Cataloagele mărturisitorilor credinței
Luni, 4 decembrie, au fost încredințate papei Ioan Paul al II-lea Cataloagele mărturisitorilor credinței din secolul al XX-lea, pregătite de Comisia pentru Noii Martiri pe baza semnalărilor parvenite de la diferite instituții și realități ecleziale ale Bisericii Catolice începând din anul 1996.
Așa cum este cunoscut, Comitetul Central al Marelui Jubileu al anului 2000, primind invitația Sfântului Părinte formulată în scrisoarea apostolică Tertio millennio adveniente de a face ca această moștenire să nu se piardă, a dat împuternicire comisiei să facă un recensământ despre mărturisirea credinței în secolul al XX-lea, acolo unde ea a fost încercată prin vărsare de sânge și martiriu.
Datoria comisiei nu a fost să propună "modele exemplare", nici să elaboreze sau să ceară criterii inerente constatării canonice a martiriului; mai curând a fost un început - și din păcate deschis - de căutare "a soldaților necunoscuți ai cauzei mărețe a lui Dumnezeu" (TMA 37), care și astăzi continuă să ofere propria viață pentru evanghelie și pentru Biserică.
Comisia a înregistrat aproximativ 13.400 de semnalări (pentru 106 țări), parvenite în ziua de 7 mai 2000, data comemorării ecumenice a mărturisitorilor credinței din secolul al XX-lea prezidată de către papa Ioan Paul al II-lea la Colosseum. Această zi a fost aleasă ca termen pentru primirea semnalărilor care trebuiau introduse în catalog și chiar ca limită temporală ad quem (până când), pentru a lua în considerație mărturiile acelora care și-au dat viața pentru evanghelie. Termenul a quo (de când) a fost indicat prin ziua de 1 ianuarie 1900.
Este vorba despre o documentare masivă care, chiar de la început, a oferit câțiva indicatori ai fenomenului și a permis o trudnică reconstituire a numeroaselor contexte istorice. Implicarea Bisericilor locale și a diverselor realități ecleziale a constituit structura susținătoare a muncii comisiei chiar și atunci când, în mod evident, persecuțiile mai recente au slăbit capacitățile structurale necesare culegerii de mărturii. Comisia a trebuit deci să lucreze asupra documentării multiforme atât din punct de vedere redacțional, cât și al conținutului rezultat din elaborările de izvoare, în unele cazuri principale, în altele, secundare, de valoare și de genuri diverse. Cu toate acestea, calitatea evenimentului eclezial, pe care recuperarea și păstrarea memoriei "martirilor" din secolul al XX-lea și-a asumat-o în mod prioritar, a motivat urcarea acestor recorduri.
Izvoarele sunt numeroase: diecezele înseși, conferințele episcopale, Bisericile Catolice orientale, în afară de cele aproape 300 de ordine religioase, operele misionare pontificale, Congregația pentru Cauza Sfinților, Arhiva de Ajutor pentru Biserica în Suferință și altele...
O dată primită documentația, un astfel de recensământ a solicitat comisia să înceapă o primă serie de cercetări referitoare la integrarea documentării obținute: completarea datelor lipsă, uniformizarea criteriilor utilizate în indicarea toponimelor, contextualizarea evenimentelor, analiza comparată cu alte izvoare documentare etc., în timp ce trebuia să se sublinieze într-un raport confidențial și dependența de aceiași "păzitori de memorie".
Valoarea, dincolo de descoperirea informațiilor cu privire la un număr relevant de mărturisitori ai credinței (număr relativ în raport cu cifra obiectivă a fenomenului, pe parcursul întregului secol) sau dacă dorim, sic et sempliciter, dincolo de informațiile referitoare la victimele persecuțiilor antireligioase și anticreștine ale acestui secol, constă în restituirea unui mozaic complex și unitar din care nu se deduce numai fresca sfâșietoarelor suferințe, ci și firul roșu al vieții Bisericii. Acolo unde s-a vărsat sânge, în etapele mai delicate ale proceselor istorice ale secolului al XX-lea, Biserica nu s-a sustras de la datoria de evanghelizare și de mărturisire a credinței.
Materialul parvenit îi apropie pe martiri unii de alții, în mod cert unii dintre ei "martiri" în sens propriu, din care un număr considerabil de mărturisitori ai credinței și-au dat viața în chinuri de necrezut ex aerumnis carceris. Alții, într-un număr mare, au căzut victime ale urii anticreștine, și, în fine, sunt numeroși aceia care au fost privați de propria viață în exercitarea virtuților creștine. În concluzie, o panoramă vastă. Sunt foarte mulți mărturisitori care și-au vărsat sângele alături de alții, în "grup". Acestora li s-au reconstituit circumstanțele care i-au condus la masacru, reparcurgându-se o "geografie a durerii", plecând din locurile unde ei și-au vărsat sângele (uneori mănăstirile și bisericile desfigurate în timpul regimurilor comuniste, sau itinerarele "marșului morții" din Asia, sau închisorile folosite în Spania...). Persecuția religioasă din secolul al XX-lea este frecvent un factor de masă, cu expresiile sale cele mai puternice în totalitarismele nazist și sovietic. Încadrările istorice au ținut cont apoi și de dimensiunea ecumenică, receptând tot ceea ce istoriografia secolului al XX-lea a scris pe această temă.
Comisia Noii Martiri, lucrând mereu în sintonie cu Comitetul Central, în afară de președintele său, S.E. Mons. M. Hrynchyschyn și de secretarul său, pr. Marco Gnavi, a cuprins diferiți membri cu funcții preponderente de tip consultativ și de legătură cu organismele Sfântului Scaun: Mons. Michele Di Ruberto (Congregația pentru Cauza Sfinților), Mons. Claudio Gugerotti, care l-a înlocuit pe Mons. Marco Dino Brogi (Congregația Bisericilor Orientale), pr. Josef M. Maj S.J. (Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor), Mons. Jesús Irigoyen (Congregația pentru Evanghelizarea Popoarelor) și alții cu competențe specifice: dr. Pia Vincenti Guzzi, Mons. Vincente Cárcel Orti, pr. Rojo Martinez O.S.A., pr. Tomás ©pidlik, S.J., pr. Marco Rupnik S.J., dr. Giuseppina Campo (din reprezentanța Secretariatului Comitetului Central al Marelui Jubileu al Anului 2000).
În faza precedentă primirii documentelor comisia a specificat mandatul său, a întărit raportul cu Bisericile locale în toate structurile lor, a elaborat broșuri importante, a promovat cercetarea pe tema martiriului în secolul al XX-lea. Afluența de materiale documentare s-a amplificat începând cu anul 1998.
Datorăm întreaga noastră recunoștință tuturor celor care în secolul abia încheiat "au spălat veșmintele lor redându-le albe împreună cu sângele Mielului". Grație lor au văzut lumina aceste prime cataloage.
Cuvintele papei Ioan Paul al II-lea rostite în a treia duminică a Paștelui din acest jubileu, sugerează pentru viitorul Bisericii moștenirea trasată de toți cei care și-au dat viața în numele lui Cristos: "Acești frați și surori în credință, la care astăzi facem referire cu recunoștință și venerație, constituie o mare frescă a umanității creștine a secolului al XX-lea. O frescă a Evangheliei fericirilor trăită până la vărsarea de sânge". (Marco Gnavi, secretar al Comisiei pentru Noii Martiri, în "L'Osservatore romano", nr. 50)
Traducere de Mariana Ghergu