Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Actualitatea -

Lecturi dificile

Mă surprinde neplăcut, ba chiar mă doare să constat generalizarea unei realități, și anume aceea că vicioșii dezvoltă economia, că artele au avut și au genii și exponenți imorali. Părintele Abelardo Lobato, în exercițiile spirituale ținute la Sinaia (21-23 februarie a.c.), mi-a confirmat ceea ce am constatat cu stupoare deja de mult timp, adică acea constantă a istoriei ce nu se schimbă nicidecum. Pare un fel de pârghie care conduce și impune echilibre stabile, nu instabile, așa cum ar crede un optimist ingenuu.

Dar să-i lăsăm pe corupții economiei și ai artelor și să privim în curtea noastră proprie, a catolicilor din Moldova. În economia mântuirii, aici și acum, preoții cercetează, înțeleg semnele timpurilor? Constatarea fatalistă că vânturile reci au bătut dinspre Moscova, așa cum mai înainte au bătut dinspre Constantinopol, adică Istanbul, acum nu prea mai deranjează auzul sau conștiințele oamenilor. Și, de fapt, nici nu există dispoziția intelectuală, sau simpla bunăvoință pentru a ne întreba asupra trecutului. Așa cum, din constatările mele și nu numai, pentru cauza minorității bilingve a așa-zișilor "ceangăi" se luptă aici doar Episcopia de Iași, tot așa cum pentru cunoașterea trecutului recent, doar aceeași Biserică face eforturi, alături de instituții de specialitate laice. Însă marea masă a oamenilor nu știu ceea ce s-a petrecut, iar punctul forte al românului nu este nicidecum memoria. În felul acesta, se săvârșește un sacrilegiu: călcăm peste sânge nevinovat, trecem inconștienți pe lângă pușcării și locuri de tortură a înaintașilor noștri. Ne-a intrat eronat în cap ideea că a fost cândva Inchiziția care a ucis lume nevinovată, genii, idei și cultură, și nu realizăm faptul că genocidul cel mai teribil din istoria omenirii este cel al comunismului secolului al XX-lea, care a făcut aproape 100 de milioane de victime. Vrem binecuvântarea lui Dumnezeu pentru noi, pentru pământurile și casele noastre, dar nu știm unde sunt înmormântați martirii noștri, unde au fost chinuiți, maltratați, anihilați fizic și psihic... pentru a îngrădi acel loc, ca spațiu sacru, pentru a ridica un monument. Ne-am pus vreodată întrebarea dacă nu cumva vreo casă, vreo șură, un bloc al nostru, în care locuim astăzi, și unde îl înjurăm și pe Dumnezeu și pe guvernanți, nu sunt cumva construite peste sânge nevinovat, peste vreun edificiu al torturii comuniste, peste vreun câmp, șantier, lagăr unde au suferit sau au murit contemporani ai noștri?!

Ne-am zis că e bine să dăm (condamnăm) uitării schisma din 1054. Cel mult, să fie studiată la istorie. Ce-ar fi să dăm uitării și trecutul recent, și să fie studiat doar la istorie. Rezultatul? O amnezie! Iar amnezia este o boală tare grea, care mutilează omul. O amnezie parțială există în România, și, din păcate, și în Biserică. Așa cum nu-i cunoaștem prea bine pe martirii antichității, de ce i-am cunoaște pe cei ai prezentului?! Și apoi, aceștia, mai recenți, ar putea deveni incomozi pentru noi. Iar lumea de astăzi caută comoditatea sub toate aspectele ei.

Spunem: timpuri trecute, căci acum s-a născut o lume nouă. Și care e noutatea acestei lumi? Libertatea! Care libertate? Totală, dacă s-ar putea. Să nu uităm ce ne spune Evanghelia: "Adevărul vă va face liberi". Nu putem fi liberi în prezent dacă nu cunoaștem adevărul epocii care ne-a generat. Noi, aici, la răscruce de vânturi, trebuie să știm întâi de toate că am fost mici și neputincioși, așa cum și acum, mici și neputincioși, mergem și slujim la alții. Am fost supuși ai turcilor, apoi ai rușilor, iar acum ai propriilor idoli. Am fost mereu neputincioși, săraci intelectual, izolați, conduși deseori de persoane corupte, capricioase, slab pregătite intelectual; persoane care astăzi se joacă cu cei mulți și cu banii care mai sunt în această țară; fără perspective europene, scăldându-ne în propria izolare și sărăcie, uneori lingându-ne rănile, alteori considerându-ne urmași demni și viteji ai daco-romanilor, sau ai lui Ștefan cel Mare. Reprezintă și aceasta o consolare.

