Dascălii, "domnii" timpurilor noastre
Câte lucruri frumoase nu se pot spune despre credincioșii satelor noastre catolice; la fel cum, din nefericire, se pot spune și lucruri mai puțin bune. Eu vreau să prezint aici un fapt bun și îmbucurător.
Totul pornește de la o inspecție la școala unui sat de pe valea Siretului, unde am avut ocazia să vin în contact cu profesori și elevi, în primul rând cu o profesoară de religie. Ea îmi aduce acut în memorie imaginea studenților unei facultăți de teologie-didactică ce acum nu mai funcționează, deși legal încă există. Și instituțiile sunt creații ale timpului și ca atare supuse vicisitudinilor aceluiași timp care, implacabil, scandează mersul lor, ascendent sau descendent, sau, mai grav, le cântă cântecul de lebădă. În învierea speranțelor, s-a dat undă verde și profesorilor de religie, adică acelora care în cadrul școlii și în colaborare cu Biserica și-au propus să lumineze mințile tinerelor vlăstare ale solului nostru moldovenesc. Câte visuri și speranțe și-au făcut pe băncile facultății mai sus amintite acești dascăli, ieșiți din casele noastre sărăcăcioase și simple (acum e moda și mania așa-ziselor vile) pentru a îmbogăți și înnobila mintea copiilor diecezei noastre!
Dascălii aceștia îmi aduc aminte de domnul Andrei Constantin din satul meu natal. Când îl întâlneam prin sat, treceam pe lângă el cu emoție și cu un anumit respect sacru. Lumea vorbea despre el cu admirație, alegându-și cuvintele, studiindu-și gesturile, cântărindu-și expresiile. El era domnul prin excelență, pe care în crepusculul vieții, în perioada de control și manipulare comunistă, noi toți îl respectam, căci el era "domnul"; toți ceilalți învățători și profesori erau tovarăși, tovarășe..., dar el era domnul!
Acum am în față o nouă profesoară de religie. Ea nu l-a cunoscut pe domnul Andrei. Cred însă că în copilăria ei a cunoscut alte chipuri din icoanele neconsacrate ale istoriei noastre. Și ea a prins și a fost prinsă în vârtejul vânturilor reci și roșii atee din trecutul recent. Și ea se află acum, ca noi toți, la răscrucea unor drumuri roșii și albe, adică criptocomuniste și creștine, credincioase. Lumea noastră duce acum lipsă de dascăli, răvășită de iluzii și speranțe deșarte, alergând după bani și bunăstare, dar mai puțin sensibilă la cel de la care vine orice adevărată bunăstare. Dascălul riscă să se devalorizeze, să devină în ochii proprii și ai celorlalți un simplu funcționar, un laic într-o lume laicizată. Pe vremea bunicilor mei, multă lume era analfabetă, iar mintea umană trăia încă în întunericul ignoranței și al neputinței. Acum, televizorul ne spune totul imediat, ne oferă orice voim; lumea se crede stăpână pe situații, căci știe ce se petrece și aici și pe celelalte meridiane... iar dascălul nu prea mai are ce spune nou și interesant. Știm când începe o telenovelă, un film sau un meci. Totul e trecut în program, iar neprevăzutul este eliminat. Figura "magică" a personajului numit dascăl a dispărut, iar sacrul din figura lui s-a evaporat. Totul este cunoscut, cântărit, evaluat și apoi clasat. Mulți din tinerii de astăzi, ba chiar și mulți adulți, "stăpâni pe situație", mi se par însă niște prometei îmbrăcați în zdrențe, iar în mâini nu au focul sacru, ci un imens nimic.
Am impresia, așadar, că unul dintre rolurile fundamentale ale dascălului contemporan (mă refer la profesorul de religie) nu e acela de a le spune lucruri noi copiilor sau povești frumoase și înduioșătoare, ci de a explica în mod clar și pe înțelesul tuturor cum arată lumea noastră de astăzi, ce lumini și umbre o cuprind, de unde vine și încotro se îndreaptă, sau încotro ar trebui să se îndrepte, iar în măsura posibilului să o conducă spre destinația justă, adică spre Dumnezeu, același ieri, astăzi și totdeauna. Trebuie să găsim, așadar, calea pentru a "sacraliza" din nou persoana dascălului și mesajul său. Nu cred că vreodată carcasa și ecranul anonim (fie el și supertrinitron) al televizorului vor reuși să suplinească misterul sacru ce trebuie să iasă din mintea și gura dascălului, a acelui om matur și convins de crezul și misiunea lui, care nu e o misiune oarecare. Misiunea lui este o vocație! Iar vocația e ceva venit de sus, din cer, de la Dumnezeu! În răvășirea timpului nostru, alături de preot, el trebuie să fie coloana de rezistență a clădirii și farul ce luminează, punctul ferm și centrul de orientare al comunității, al parohiei, al școlii. El trebuie să redevină "domnul"!
Revenind la cazul concret, trebuie să spun că mi-a plăcut clasa pe care profesoara de religie a amenajat-o. Se vede imediat că este familiarizată cu ordinea și curățenia. Este o femeie și o mamă credincioasă. Pe pereții clasei sunt materiale didactice; este prezent însă și Dumnezeu și sfânta sa Mamă în icoane mai mult sau mai puțin reușite, așa cum e prezentă și imaginea bisericii din sat. Sunt ancore ale credinței și virtuților, lumini ale minților noilor generații. Școala aceasta, ca mai toate școlile românești, este sărăcăcioasă, necesită reparații, amenajări ale spațiilor exterioare, dotări și modernizări didactice. În sărăcia și neputința ce le citești ușor pe pereți, săli de clasă sau spații exterioare vezi mentalitatea și modul de funcționare al unui stat, al instituțiilor de învățământ care nu știu să prețuiască templele spiritului. Pe de altă parte însă, același stat a știut cu o măiestrie și rapiditate diabolice să ridice "Caritas"-uri, "FNI"-uri și bănci ce-ți farmecă ochii și-ți iau mințile, unde rapacitatea și corupția i-au învins, i-au înșelat amarnic pe cei dornici de câștiguri mari, imediate și necinstite. Pe cât de repede au apărut, tot la fel de repede au și dispărut..., însă școlile noastre sărăcăcioase au rămas. Ele sunt pline de copii curăței, îmbrăcați, e adevărat, cam mulți, la "second hand" și la bazar. Mă gândesc că aceștia sunt viitorul țării și al Bisericii, însă trebuie și să nu uit că directorul, ca și parohul, știu că numărul nașterilor este mai mic decât cel al deceselor, adică vom avea doi bunici la un nepoțel, iar mie îmi vine în minte din cartea de citire chipul unui bunic ce avea pe brațe doi nepoței ce se jucau cu barba lui albă și venerabilă.
Cine știe ce timpuri vor mai veni?! Oricum, nu aș dori să trăiesc într-o lume "îmbrăcată" la bazar și "second hand"-uri. Deocamdată ceea ce constat e faptul că acești copii sunt aici și învață; profesoara este aici, de aici, adică localnică, și pare hotărâtă să-și facă datoria, să fie o doamnă (apropo de domnul Andrei). M-a surprins plăcut faptul că din sat există un staff aproape complet al școlii și cred că ei, mai mult decât oricare altul venit din altă parte, știu mai bine de ce au nevoie copiii lor, căci poartă în însăși ființa lor bucuriile și speranțele, visurile și planurile lumii în care s-au născut și în care trăiesc.
Mă doare faptul că aceste temple ale spiritului pot să redea prea puțin în exterior frumusețea, splendoarea și măreția Spiritului. Cred că a venit timpul ca spiritul catolic al ordinii, al credinței, al coerenței față de scara adevăratelor valori să își spună cuvântul și în școli. Dacă școala nu are fonduri, dacă Statul român mai mult îi jupoaie decât să îi ajute pe cetățeni, cred că a sosit momentul ca misiunea dascălului creștin să fie analizată cu toată seriozitatea. În mod inteligent, coerent și sistematic Biserica trebuie să ajute, să sprijine ascensiunea spirituală a acestui plăsmuitor al cugetelor, al conștiințelor copiilor și tinerilor noștri. Cum va putea el să transmită altora focul sacru al luminii cerești, al credinței și al unei vieți sfinte, dacă el însuși nu va fi ajutat să trăiască și să lucreze într-o atmosferă de lumină și sacralitate? Și cine altcineva îi va oferi această haină sublimă, dacă nu Biserica?!
Mare și sfântă este misiunea dascălului! Dascălii, "domnii" timpurilor noastre, se întreabă cu suficientă maturitate și conștiinciozitate despre vocația lor, despre măreția și exigențele ei? Iar noi, toți ceilalți, suntem convinși de importanța vocației lor? Între icoanele istoriei noastre vom reuși să găsim în viitor, alături de chipul părinților și preoților noștri, și chipul luminat al dascălilor noștri?
Pr. Emil Dumea