Importanța postului
E adevărat că în lucrarea ei cu credincioșii, Biserica pune accentul pe formarea omului dinăuntru. Dar se cuvine să adăugăm că printr-o asemenea lucrare Biserica nu urmărește să-și sustragă fiii de la împlinirea obișnuitelor datorii față de viață. Dimpotrivă, prin înnoirea omului dinăuntru, vrea să aducă unitate și fermitate în viața credincioșilor și să le asigure astfel folosirea tuturor puterilor lor într-o singură direcție: cea pozitivă, a slujirii dezinteresate. În afara înnoirii lăuntrice, sufletul credincioșilor este împărțit, oscilând în direcții contradictorii: bine-rău, drept-nedrept, corect-incorect. Prin înnoirea omului interior, Biserica urmărește tocmai înlăturarea acestei împărțiri a sufletului, refacerea unității și asigurarea concentrării puterilor lui într-o singură direcție: cea pozitivă.
Adam nu a păzit porunca, ci ascultând de trup, mai bine zis de șarpe, a atras asupra lui moartea și a dat pieirii tot neamul omenesc. Pentru aceasta Isus Cristos a postit, pentru ca noi să dobândim cu ajutorul postului nestricăciunea pierdută de Adam. Postul nu este ceva periferic vieții creștine, nu este o rânduială care ar interesa numai în mod auxiliar formarea omului credincios, a omului nou, este un element constitutiv al modului de viață creștin. Pentru Isus Cristos, postul ca și rugăciunea, e un fapt de la sine înțeles. Pentru Isus, orice membru al împărăției lui Dumnezeu este chemat să respecte și disciplina postului. Când ucenicii au fost învinuiți că nu postesc, Isus nu numai că nu a rostit nici un cuvânt împotriva postului, dar dimpotrivă le vestește că e iminentă vremea când și ei vor posti.
Dar în ce constă valoarea postului? Este cunoscută tendința spre exagerare a instinctelor noastre. Se cunoaște, de pildă, presiunea exercitată uneori de instinctul de conservare în sensul de a agonisi și îngrămădi bunuri peste trebuințele normale. Prin înfrânarea la care ne obligă, postul ne întărește puterile spirituale, punându-ne astfel în situația de a ține sub control instinctul amintit. Prin cumpătarea pe care ne-o impune în materie de îngrijire a vieții fizice, postul ne ajută să stăpânim și imboldurile atât de presante ale instinctului; însă el nu este rânduit pentru a desființa aceste instincte, ci pentru a înfrâna manifestările lor exagerate. Postul ne mai ajută să facem o distincție clară între "eul" nostru și exterior, temperează puterea de ademenire a acestuia și ne pune în condiția de a ne elibera de sub apăsătoarele ei revendicări. Ca exercițiu de renunțare și abținere, postul frânge înrâurirea păcatului asupra noastră. Prin efortul la care ne obligă, postul mută centrul de gravitate în sfera noastră spirituală și ne sensibilizează pentru perceperea prezenței active a lui Dumnezeu. Potrivit spuselor lui Isus, postul trebuie practicat cu discreție. "Iar tu când postești... să nu te arăți oamenilor" (Mt 6,17-18). Creștinul care valorifică posturile în stilul său de viață e, de regulă, un om stăpân pe el însuși, echilibrat, conștiincios în împlinirea obligațiilor. Unii ca aceștia fac față cu deplin succes tentațiilor și lucrurilor, pot întări îndemnurile spuse și date altora prin forța exemplului personal.
Un credincios are datorii nu numai față de suflet, ci și față de trup. Trupul sănătos constituie o condiție esențială a unei activități normale. Cel ce se lasă pradă ispitelor, patimilor, nu poate avea un trup sănătos. Postul ne ajută să împlinim sfatul sfântului apostol Paul: "Grija de trup să nu o prefaceți în pofte" (Rom 13,14). De asemenea, postul ne ajută să facem distincție între ce e materie și ce e spirit în ființa noastră, împiedică hipertrofierea trebuințelor materiale ajutând totodată la dezvoltarea puterilor spirituale, ne ajută să reducem la tăcere ademenitoarele chemări ale tentațiilor externe și interne, punându-ne în condiția de a ne menține întreaga ființă sub controlul conștiinței, ne ascute sensibilitatea spirituală, ajutându-ne să-l "vedem" pe Dumnezeu, să-i percepem mai clar prezența și să auzim mai bine ce dorește el de la noi.
Este bine să se știe că acest post este ca o zeciuială a întregului an. Pentru că din lene nu ne place să postim și să ne îndepărtăm de rele, sfinții apostoli au orânduit acest post ca un fel de seceriș.
Cristian Lung-Careianul