Poate că cineva o să-mi reproșeze faptul că sunt ironic sau chiar lipsit de respect. Acestui posibil acuzator doresc însă să-i dau un răspuns prea puțin cunoscut și apreciat. La prima vedere, avem impresia că aici totul este doar sărăcie, că lumea aceasta e a nimănui, că totul este relativ, că oamenii aceștia nu valorează nimic. Îndărătul acestor aspecte neplăcute, grave, se ascund însă și valori care i-au salvat pe catolicii moldoveni. Cu cât aprofundez mai mult viața lor, cu atât mi se întărește convingerea că Biserica și păstorii sufletești au salvat comunitatea catolică de la pieire în multe ceasuri grele, de cumpănă.

Când am luat contact, cam dur, e adevărat, cu școala, armata, cu societatea românească în general, m-a lovit propaganda atee, minciuna, violența, disprețul față de cel ce gândește altfel, elogierea găunoasă a unei lumi, a unui model de om pe care, în realitate, nu le-am întâlnit niciodată. Ceea ce însă am întâlnit concret în mica mea lume catolică din Moldova a fost o credință simplă și fără compromisuri. Când în clasa a III-a mi s-a pus cravata de pionier la gât, ajungând acasă, tata mi-a dat două palme, fără nici un comentariu, mi-a smuls cravata și a legat-o la gâtul vițelului ce zburda prin ogradă în aerul proaspăt al primăverii. Aceasta a fost prima mea lecție de istorie. Au urmat altele, mai dureroase. Ceea ce am citit mai târziu în spatele acestui gest, care poate fi multiplicat la infinit în lumea părinților și a bunicilor noștri, este un fel de punct fix într-o lume, într-o istorie neputincioasă din punct de vedere politic și economic. Iar acest punct fix, numit credință și comuniune cu Roma, în mai multe rânduri i-a salvat pe catolicii moldoveni de la dispariția lor de pe aceste meleaguri. Gloria acestor tăcuți ai istoriei a fost și rămâne necunoscută și, ca atare, neapreciată. Iar această necunoaștere din partea noastră are consecințe grave pentru prezentul și viitorul nostru. Nu suntem suficient de ancorați în identitatea noastră istorică și riscăm să fim abătuți de la drumul cel drept, să orbecăim în întunericul ignoranței, al unor planuri și speranțe care nu au fundament, consistență. Riscăm să încercăm a construi un viitor fără baze solide. Este adevărat că Duhul Sfânt asistă mereu Biserica sa, dar tot la fel de adevărat este că acest Duh lucrează prin oameni, în istoria lor.

De exemplu, cine știe că în timpurile grele din secolele XVII-XVIII, deseori comunitățile catolice s-au salvat nu datorită spadei domnitorilor sau a vreunui puternic al timpului, ci datorită acelor neștiuți misionari franciscani conventuali, care au stat ca păstorul cel bun lângă turmă, apărând-o, încurajând-o. Ei rămâneau singurii păstori ai unor mici comunități care nu-i avea decât pe ei. Mica turmă catolică din Moldova, mulsă și tunsă până la disperare, nu numai de reprezentanții Înaltei Porți, de oamenii domnitorului, de boieri, de călugării ortodocși (multe sate catolice erau mănăstirești), atacată de tătari, a supraviețuit, repet, doar datorită păstorilor ei. Să ne gândim câți catolici din Moldova timpurilor noastre și-au pierdut urmele prin Dobrogea sau Transilvania pentru că nu au avut păstori care să fie mereu alături de ei?! Câți vor dispărea astăzi prin Europa? Același fenomen s-ar fi petrecut și în trecut.

Istoria este învățătoarea vieții. Ne întoarcem cu privirea spre prezent. Știm să citim timpurile în care trăim? Pentru o lectură și interpretare corectă avem nevoie de puncte de referință ferme, verificate. Luăm, împrumutăm manuale de cateheză, de pastorație din țările occidentale. Facem experiențe, vrem rezultate imediate, ne pierdem răbdarea, influențați de mecanicismul epocii, în care apeși pe întrerupător și apare lumina. Nimeni nu pune la îndoială jertfele păstorilor pentru credincioșii lor. Privindu-i cu virtuțile și lipsurile lor, să nu uităm că mereu au rămas fideli în jurul păstorilor, că la noi nu au existat trădări, erezii, schisme. Tăcuților istoriei noastre trebuie să le redăm graiul.

Istoria nu face salturi, nici nu are prăpăstii între perioadele ei. Să nu uităm, așadar, adevăratele valori spirituale ale catolicilor noștri. În bulversarea prezentului, avem datoria de a păstra mereu vii valorile ferme ale trecutului, care ne vor salva și astăzi: credința catolică și fidelitatea față de păstorii sufletești, în comuniune cu Sfântul Părinte papa.

Pr. Emil Dumea



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat