Sinodul de la Cotnari
De-a lungul istoriei, Biserica a trebuit să înfrunte numeroase furtuni. Pentru a domoli valurile învolburate care încercau să acopere adevărata credință, papii au recurs la concilii. Acestea au adus în sânul Bisericii un climat de siguranță și de reînnoire spirituală. În general, episcopii încercau să introducă în dieceze canoanele conciliilor prin celebrarea sinoadelor.
După Conciliul din Trento (1545-1563), reforma Bisericii a cuprins toate regiunile geografice în care trăiau catolici. Sinodul diecezan de la Cotnari (1642) se înscrie în seria evenimentelor religioase care aveau scopul de a introduce deciziile Conciliului din Trento pe teritoriul Moldovei. Protagonistul acestui Sinod a fost părintele Bartolomeu Bassetti, vicarul general al Moldovei. Acesta scria Congregației De Propaganda Fide, la 3 octombrie 1642, că pentru a elimina unele neajunsuri pe care le-a întâlnit în comunitățile catolice din Moldova în timpul vizitei pe care abia o încheiase, s-a hotărât să convoace un sinod diecezan la Cotnari, în ziua de 6 noiembrie același an, la care să participe toți preoții de pe teritoriul Moldovei (10 misionari). A fost aleasă localitatea Cotnari întrucât, la acea dată, aceasta era o parohie centrală și importantă.
Pentru ca lucrările sinodului să se desfășoare în concordanță cu legile civile, părintele Bassetti, susținut de medicul personal al lui Vasile Lupu, Andrei Scocardi, a cerut acordul domnului Moldovei, care aprobase deschiderea Sinodului ortodox de la Iași, interesat de problemele teologice în discuție la acea vreme, în special de criza pe care a provocat-o în Biserica Ortodoxă patriarhul de Constantinopol, Ciril Lukaris, acuzat de calvinism.
Principalul motiv pentru care părintele Bartolomeu Bassetti i-a chemat pe preoții care slujeau în Moldova la Sinod erau unele abuzuri care se verificau. Dintre greșelile care se puteau întâlni în acea vreme pe teritoriul Moldovei amintim: în unele parohii erau taxe prea mari pentru Botez; uneori nu se administra bolnavilor sfânta Ungere pe motiv că în Moldova nu exista acest obicei; deseori, penitentul nu primea o pocăință clară, ci și-o alegea singur; unii dascăli susțineau că sfânta Împărtășanie trebuia primită obligatoriu sub ambele specii; se întâmpla des ca la Botez să fie admiși nași ortodocși care transmiteau finilor propriile convingeri religioase; o altă problemă spinoasă era aceea a celebrării căsătoriilor.
Deciziile Sinodului diecezan de la Cotnari au fost adunate într-o lucrare (Speculum ordinis) pe care părintele Bassetti a dus-o la Roma în vara anului 1643 și a prezentat-o Congregației De Propaganda Fide, cu rugămintea de a fi publicată, lucru care nu s-a realizat. Acest document cuprindea versiunea românească a întrebărilor de la Botez, a rugăciunii "Tatăl nostru", a Crezului și a unor formule de binecuvântare precum și anumite doleanțe ale preoților care lucrau în Moldova: deschiderea unei școli la Iași; acordarea unor facultăți speciale preoților care slujeau pe aceste meleaguri; expedierea unor manuale de dogmatică, morală, precum și unele colecții de canoane pentru pregătirea clericilor etc.
O scrisoare pe care vicarul general al Moldovei a trimis-o Congregației De Propaganda Fide la începutul anului 1643, după vizita pe care a făcut-o din nou în toate parohiile (16 ianuarie - 12 aprilie), ne informează că în Moldova existau 27 de comunități catolice, dintre care 24 aveau biserică. Cele 1.050 de familii cu aproape 5.000 de credincioși erau păstorite de 10 preoți.
În ședința din 19 ianuarie 1644 congregația romană a analizat cerințele cuprinse în Speculum ordinis. Unele probleme au fost rezolvate imediat (de exemplu, trimiterea Sfintei Scripturi și a manualelor), altele însă au fost amânate sau încredințate noului administrator apostolic al Moldovei, arhiepiscopul Marcu Bandini, numit în această funcție la data de 16 noiembrie 1643.
Sinodul de la Cotnari a fost primul pas important făcut de catolicii din Moldova spre reînnoirea spirituală pe care Biserica a propus-o la Conciliul din Trento. Menționăm faptul că la scurt timp a avut loc o încercare sinodală la Târgu Trotuș în 1659, urmată în 1663 de Sinodul de la Bacău, prin care preoții și credincioșii erau chemați să-și redescopere identitatea. Același lucru se urmărește și astăzi prin celebrarea Sinodului pe care Dieceza de Iași îl celebrează cu o intensitate deosebită.
Pr. Fabian Doboș