|
Biserica Română Unită cu Roma consideră, prin vocea ierarhilor ei, că în România sunt încălcate în continuare dreptul și libertatea religioasă. Prin comunicatul emis de mitropolitul greco-catolic de la Blaj, ÎPS Lucian Mureșan, la data de 16 martie, în urma conflictelor dintre greco-catolicii și ortodocșii din Ocna-Mureș (jud. Alba), se specifică: "Situația de la Ocna-Mureș, care se aseamănă mult cu situația Bisericii Greco-Catolice din anul 1948, dovedește că în România dreptul la libertatea religioasă și orice principiu al unui stat de drept sunt constant și flagrant încălcate. Considerăm că astfel de acțiuni anticonstituționale și de intoleranță religioasă nu slujesc intereselor națiunii române angajată deja în procesul de integrare în structurile democratice euro-atlantice". Fără lăcașuri de cult Conflictele interconfesionale între ortodocși și greco-catolici, care durează de mai mulți ani în Ardeal, au atins cote alarmante în ultimul timp în Ocna-Mureș (județul Alba). După ce biserica în litigiu a fost atribuită cultului greco-catolic, printr-o sentință definitivă și executorie, pronunțată la începutul anului acestuia, de Curtea de Apel de la Alba-Iulia, în noaptea de vineri spre sâmbătă (15-16 martie), ortodocșii de la Ocna-Mureș au reușit să recucerească o biserică în care greco-catolicii își țineau slujbele de mai bine de o lună de zile, deși în localitate mai există două biserici ortodoxe. Printr-o scrisoare adresată de patriarhul României, Teoctist, ministrului justiției, Rodica Stănoiu, la data de 12 martie, patriarhul Bisericii Ortodoxe PF Teoctist, incriminează "implicarea instanțelor judecătorești laice în problemele patrimoniale și disciplinare bisericești". Invocând Decretul 358/1948 și Decretul lege 126/1990, care stipulează că patrimoniul ce a aparținut cultului greco-catolic și a fost preluat de Biserica Ortodoxă, este o problemă de competența exclusivă a Comisiei Mixte de Dialog. Preafericitul Teoctist contestă dreptul instanțelor judecătorești de orice grad de a pronunța hotărâri în litigii ce privesc cele două biserici "indiferent dacă problema în discuție este dreptul de proprietate, folosință, abitație, uz asupra bunului respectiv". În legătură cu scrisoarea trimisă de către patriarhul Teoctist ministrului Justiției, Rodica Stănoiu, prin care se cere ca litigiile patrimoniale dintre cele două biserici să nu mai fie judecate de către instanțele juridice din România, reprezentanții Mitropoliei de la Blaj susțin că este vorba de un abuz, fiind încălcat dreptul constituțional care precizează că fiecare persoană din țară se poate adresa neîngrădit Justiției. De asemenea, Asociația Avocaților Greco-Catolici a înaintat publicității un protest, condamnând respectiva scrisoare patriarhală, dar și gestul ministrului Justiției, Rodica Stănoiu, care a distribuit acel document tuturor Curților de Apel, creând un mediu ostil pe viitor, în ceea ce privește cauzele în care sunt implicate comunitățile greco-catolice din Ardeal. Într-un comunicat din partea Departamentului pentru Relațiile cu Mass-Media al Ministerului Cultelor și Culturii se specifică: "Ministerul Culturii și Cultelor a luat act cu îngrijorare de existența unor nedorite situații conflictuale locale între unele comunități ortodoxe și greco-catolice din Transilvania și dorește rezolvarea cât mai rapidă în spiritul dialogului și al înțelegerii creștine a diferendelor patrimoniale". După ce precizează că Biserica Română Unită cu Roma (Greco-Catolică) a preluat sau i-au fost retrocedate 150 de biserici de la Biserica Ortodoxă Română, comunicatul subliniază că intră în sarcina Comisiei Mixte de Dialog rezolvarea problemelor patrimoniale, statul nefiind parte componentă a acestei comisii. Prin Decretul nr. 9 din 31 decembrie 1989 a fost abrogat Decretul 358 din 1948, emis de regimul dictatorial, ilegalitate care a generat atunci jefuirea Bisericii de toate bunurile patrimoniale, inclusiv lăcașuri de cult, biserici și mănăstiri și trimiterea în temnițele cele mai dure, în lagăre, gulaguri și colonii de muncă a tuturor slujitorilor și credincioșilor care au refuzat conformismul, în frunte cu cei 12 ierarhi, din care nouă s-au stins din viață în timpul prigoanei comuniste. După relegalizarea Bisericii Române Unite, Greco-Catolice, din decembrie 1989, în satele și orașele din Ardeal au început să se reînființeze vechile parohii unite. Au trecut aproape 13 ani de la Revoluție. Și astăzi credincioșii Bisericii Greco-Catolice sunt nevoiți să-și oficieze slujbele religioase în multe cazuri prin piețe, cimitire, școli, curți și case. Justificat, ne putem întreba: oare s-ar putea spune că se bucură de libertate? Există o Comisie Mixtă de Dialog Ortodoxo - Greco-Catolic. Început în urmă cu șapte ani, pentru rezolvarea unor probleme patrimoniale, dialogul dintre Biserica Ortodoxă Română și Biserica Română Unită cu Roma (Greco-Catolică) a rămas doar la nivelul dialogului și analizelor. Ultima întâlnire a avut loc în ziua de 27 septembrie 2001, la reședința Episcopiei Greco-Catolice din Lugoj. Este vorba de Cea de a VI-a Întâlnire a Comisiei Mixte de Dialog Ortodoxo - Greco-Catolic. În prima parte a discuțiilor, ierarhii ortodocși au prezentat evoluția pe plan local a dialogului dintre cele două Biserici, cu realizările și cu problemele rămase în discuție. Partea greco-catolică și-a menținut cererea de a-i fi restituite catedralele, bisericile protopopiale și, acolo unde există două biserici, dintre care una greco-catolică, aceasta să le fie restituită greco-catolicilor sau să li se permită măcar slujirea alternativă. S-a convenit ca următoarea întâlnire să se țină în septembrie 2002, la sediul Episcopiei Ortodoxe a Aradului. În Banat, ÎPS mitropolitul Nicolae a înțeles să restituie nu numai catedrala episcopală, dar și unele biserici a căror returnare a fost posibilă. De asemenea, și ÎPS Pimen al Sucevei și Rădăuților a înțeles să restituie fraților ucraineni greco-catolici o bună parte din lăcașurile de cult. Încă din anul 1990, la numai câteva luni de la eliberarea de sub jugul comunist, președintele CPUN, Ion Iliescu, promitea în fața reprezentanților la cel mai înalt nivel al celor doua biserici naționale restituirea tuturor bunurilor mobiliare și imobiliare. S-a elaborat un Decret lege, cu nr. 126, din 24 aprilie 1990, care la articolul 2 prevedea "restituirea către Biserica Greco-Catolică a bunurilor preluate de către stat în starea lor actuală". Nu s-a realizat mare lucru din această promisiune și prevedere legală, pentru că înfăptuirea ei a fost încredințată unei comisii care timp de 12 ani nu a funcționat. Biserica Ortodoxă se confruntă de fapt cu o adevărată problemă: în posesia ei se află multe biserici vechi, dintre care unele nefolosite de mulți ani ca urmare a construirii de noi biserici. Totuși, deși unele dintre aceste lăcașuri au aparținut Bisericii Greco-Catolice, și au fost cerute înapoi de către aceasta, Biserica Ortodoxă preferă să le lase să se dărâme în loc să le înapoieze proprietarilor de drept, care sunt interesați să investească în repararea lor. Cel puțin 11 biserici foste greco-catolice, date în 1948 de către comuniști Bisericii Ortodoxe Române, au fost demolate, demontate sau au dispărut pur și simplu, majoritatea după 1990. Dintre acestea, șapte biserici erau declarate ca monumente istorice. Aceste informații sunt prezentate într-un raport dat publicității de Biroul de Presă al Eparhiei Greco-Catolice de Cluj-Gherla. Raportul, semnat de pr. Mircea Marțian, reprezintă o centralizare a informațiilor predate până acum de mai multe eparhii greco-catolice. În raport mai sunt incluse și lista bisericilor care urmează a fi dărâmate, și lista celor care sunt în pericol de dărâmare. Conform legii, dărâmarea sau strămutarea oricărui lăcaș de cult presupune acordul Direcției pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național din județul respectiv sau direct acordul Direcției Monumentelor Istorice, din București. Ministerul Cultelor și Culturii, care patronează aceste direcții, afirmă că în nici unul dintre cele 11 cazuri nu s-a dat vreo aprobare legală, cu atât mai mult pentru bisericile monumente istorice. Mai mult, în timp ce despre unele se cunoaște momentul demolării sau demontării lor, unele biserici figurează ca pur și simplu "dispărute". Pr. Cornel Cadar
Cine sunt greco-catolicii? Până în secolul al IX-lea românii din Dacia Traiană erau de rit latin depinzând de Roma. Prin bulgari, în Biserică s-a introdus limba slavă și ritul grec. Cum românii au trecut încetul cu încetul sub stăpânirea bulgară pierzând legăturile cu Roma, iar Principatul Transilvaniei a ajuns sub domnia Casei de Habsburg (1688), a început să se pună problema unirii. La 5 septembrie 1700, cea mai mare parte a românilor din Transilvania, în frunte cu episcopul Atanasie Anghel, subscriu definitiv la actul unirii cu Roma. În 1948 Biserica Greco-Catolică a fost desființată de statul comunist. Erau pe atunci aproximativ 2.500.000 de credincioși în cinci dieceze sub Mitropolia de la Blaj. Biserica avea aproape 2.000 de preoți. Bunurile au fost luate de stat; bisericile și casele parohiale au fost luate de către Biserica Ortodoxă. La 31 decembrie 1989 Biserica Română Unită cu Roma a fost recunoscută oficial. La 14 martie 1990 papa Ioan Paul al II-lea a numit episcopi în cele cinci episcopii reînființate.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |