- Din istoria Bisericii locale - |
Originea, limba și cultura ceangăilor
Seminar internațional
Cine sunt ceangăii? Care este originea lor? Cum s-a păstrat graiul vorbit de ei? Cum se explică portul popular și obiceiurile lor? Sunt întrebări la care au încercat să răspundă participanții la Seminarul internațional "Originea, limba și cultura ceangăilor", care a avut loc în sala de conferințe a Hotelului Europa din Iași în zilele de 5 și 6 iulie 2002.
Desfășurate sub egida Academiei Române și a Parlamentului României, lucrările seminarului au fost deschise vineri după-amiază, 5 iulie, de Mihai Baciu, membru al delegației României la Consiliul Europei, președinte al Comitetului de organizare al Seminarului. Au urmat mesaje din partea președinției, Senatului, Parlamentului și Academiei. Au intervenit ÎPS Daniel Ciobotea, mitropolitul Moldovei și Bucovinei și PS Petru Gherghel, episcop de Iași. Au vorbit: dl. Luis Maria de Puig, președinte al Comisiei de Cultură, Știință și Educație a Consiliului Europei și d-na Tyti Isohookana Asunmaa, raportor pe problema culturii minorității ceangăilor din Moldova.
Au conferențiat profesori și academicieni din Cluj, București și Iași, precum și reprezentanți ai Fundației "Siret-Cleja", ai Asociației Maghiarilor Ceangăi din Moldova și ai Asociației Romano-Catolicilor "Dumitru Mărtinaș". Au fost prezenți senatori și parlamentari, prefectul județului Iași, reprezentanți ai presei și alți numeroși invitați.
Sâmbătă, 6 iulie, după-amiază participanții s-au îndreptat spre două sate locuite de catolici: Butea și Săbăoani. În aceste localități s-au întâlnit cu primarii, au discutat cu oamenii, au văzut porturile lor populare și au vizitat bisericile ridicate de credincioși. În biserică, atât la Butea cât și la Săbăoani, alături de preotul paroh, a fost prezent și păstorul diecezei, PS Petru Gherghel.
Originea acestei comunități a fost și rămâne un subiect de dispute între istoricii români și cei maghiari. În intervențiile lor, cercetătorii și-au argumentat punctele de vedere: ceangăii sunt maghiari, vorbesc o limbă maghiară arhaică, au trecut și trec prin procesul de asimilare din partea românilor - au susținut cercetătorii maghiari; cea mai mare parte sunt români veniți din Transilvania - au susținut cercetătorii români. Unii au spus că este important să se facă distincție între originea etnică și apartenența etnică.
"Toți înaintașii mei pe scaunul episcopal al Iașiului, a spus PS Petru Gherghel în intervenția sa, s-au îndreptat cu un interes deosebit spre toți credincioșii noștri încercând din răsputeri să le stea alături, să le apere drepturile și să le prezinte la orice nivel interesele. În numele lor și în fidelitate față de poziția lor mă aflu aici pentru a felicita pe cei care cu adevărat interes s-au îndreptat și se îndreaptă spre istoria lor, spre viața și ființa lor și mai ales spre viitorul lor". Apreciind inițiativa seminarului, Preasfințitul a spus în continuare: "Nu cred că este corect să se facă aprecieri despre originea, limba și cultura acestei populații, studiind fenomenul de la distanță, din cancelarii mai apropiate sau mai îndepărtate, sau recurgând doar la un singur izvor de inspirație sau consultând numai afirmațiile cercetătorilor și istoricilor străini".
În cadrul seminarului s-a făcut precizarea că termenul de ceangău nu desemnează o etnie și nu este însușit de majoritatea celor cărora le este atribuit; e o denumire care nu este agreată de populația catolică din Moldova: ei se simt jigniți, auzind acest apelativ.
Dincolo de toate discuțiile, un lucru rămâne sigur: la ultimul recensământ în Moldova s-au declarat români mai mult de 95% dintre catolici. Aceștia vor Liturghie și educație în limba română.
Rămâne problema celorlalți 5%: nimeni nu a înțeles de ce vor să fie introdusă limba maghiară în școală și în Biserică din moment ce ei înșiși nu o înțeleg... De specificat că introducerea graiului ceangăiesc pare imposibilă din moment ce nu există nimic scris în acest dialect.