje, promovate de unele asociații nonguvernamentale, au încercat să scoată la lumină anumite aspecte referitoare la etnia, limba și portul acestei minorități religioase. Într-unul din numerele precedente au fost enumerate câteva probe din care transpare realitatea că majoritatea catolicilor din Moldova sunt "români catolici moldoveni" (ep. Mihai Robu), întăriți fiind în demersurile noastre de unele documente concludente din secolele XIII-XVI. Informațiile prezentate în rândurile de mai jos, referitoare la viața catolicilor din Moldova în secolul al XVII-lea, vor trezi cu siguranță numeroase întrebări. Dacă nu găsiți răspuns la ele, vă rugăm să le transmiteți pe adresa redacției și vom încerca să căutăm împreună un răspuns veridic.

Documentele și comentariile istorice consemnează prezența catolicilor pe teritoriul Moldovei încă din prima parte a secolului al XIII-lea, fiind grupați în episcopiile de Milcov (1227-1241), Siret (1371-1434) și Baia (1418-1523). Aceste forme de organizare a minorității catolice din zonă nu au fost de lungă durată, deoarece Moldova era un ținut misionar foarte sărac, iar unii dintre episcopii și preoții veniți aici nu puteau să se adapteze condițiilor socio-economice. Mai mult, credința catolică în Moldova era din ce în ce mai periclitată de ofensiva husită și protestantă, situație limitată de eforturile unor misionari și domni favorabili "cauzei Romei".

Analizând situația existentă, prin schimburi de corespondență și rapoarte cu misionarii franciscani, dominicani și iezuiți care activau în Moldova, Sfântul Scaun a decis la finele secolului al XVI-lea înființarea unei episcopii la Bacău. Controversele legate de persoana primului episcop de aici au făcut ca data de înființare a noii episcopii să fie la 17 septembrie 1607. La cârma acestei episcopii, care a dăinuit până în anul 1818, s-au perindat 32 de episcopi. Aceștia, în majoritate de origine poloneză, au locuit în cea mai mare parte în Polonia și au vizitat foarte rar comunitățile catolice din Moldova. Acest fapt a fost determinat, în special, de regimul politic care, fiind mulți ani ostil polonezilor, se implica și în chestiunile religioase ale catolicilor. Pentru aplanarea unor "interese filomaghiare" ne-am putea pune următoarele întrebări: Dacă se presupune că în Moldova trăiau mulți catolici unguri, de ce Sfântul Scaun nu a numit episcopi unguri, ci polonezi? De ce misionarii unguri veniți în Moldova falsificau datele reale și ajungeau în dizgrația domnitorilor?

Pentru a rezolva problema pastorației catolicilor din Moldova, Sfântul Scaun a trimis numeroși vizitatori apostolici. Aceștia au constatat că în primele decenii ale secolului al XVII-lea, din cauza luptelor dese purtate pe teritoriul Moldovei, a scăzut simțitor numărul catolicilor din această parte a țării. La mijlocul acestui secol se constată următoarea coloratură etnică a catolicilor din Moldova: "Catolici unguri, care-și uitaseră limba, poloni, italieni, slavi, francezi, sași și alții". În aceeași perioadă, vizitatorul apostolic Baksic a trecut și prin sate locuite de "ungureni". Acest titlu generic a fost dat țăranilor veniți din Transilvania din cauza regimului agrar foarte sever de dincolo de Carpați. Ei au populat mai multe zone ce fuseseră pustiite de atacurile tătare. Acestora li s-au adăugat, mai ales în nordul Moldovei, și țărani sosiți din Polonia și Rusia.

Trebuie să amintim că, pentru a uniformiza situația clerului și a credincioșilor din Moldova, în această perioadă au avut loc două sinoade diecezane: unul la Cotnari (6 noiembrie 1642) și unul la Bacău (27 aprilie - 1 mai 1663). Printre chestiunile abordate la aceste sinoade au fost și cele referitoare la identitatea catolicilor din Episcopia de Bacău. În cele aproximativ 50 de localități în care se găseau catolici, în număr de aproape 8.000 de suflete, treptat, își vor face apariția noi "straturi de credincioși".

Spre mijlocul acestui secol și în continuare, în rapoartele misionarilor către congregațiile romane, întâlnim o noutate absolută: deplângerea numărului mic al catolicilor și privirea nostalgică spre vremurile când ei formau grupuri puternice la Baia, Cotnari, Trotuș etc. Scăderea numărului catolicilor din Moldova în a doua jumătate a secolului al XVII-lea se datorează impunerii unor contribuții foarte mari față de Poarta Otomană, ceea ce a făcut ca mulți locuitori să treacă în Polonia și Muntenia, iar unii emigranți să se întoarcă în Transilvania sau să adere la ortodoxie. (va urma)

Pr. Alois Moraru



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat