Sfânta Tereza a Pruncului Isus, însoțitoare în mileniul al treilea
Se spune, pe bună dreptate, că sfinții sunt capodopera harului divin. Sfânta Tereza o dovedește cu prisosință. "Ploaia de trandafiri" pe care a promis-o cade cu îmbelșugare asupra oamenilor.
Cartea de vizită a Terezei este ilustrată cu autoritate de toți papii secolului al XX-lea, inclusiv Leon al XIII-lea (1878-1903). Acesta îi acordă Terezei, în audiența din 20 noiembrie 1887, privilegiul de a intra în mănăstirea carmelită din Lisieux, la vârsta de numai 15 ani.
Sfântul Pius al X-lea (1903-1914), clarvăzător cum era, oferindu-i-se un portret al servitoarei lui Dumnezeu, exclamă: "Iată cea mai mare sfântă a timpurilor moderne!", iar când cineva din anturajul papei îi spune că nu-i nimic extraordinar în Tereza a Pruncului Isus, papa replică: "Revedeți-vă teologia!"
La 14 august 1921, Benedict al XIV-lea (1914-1922) aproba decretul de eroicitate a virtuților în procesul de beatificare a Terezei. Papa menționează "calea cea mică" și "copilăria ei spirituală", care presupun o umilință exemplară, o credință vie în existența lui Dumnezeu, un omagiu practic adus puterii și îndurării sale, un apel încrezător la providența aceluia care dă harul de a evita orice rău și a obține tot binele.
Pius al XI-lea (1922-1939), papă terezian prin excelență, o consideră ca pe "o stea dragă, miracol de virtuți și bogăție de minuni". La 29 aprilie 1923, o declară fericită, "glorie și cinste a Carmelului, dotată cu o memorie de excepție care i-a permis să-și însușească pe de rost cartea «Imitațiunea lui Cristos»". Peste numai doi ani, la 17 mai 1925, când o declară sfântă, papa spune: "Ea a dobândit o atare știință a celor supranaturale încât a putut trasa și altora o cale sigură a mântuirii". Același mare papă al misiunilor, care o numea pe sfânta Tereza "stea a pontificatului său", o declară la 14 decembrie 1927 patroană a misiunilor.
Pius al XII-lea (1939-1958) a binecuvântat, la 11 iulie 1937, bazilica "Sfânta Tereza" din Lisieux, ca delegat al papei Pius al XI-lea, iar la 11 iulie 1954 a consacrat aceeași bazilică. Cu această ocazie, papa ține cu tot dinamismul să propună umilința grăitoare a Terezei ca antidot pentru mândria distrugătoare a lumii moderne.
"Papa cel Bun", Ioan al XXIII-lea (1958-1963), câteva luni înainte de începerea lucrărilor Conciliului Vatican II, într-o scrisoare îndemn către călugărițe, subliniază: "Biserica apelează la acelea care trăiesc în tăcerea mănăstirilor!", amintind-o în mod deosebit pe Tereza a Pruncului Isus.
Papa Paul al VI-lea (1963-1978), care amintea deseori de coincidența fericită de a fi fost botezat în chiar ziua trecerii Terezei în gloria cerească, la 30 septembrie 1897, cu ocazia centenarului nașterii Terezei (1873-1973), rezumă spiritualitatea tereziană în simplitatea rugăciunii ei și vivificarea speranței, atât de necesare prezentului. În același timp, remarcă exemplul de solidaritate spirituală oferită de Tereza prin prezența activă a mijlocirii ei.
În pontificatul de numai 30 de zile, Ioan Paul I (1978) nu a avut răgazul de a-și expune amănunțit atașamentul față de sfânta Tereza, așa cum au făcut antecesorii săi. Totuși, în calitate de patriarh al Veneției, la centenarul terezian al nașterii, ține o conferință memorabilă carmelitelor, iar în cartea "Ilustrissimi" include o splendidă scrisoare dedicată sfintei din Lisieux.
Ioan Paul al II-lea (1978...), ultimul papă al mileniului al doilea și primul din mileniul al treilea, călit în încercări, cu suflet mereu tânăr, cinstitor exemplar al Maicii Preacurate, care a celebrat în cei 23 de ani de pontificat până acum peste 1200 de beatificări și canonizări, și-a dovedit din plin venerația față de marea "mică" Tereza a Pruncului Isus pe care o declară cu toată îndrăzneala și luciditatea învățătoare a Bisericii. Făcându-i această onoare, papa spune: "Într-o vreme ca aceasta prin care trecem, marcată deseori prin cultura zădărniciei și a hedonismului, acest nou doctor al Bisericii ne arată o eficacitate deosebită pentru a lumina mintea și inima celor însetați de adevăr și iubire. Tereza din Lisieux este sfânta care rămâne, în pofida anilor care trec; ea se recomandă ca model eminent și călăuză pentru toți creștinii... S-o invocăm pentru ca să conducă pe toți bărbații și femeile timpului nostru pe calea adevărului și a vieții".
Mons. Anton Despinescu