Ce este Biserica?
Biserica este, desigur, acel loc în care noi intrăm adesea, pentru a ne reuni și pentru a ne ruga. Ea este, de asemenea, acea realitate socială care apare în numeroase conversații: "Biserica face... nu face..." Adesea este confundată cu autoritatea, papa, episcopii etc. "Biserica ia poziție contra", auzim spunându-se. Cum "explică" Biserica, cum "spune" ea?
Am ales să vă oferim o perspectivă a Bisericii mai întâi prin intermediul unor imagini de mare valoare extrase din Biblie: Biserica este poporul ales de Dumnezeu, trupul lui Cristos, Ierusalimul ceresc... Unele dintre aceste imagini amintesc de predica lui Isus despre Împărăția cerurilor: un ogor de lucru, o vie... Toate aceste imagini au reprezentat o comoară de meditație pentru mistici, artiști și cateheți.
Au fost descrise aceste imagini pentru a le compara cu acele "mici fraze" despre Biserică care sunt spuse în numeroase din conversațiile noastre și care demonstrează cum percepem noi Biserica. Toate acestea arată o Biserică care se numește a lumii, dar anunță o alta, care se desfășoară în sânul unei comunități familiale, dar și în marile structuri romane, care predică binele și doboară răul, care vrea să facă loc fiecăruia, dar trebuie să înfrunte și problema autorității... Între toate aceste realități, decalajele existente ridică probleme, dar contribuie și la definirea Bisericii.
Biserica este o barcă
Imaginea bărcii își are originea într-un verset din Evanghelie în care Isus îi invită pe discipolii săi să urce cu el în barcă (Mt 14,20-33). O regăsim într-o scrisoare a lui Clement către Iacob, la începutul Omiliei: "Trupul întreg al Bisericii adună oameni de proveniențe foarte diferite pe un vas imens transportându-i în timpul furtunii violente". Hipolit Romanul va spune: "Marea este lumea. Biserica, ca un vapor, este scuturată de valuri, dar nu se scufundă. Într-adevăr, la cârma ei este un căpitan experimentat, Cristos. Ea are în mijlocul său trofeul învingător al morții, căci poartă cu sine crucea lui Cristos. Ea are drept cârmă cele două Testamente. Parâmele sale sunt ținute de iubirea lui Cristos, cârmuind Biserica" (Tratat despre Anticrist).
Biserica este poporul lui Dumnezeu
În urmă cu patruzeci de ani, Conciliul Vatican II a pus în lumină, în constituția despre Biserică, noțiunea originală de "popor al lui Dumnezeu" pentru a denumi Biserica. Prin intermediul ei, Biserica este înțeleasă ca o comunitate de credincioși. În timpul Conciliului, părinții Bisericii au vrut să prezinte Biserica ca "poporul lui Dumnezeu", înainte ca să arate "constituția sa ierarhică". Ei au pus capăt unei concepții piramidale despre Biserică (cf. nr. 9). Expresia "popor al lui Dumnezeu" nu are o semnificație politică sau sociologică. Ea descrie vocația Bisericii: este poporul convocat de Dumnezeu și trimis în misiune de către el. În sânul acestui popor, toți membrii sunt egali "atât în demnitate cât și prin activitatea comună" (nr. 32). Această expresie vorbește multor contemporani de ai noștri. Ea are meritul de a reprezenta marea diversitate a membrilor Bisericii. Ea trimite în mod egal la imaginea biblică a poporului care călătorește și care, nefiind ajuns la capăt, nu se poate opri la începutul drumului.
Biserica este mireasa lui Cristos
Biserica este numită adesea "mireasa lui Cristos". Această imagine exprimă unitatea profundă dintre Cristos și Biserica lui, dar ea subliniază, în egală măsură, asemănările care există între unul și celălalt. "Biserica este descrisă ca mireasa nepătată a Mielului nevinovat pe care Cristos a iubit-o și s-a dat pe sine ca să o sfințească" (Ef 5,26), pe care și-a unit-o cu legământ indisolubil și fără încetare "o hrănește și o îngrijește" (Ef. 5,29); "pe care, purificând-o, a voit-o unită și supusă lui în iubire și fidelitate, și pe care a copleșit-o pentru veșnicie cu daruri cerești pentru a ne face cunoscută dragostea lui Dumnezeu și a lui Cristos față de noi, dragoste care întrece orice cunoștință" (Constituția despre Biserică, nr. 6).
Traducere de Monica Benedict