Fața nevăzută a emigrației
Interviu cu PS Petru Gherghel
Sărăcia și șomajul sunt principalele cauze ale emigrării. Românii au ales să lucreze în Italia, Israel, Spania, Irlanda, Canada etc. Bărbați și femei, tineri sau adulți, și-au părăsit familiile și țara, pentru a găsi un loc de muncă. Cei mai mulți sunt tineri: există sate în Moldova unde 50-60% din tineri sunt plecați. Nu rare sunt cazurile în care bărbații au rămas acasă cu copiii, femeile plecând să câștige un ban. Cum au ajuns în străinătate? Unii, puțini, prin contract de muncă, alții prin faptul că i-au invitat cineva, cei mai mulți printr-o viză turistică (cu aproape 1.500$), iar alții, mai puțini, au trecut fraudulos granițele. Ce lucrează? Cu ce probleme se confruntă? Cei fără viză devin clandestini și trăiesc mereu cu teama expulzării. Dorm mai mulți într-o cameră închiriată sau pe unde apucă. Când ajung acolo încep căutatul de lucru și atunci când găsesc majoritatea muncesc "la negru". Paznici, spălători de vase, în construcție sau în agricultură - sunt muncile găsite de bărbați. Femeile găsesc în menaj sau îngrijesc de copii și bătrâni; altele, prin trupe de balerine sau de dans, ajung în mâna bandelor de proxeneți și sunt împinse să se prostitueze.
În perioada 9-23 februarie PS Petru Gherghel s-a aflat în Italia. Mai întâi a participat împreună cu PS Anton Coșa la întâlnirea episcopilor, prieteni ai Mișcării Focolarelor, ce a avut loc la Castel Gandolfo în perioada 10-16 februarie. Apoi, cei doi episcopi au luat parte la conferința "La limita sclaviei", organizată de către Fundația "Regina Pacis" și Arhiepiscopia de Lecce din Italia în ziua de 12 februarie.
"Există o preocupare nouă pentru emigranți"
- Preasfințite, în Italia v-ați interesat de asistența spirituală și materială acordată emigranților români și ați luat contact cu preoți, episcopi, organizații și autorități locale. În ce locuri ați întâlnit emigranți din România? Ce asistență spirituală primesc?
I-am întâlnit la Roma, Aquila, Prato, Torino, Brescia, Verona și Villanova-Faenza. Am discutat cu o parte din preoții care se îngrijesc de viața lor spirituală: Mons. Anton Lucaci de la Radio Vatican, pr. Iosif Enășoaie din Roma, pr. Valerian Enășcuț și pr. Adrian Dancă din Aquila, pr. Ioan Tamaș din Prato, pr. George Miclăuș din Torino. Sunt o mulțime de alte persoane, diaconi, studenți, seminariști, surori, novice, aspirante, care se află în Roma, în Assisi sau în alte orașe ale Italiei și se bucură să participe într-un fel sau altul la celebrările liturgice, susținând astfel cu specificul lor, mai ales cu exemplul și rugăciunile lor, munca preoților în favoarea credincioșilor români care se află în Italia.
- Ați luat în discuție problema emigranților cu unii din episcopii și preoții italieni? Cum este privită problema de acolo, din Italia?
Da, m-am întâlnit cu arhiepiscopul de Lecce, Francesco Ruppe și cu secretarul său Don Cesare, cu arhiepiscopul Giuseppe Molinari de Aquila, cu arhiepiscopul Antonio Mattiazzo de Padova, cu episcopul de Faenza, Castellani Italo, cu episcopul Simoni Gastone de Prato, cu don Domenico de Villanova, don Romano Gaburo de Negrar și cu mulți alți preoți. Episcopii pe care i-am întâlnit, preoții parohi care au venit în contact direct cu credincioșii noștri și-au manifestat un interes deosebit în a le veni în ajutor acestor persoane care sunt animate de un singur dor: să câștige bani și astfel să-și întrețină familiile rămase în țară. Am putea spune că se preconizează o strategie nouă din partea episcopatului, a asociațiilor și fundațiilor de caritate, a diferitelor parohii, prin care ajutorul dat și asistența asigurată să aibă o finalitate particulară, nu numai în sensul unui sprijin trecător, ca până acum.
- "Astăzi există mai mulți sclavi decât în timpul sclavagismului" - afirma de curând un parlamentar european la o conferință în Italia, organizată pentru a denunța noile forme de sclavie și de nedreptate socială. Printre acestea, una dintre cele mai dureroase este prostituția. Cifrele estimative prezentate vorbesc de 40.000 de persoane ce sunt forțate să practice prostituția numai în Italia. Aceeași sursă arată că cele mai multe dintre ele sunt fete din Nigeria și Republica Moldova! Sunt și din România? Ce se face pentru aceste persoane?
Fenomenul emigrației clandestine a generat întotdeauna capcane nefericite. Multe persoane ajung pe mâna unor profitori, mafioți și oameni fără scrupule și conștiință care abuzează de situația lor tragică și le obligă la o viață de sclavi. Vânzându-și trupul pentru existență, starea lor este de multe ori nefericită. Desigur, sunt unele persoane care au ajuns mai de mult în astfel de situație - precum cele din Africa sau Extremul Orient. Acum fenomenul s-a extins și în țările din sud-estul Europei: Albania, Ucraina, Republica Moldova și, desigur, și în România. În drumul meu prin Italia de sud ca și în partea de nord am întâlnit persoane scoase din mrejele nefericite ale prostituției de către institutele abilitate ale Bisericii și se declarau pe drept cuvânt fericite - dacă putem spune așa - pentru că au fost eliberate dintr-o teribilă umilință și sclavie. Episcopii și preoții se arată deosebit de interesați să le acorde persoanelor în dificultate ajutor. Centrele de primire organizate de Biserică, de Caritas și de diferite organisme caritative sunt preocupate pentru toți emigranții, iar mai recent pentru persoanele care fără voia lor au ajuns să practice prostituția. Este suficient ca o persoană să se adreseze unei instituții bisericești sau caritative, să dorească să scape din această rețea și în baza unei legi speciale se pot bucura de ocrotire și de normalizarea situației. Am apreciat mult ceea ce am întâlnit la Lecce cât și la Padova unde sunt astfel de centre de primire și recuperare coordonate de către Biserică. La Lecce am întâlnit un număr impresionant de persoane din Republica Moldova: peste 50, din Ucraina: 40, dar și din România (Moldova): 10. Un lucru pozitiv: Biserica și statul lucrează împreună pentru eliminarea acestui flagel teribil, sclavia modernă. Ne revine tuturor obligația de a contribui nu numai la creșterea nivelului spiritual, dar și al celui material în conformitate cu demnitatea omului.
Pr. Cornel Cadar