Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Pentru tineri -

Erorile educației contemporane

Problemele educației

Observând ceea ce se întâmplă cu tineretul și copiii, putem afirma că în prezent avem de-a face cu o evidentă criză a educatorilor și educației. Cred că această criză reiese din două cauze fundamentale. În primul rând este vorba de transformările violente sociale, culturale, civilizatoare. Astfel de timpuri îi expun pe educatori și pe educați unor probe grele, deoarece propagă respingerea autorității, a principiilor morale, a moravurilor. A doua cauză a crizei de educație se află în pedagogia însăși, mai concret în conceptele educative eronate sau naive.

Sistemele pedagogice dominante se sprijină pe o viziune îngustă sau naivă a educatorului sau a metodelor de educație. Exemplul cel mai evident îl constituie pedagogia contemporană umanistă, în versiunea ei clasică laică, reprezentată de Rogers, care vede educatorul într-un mod foarte îngust (corporalitate, emoționalitate, gândire subiectivă) sau într-un mod foarte naiv (educatorul are un interior bun, neconflictual). În consecință și metodele educative postulate se dovedesc a fi la fel de naive și înguste (spontaneitate și interiorizare din partea educatorului, acceptarea înțeleasă foarte naiv și încrederea din partea celor educați).

Civilizația în criză

Efectul crizei sociale și a crizei educației și educatorilor este o suferință tot mai dramatică a sute de mii de educați. Niciodată n-a existat în istoria civilizației apusene atâtea milioane de educatori agresivi, delincvenți, bolnavi psihic, dependenți de alcool și narcotice, sinucigași, incapabili de a trăi și a iubi cu adevărat. Situația educatorilor contemporani simbolizează cu multă expresivitate două povestiri biblice: istoria lui Iosif, vândut de frații săi în Egipt și istoria fiului risipitor, care-și părăsește tatăl iubitor.

Iosif, cel mai tânăr fiu al lui Iacob este amenințat din exterior din partea celor apropiați, geloși, gata să-l nedreptățească. Unii dintre ei sunt creduli, se lasă influențați de cei mai răi; alții se dovedesc a fi plini de cruzime, nu țin cont de nimic. Nu-l ucid pe Iosif, numai pentru că pot câștiga bani, vânzându-l ca rob. Multe persoane, mai ales dintre copii și tineri se află permanent într-o asemenea situație. Sunt nedreptățiți de ceilalți oameni, de părinți imaturi sau care iubesc lipsiți de judecată matură. Sunt amenințați de profesori incompetenți sau superficiali. Sunt asupriți de maturii cinici, care vor să-i manipuleze și doresc să se îmbogățească rapid pe seama lor. Avem mulți Iosifi vânduți ca robi în felurite și variate dependențe, în robia agresiunii și impulsurilor, în robia programelor toxice de la televiziune și radio, în robia revistelor și obiceiurilor care otrăvesc psihic.

Nevoia de părinte

Parabola povestită de Isus despre tatăl care iubește înțelept și matur și despre risipitorul său fiu dezvăluie alt adevăr despre om. Istoria fiului care pleacă de acasă ne conștientizează faptul că educatul este amenințat și interior, nu numai exterior. Este amenințarea sinelui propriu, condus de iluzii și valori false. Astfel ajunge să piardă totul: iubirea, dreptatea și adevărul, sănătatea, bucuria vieții, speranța în viitor. Reușește să se conducă după plăceri facile, chiar atunci când ele provoacă conflicte dureroase și nedreptăți. Fiul risipitor n-a fost păcălit de oamenii cei răi. A avut fericirea să crească sub ocrotirea unui tată iubitor. Dar și în această situație, educatul rămâne amenințat. Este rănit interior. E mai ușor să aleagă calea blasfemiei și a morții, decât calea binecuvântării și a vieții. Este mai ușor să citească acele cărți și gazete care nu cer eforturi, decât pe acelea care exprimă iubirea și adevărul. Este mai ușor să se întâlnească cu oamenii primitivi, decât cu oamenii nobili. Este mai ușor să practice democrația și toleranța decât iubirea și adevărul.

În această situație există nevoia de renaștere radicală în familie și în școală. Șansa se află în abordarea unor metode creștine de educație. Punctul de plecare în educația creștină este o privire integrală și realistă a omului, conținută în antropologia biblică. Sfânta Scriptură are în vedere toate sferele omului: trupească, intelectuală, emoțională, morală, spirituală, religioasă, socială, privește toate acestea într-un mod realist. Omul este făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, care este iubire și totodată este astfel conceput încât poate să nedreptățească nu numai alți oameni, dar și pe el însuși. În astfel de situații dezvoltarea nu este spontană, ci pretinde un ajutor educativ responsabil din partea celor mulți, cât și o supraveghere interioară, o disciplină a educației. (Pr. Marek Dziewiecki)

Traducere de Natalia Cantemir



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat