Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Din istoria Bisericii locale -

Identitatea catolicilor din Moldova (I)

Problemele legate de originea catolicilor din Moldova par a nu avea sfârșit. Speculațiile etnice la adresa celor ce s-au declarat de religie romano-catolică la acest ultim recensământ au generat și generează multiple discuții. Mulți au fost chestionați după un șablon stabilit dinainte și au fost "încondeiați" după interesele cenzorilor sau ale altor instanțe superioare. Includerea în schemele de evidență a etniei "ceangău" denotă un "fals istoric", deoarece, așa cum s-a arătat în rubricile similare din numerele trecute ale prezentei reviste, catolicii din Moldova au fost dintotdeauna "români catolici moldoveni" (ep. Mihai Robu).

Realitatea că majoritatea catolicilor din Moldova sunt "români neaoși" nu are nevoie de prea multe comentarii și dezbateri, întrucât avem dovezi de necontestat în apărarea originii noastre române. Documentele istorice atestă românitatea catolicilor care au venit din diferite colțuri ale țării și s-au stabilit în Moldova. În cele ce urmează vă prezentăm doar câteva date concludente.

Prezența catolicilor pe teritoriul Moldovei este consemnată documentar încă din prima parte a secolului al XIII-lea, când călugării dominicani reușesc să încreștineze cumanii, un popor migrator ce se afla temporar în partea de sud a Moldovei, la est de Carpați. Oare aceștia erau "ceangăi" sau "maghiari"? Pentru aceștia papa Grigore al IX-lea (1227-1241) a aprobat în anul 1227 înființarea Episcopiei de Milcov (1227-1241). Un an mai târziu, episcopul Teodoric a schimbat denumirea eparhiei în "Episcopia Cumanilor", ceea ce a stârnit proteste din partea ierarhilor maghiari. Acestora episcopul cumanilor le-a spus: "Oare în Biserica lui Cristos nu pot paște alăturea lupul cu mielul? De ce oare nu pot sta împreună și secuiul cu valahul și cumanul?" Din acest context ne dăm bine seama că locuitorii care aparțineau acestei episcopii de pe teritoriul Moldovei nu erau maghiari, ci cumani încreștinați.

După câțiva ani, în urma eșuării convenției de unire ce s-a lansat la Conciliul Ecumenic din Lyon (1274), Sfântul Scaun a decis ca Biserica Catolică din Moldova să fie supusă Mitropoliei de Lvov, nu unei episcopii maghiare. Apoi, în timpul voievodului Lațcu (1365-1374), minoritatea catolică din Moldova a trecut sub autoritatea directă a Sfântului Scaun. În acest context, în urma unor cereri adresate papei Grigore al XI-lea (1370-1378) de însuși domnul Moldovei, la 9 martie 1371 s-a înființat Episcopia de Siret (1371-1434). Ce naționalitate aveau catolicii din această vreme? Cu siguranță erau de naționalități diferite (sași, secui, români), fiind descendenții celor care, "ademeniți de belșugul Moldovei", au venit din diferite colțuri ale Țării Ungurești. Din acest motiv, în documentele vremii și nu numai, au fost numiți "catolici unguri", adică "catolici veniți din Țara Ungurească". În această conjunctură au fost trimiși în Moldova mai mulți episcopi și preoți unguri. Unii dintre aceștia făceau "propagandă maghiară", fapt pentru care a fost necesară intervenția Sfântului Scaun în vederea transferării lor în Transilvania sau în alte țări. Putem prezenta numeroase asemenea cazuri, dar considerăm că nu este aici locul cel mai potrivit.

Fiind desființată Episcopia de Siret și crescând numărul catolicilor din Moldova, la începutul secolului al XV-lea s-a înființat Episcopia de Baia (1413-1523).

Oare catolicii din acest oraș erau "ceangăi" sau unguri? Răspunsul credem că îl dă însuși Sfântul Scaun prin Ioan al XXIII-lea (1410-1415) care a pus noua episcopie sub dependența Mitropoliei de Lvov, nu a uneia din Regatul Ungariei. În această perioadă, deoarece secuilor din Transilvania le-au fost luate "drepturile și privilegiile", au continuat emigrările catolicilor în Moldova. Venind aici, mulți români, secui, unguri ori sași au primit denumirea de "ceangăi", adică "și-au părăsit țara și s-au înstrăinat de ceea ce au avut".

În a doua jumătate a secolului al XVI-lea, Moldova, ca de altfel întreaga Europă de Răsărit, a fost străbătută de un puternic curent promovat de iezuiți prin care se intenționa readucerea ortodocșilor la unirea cu Biserica Catolică. În acest sens, preotul iezuit Stanislau Warszewicz, sprijinit de domnitorul Moldovei, Petru Șchiopul (1574-1579; 1582-1591), de sfetnicul Bartolomeu Brutti și de mitropolitul Sucevei, Gheorghe Movilă, cu aprobarea cardinalului Aldobrandini, a inițiat un plan care prevedea înființarea unei episcopii catolice sufragane celei de Lvov (Regatul Poloniei). De ce noua episcopie din Moldova trebuia să depindă de o mitropolie poloneză și nu de una din altă țară? (va urma)

Pr. Alois Moraru



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat