Dialog între culturi pentru o civilizație a iubirii și a păcii
Cea de-a XXXIV-a Zi Mondială a Păcii
Mesajul Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea pentru Ziua Mondială a Păcii din 1 ianuarie 2001 înfruntă vasta și complexa tematică a dialogului dintre culturi ca bază și premisă pentru a construi o civilizație a iubirii și a păcii.
Strâns legat de mesajul pentru pace de la 1 ianuarie 2000, care era organizat în întregime în jurul idealului unității familiei umane, mesajul pentru pace al anului 2001 propune dialogul dintre culturi ca temă asupra căreia se opresc reflecțiile noastre și sporesc angajările în vederea unei lumi mai senine și mai pacifice.
Mesajul se deschide cu o introducere în care sunt evidențiate atât necesitatea urgentă a acestui dialog, cât și dificultățile sale, dificultăți care pun și mai mult în lumină că dialogul este "calea necesară pentru edificarea unei lumi reconciliate. Pe această linie se află și Organizația Națiunilor Unite care a proclamat anul 2001 "anul internațional al dialogului între civilizații" (nr. 3).
După introducere, mesajul se oprește sintetic să ilustreze unele trăsături filozofice și antropologice ale diferitelor culturi umane. "Cultura este o expresie caracteristică a omului și a istoriei sale..." (nr. 4); "...a fi om înseamnă în mod necesar a exista într-o cultură determinată" (nr. 5): aceste două afirmații, pe lângă faptul că luminează relația de nedesfăcut care leagă omul de humus-ul său cultural, clarifică într-un anumit sens valoarea fiecărei culturi și, în același timp, justifică diversitatea culturilor.
Mesajul Sfântului Părinte insistă asupra a două probleme concrete și actuale, înainte de toate denunță afirmarea polemică a unor identități culturale împotriva altor culturi ce face neplăcută condiția unor minorități etnice și culturale (cf. nr. 8) și, în al doilea rând, arată riscul unei omologări delăsătoare din partea modelelor culturale ale lumii occidentale, modele fascinante și atrăgătoare, dar care "revelează, din păcate, cu o tot mai mare evidență, o progresivă sărăcire umanistică, spirituală și morală" (nr. 9).
Cu nr. 10, ajungem în inima mesajului. În acest număr este dezvoltată propunerea dialogului dintre culturi cu unele referințe teologice de mare sugestie spirituală. Dialogul dintre culturi are, de fapt, justificarea sa, izvorul său și modelul său în Dumnezeu, unul și întreit, atingând deci motivele sale din misterul de comuniune care este Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Pe baza acestei dense viziuni teologice, magisteriul, întâi al lui Paul al VI-lea, apoi al lui Ioan Paul al II-lea, a reînnoit invitația de a conforma caracteristica istorică, socială și culturală a familiei umane cu exigențele civilizației iubirii și ale păcii.
Pe aceste motive luminate ale dialogului Sfântul Părinte se confruntă imediat cu două probleme care sunt dintre cele mai recente pe agenda politică a zilelor noastre: noile tehnologii ale informației (nr. 11) și provocarea migrațiilor asupra cărora mesajul se oprește mai mult, conștient de urgența și problemele pe care le prezintă.
Intră o a doua parte, cu referință la redescoperirea valorilor comune ale fiecărei culturi (nr. 16), mesajul Sfântului Părinte articulează o serie de orientări care au mediul lor în "acel humus cultural de natură universală care face posibilă dezvoltarea rodnică a unui dialog constructiv" (nr. 16). În amintirea întâlnirilor interreligioase de la Assisi din 1986 și din Piața "Sf. Petru" din 1999, Sfântul Părinte invită celelalte religii să aducă contribuția lor.
Valorile la care se face referință în mesaj sunt: solidaritatea (nr. 17), pacea (nr. 18), viața (nr. 19) și educația (nr. 20). Este ușor a intui cum referirea la aceste valori este condiționată de o analiză preocupată de actuala situație internațională.
Mesajul se încheie cu un îndemn și un apel. Îndemnul este de a cultiva iertarea și reconcilierea. Apelul de încheiere este îndreptat spre tineri, "viitorul omenirii și pietre vii pentru a construi civilizația iubirii" (nr. 22).