Adormiții în Domnul
În serviciile religioase pentru cei răposați, liturgia orientală folosește deseori expresia adormitul(a), adormiții(ele) în Domnul. E sugestivă și încurajantă această expresie cu temei biblic.
În Evanghelia a patra, Ioan, ucenicul pe care îl iubea Isus, redă cuvintele dumnezeiescului Învățător în contextul morții lui Lazăr: "...prietenul nostru a adormit, mă duc să-l trezesc" (In 11,11). Cum ucenicii care îl însoțeau pe Isus în drumul spre Betania credeau că vorbește de somn ca odihnă, "Isus le-a spus-o pe față: Lazăr a murit" (In 11,14).
Tot capitolul al unsprezecelea al Evangheliei după Ioan care relatează învierea lui Lazăr este de o importanță covârșitoare pentru faptul că în această împrejurare Isus proclamă adevărul fundamental al religiei creștine, identificat în persoana sa: "Eu sunt învierea și viața, cine crede în mine nu va muri nicicând" (In 11,25).
Dramatismul episodului iese în evidență nu numai prin aceea că în drum spre mormânt "Isus suspină și se tulbură în sine" (versetul 33), iar când ajunge la mormântul lui Lazăr "lăcrimează" ceea ce-i face pe iudei să spună: "Iată cât de mult îl iubea", dar mai ales în cele ce au urmat. Fariseii, îngrijorați la culme pentru că "omul acesta face multe minuni" (versetul 47), și toți vor ajunge să creadă în el, pun la cale uciderea lui.
Caiafa, arhiereul anului acela, vorbește profetic: "...ne este mai de folos să moară un om pentru popor, decât să piară tot neamul" (versetul 50), și nu numai pentru iudei, "ci ca să adune laolaltă pe fiii lui Dumnezeu, cei împrăștiați" (versetul 52).
În cele din urmă, Fiul Omului, Isus Cristos, ascultător până la moartea pe cruce, cu moartea pe moarte călcând, avea să confirme din plin că este cu adevărat "înviere și viața", pentru ca toți care vor crede în el, adormiți în Domnul, să aibă parte de trezirea statornică în fericirea eternă a fiilor lui Dumnezeu.
Mons. Anton Despinescu