De la "Assisi I" la "Assisi II"
Sfântul Părinte i-a invitat pe reprezentanții religiilor lumii să vină la Assisi la 24 ianuarie 2002, pentru a se ruga pentru depășirea opozițiilor și pentru promovarea unei păci autentice. Papa Ioan Paul al II-lea și-a justificat această inițiativă spunând că "în acest moment istoric, omenirea are nevoie să vadă gesturi de pace și să audă cuvinte de speranță". Ziua de 14 decembrie 2001 a fost o zi de post pentru catolici în același scop. Ca președinte al Consiliului Pontifical "Justiție și Pace", cardinalul Roger Etchegaray a fost unul dintre organizatorii primei întâlniri a liderilor religioși din întreaga lume, desfășurată acum 15 ani la Assisi, pentru a se ruga pentru pace. "A fost un extraordinar pas făcut în direcția religiilor necreștine", a spus cardinalul, după anunțul papei Ioan Paul al II-lea despre evenimentul similar care va avea loc tot la Assisi la 24 ianuarie 2002. "Nu rugăciune împreună, ci împreună pentru rugăciune", s-a spus atunci.
Cu ce impresii ați rămas după eveniment?
Am fost uimit de anunțul făcut de papa Ioan Paul al II-lea în bazilica "Sfântul Paul" din afara zidurilor la 25 ianuarie 1986. Era anunțată atunci o "premieră" pentru istoria omenirii: aducerea împreună a tuturor religiilor lumii pentru a lua parte la un serviciu comun pentru pacea universală. Pentru a evita orice formă, chiar superficială, de sincretism, papa a urmărit îndeaproape timp de 10 luni pregătirile pentru întâlnirea din 27 octombrie.
Care au fost roadele acelei întâlniri?
Momentul Assisi a permis Bisericii să facă un pas extraordinar în direcția religiilor necreștine, în spiritul Conciliului. Ulterior, dialogul interreligios s-a intensificat, aprofundat și a devenit ceva obișnuit, ca una dintre cele mai mari provocări ale timpului nostru. Assisi a stimulat vocația proprie Bisericii: de a mărturisi unitatea misterului mântuirii tuturor oamenilor în Isus, Mântuitorul. Mulțumită la ceea ce papa a descris ca fiind "spiritul Assisi", liderii religioși au ridicat glasurile cu o mai mare fermitate împotriva manipulărilor politice ale religiei în vremuri de conflict.
Cum v-ați simțit la Assisi, aproape de toate religiile pământului?
Îndrăznesc să spun că în acea zi am simțit pulsând inima unei omeniri care suferea sub amenințarea nucleară, care redescoperea cu încredere unitatea originii ei. În mod subit, pe cerul prevestitor de furtună al orașului Assisi a apărut un curcubeu, toți interpretându-l ca un apel urgent la fraternitate. Toți erau siguri că rugăciunea a condus la apariția acestui semn vizibil al legământului lui Dumnezeu cu urmașii lui Noe. Când, în fața bazilicii "Sfântul Francisc", unde pe o căldură toridă oamenii stăteau înghesuiți, un tânăr evreu s-a urcat pe podium și a oferit ramuri de măslin unor musulmani, o lacrimă s-a scurs pe fața mea. Pacea, mai mult decât războiul, ar trebui să ne facă să plângem - cu lacrimi de bucurie și de împăcare.
În ianuarie, religiile se vor întâlni din nou. Care credeți că va fi răspunsul dat de acestea invitației papei, ținând cont de evenimentele de la 11 septembrie?
Nu știu ce se va întâmpla la Assisi la 24 ianuarie. Situația s-a schimbat mult în ultimii 15 ani. Zidul Berlinului a căzut, dar sunt alți pereți care marchează diviziuni, iar aceștia sunt acum, după căderea turnurilor gemene, tot mai vizibili. Problema terorismului este foarte gravă, foarte complexă, dar nu putem să o lăsăm să ne apese și nici să o reducem la războiul cu Afghanistanul. Câte războaie uitate există pe lângă cele care se desfășoară sub ochii atenției internaționale! În 1993 a avut loc un al doilea "Assisi" cu papa, pentru pacea în Balcani. Să sperăm că Assisi va redescoperi viziunea planetară a păcii, care este tot mai urgentă astăzi.
De ce a cerut papa creștinilor să se pregătească pentru această întâlnire printr-o zi de post și rugăciune?
Prin rugăciune și post, dar și prin caritate și împărțirea bunurilor! Aceste trei semne sunt parte a trinomului inseparabil pe care și musulmanii îl prețuiesc în timpul lunii Ramadanului. Sfântul Petru Crisologul, un episcop de Ravenna din secolul al V-lea, spunea că aceste trei gesturi "dau viață unul altuia: dacă unul dintre acestea trei lipsește, nu se poate face nimic". Cred că zilele de 14 decembrie și respectiv 24 ianuarie ne permit să descoperim mai bine importanța postului, a acestei practici urmate și de însuși Cristos. Sensul creștin al postului nu are nimic în comun cu fățărnicia: înainte de toate, credinciosul dorește să manifeste, cu trupul și cu sufletul, deschiderea sa față de Dumnezeu, de la care așteaptă totul, inclusiv darul păcii.
(După ZENIT preluat de pe situl www. greek-catholic.ro)