Problemele educației
Fundamentul educativ
Când ne referim la țelurile fundamentale ale educației, avem în vedere faptul că a fi un om matur înseamnă a fi conștient și liber. Lipsa de conștiință sau de libertate blochează în mod evident dezvoltarea omului și duce la criză de viață. Totodată, atât conștiința, cât și libertatea nu se dezvoltă în mod spontan, se supun diferitelor amenințări. Omul își poate folosi posibilitatea de a gândi într-un mod eronat, atât de eronat, încât începe să se folosească de gândire cu scopul de a fugi de lumea faptelor în lumea unor ficțiuni pe care le îndrăgește. Poate, de asemenea, folosi libertatea în mod greșit. O poate folosi pentru a se nedreptăți pe sine și pe alții, nu pentru a iubi. În această situație, scopul fundamental al educației creștine este munca asupra conștiinței și libertății educatului. Educație înseamnă ajutarea educatului-subiectului să se înțeleagă mai bine pe sine și pe alții, ca să nu trăiască în lumea ficțiunilor și a urii, ci în lumea adevărului și a iubirii. Cineva care gândește bine, dar nu iubește, va deveni cinic. Cineva care vrea să iubească sincer, dar nu reușește să gândească matur, va fi naiv.
Fiecare educator este dator să-și pună întrebarea: în ce mod poate fi ajutat educatul să gândească și să iubească matur? În felul acesta atingem problema metodelor de educație creștină și de relație cu scopul educației, adică problema obligativității criteriului integralității și realismului. Integralitatea înseamnă folosirea unor metode diverse iar realismul înseamnă că aceste metode trebuie să aibă în vedere posibilități reale și limitele celui educat.
Respectând criteriul de mai sus, se poate accepta că metodele fundamentale ale educației creștine sunt: motivația posturii, alegerea corespunzătoare a limbajului și argumentării în educație, demascarea amenințărilor tipice în procesul educativ, impunerea educatului unor cerințe, introducerea unor consecințe naturale ale comportamentului greșit și folosirea rolului educativ al suferinței. (Pr. Marek Dziewiecki)
Traducere de Natalia Cantemir