- Din istoria Bisericii locale - |
Seminarul din Iași - 115 ani de la înființare
În ziua de 29 septembrie s-au împlinit 115 ani de la înființarea Seminarului din Iași. Cu ocazia acestei aniversări, luni, 1 octombrie, la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași va avea loc, în prezența Mons. Jean-Claude Périsset, nunțiu apostolic în România, a episcopilor Petru Gherghel și Aurel Percă, a profesorilor din Seminar, a seminariștilor și a invitaților, festivitatea de deschidere a noului an academic și o sesiune de comunicări pe această temă.
Din documentele păstrate, știm că pe teritoriul diecezei cele mai vechi inițiative de a fonda un seminar datează de la finele secolului al XVI-lea, când preotul iezuit Stanislau Warszewicz, sprijinit de domnitorul Petru Șchiopul, de sfetnicul Bartolomeo Brutti și de mitropolitul Gheorghe Movilă, cu aprobarea cardinalului Aldobrandin, a inițiat un plan care prevedea înființarea unei episcopii catolice și a unui seminar pentru clerul indigen la Cotnari. Acest proiect nu și-a atins finalitatea datorită schimbărilor politice ce au intervenit după înlăturarea lui Petru Șchiopul.
După sosirea în Moldova a misionarilor franciscani conventuali, pr. Paul Bonnaci, în 1632, propunea Congregației De Propaganda Fide crearea unui seminar pentru formarea clerului autohton și considera că orașul Suceava era locul cel mai potrivit pentru concretizarea acestui plan. În ciuda insistențelor, aceste propuneri au rămas fără nici o transpunere practică datorită nu numai contextului politic, dar și situației economice precare a catolicilor, care nu-și permiteau construirea și întreținerea unui seminar.
O altă inițiativă a apărut zece ani mai târziu când, la 6 noiembrie 1642, în cadrul sinodului diecezan de la Cotnari, s-a elaborat un plan prin care prefectul Misiunii din Moldova, Bartolomeo Basseti, și ceilalți preoți care
activau aici, intenționau să ceară învoire de la Sfântul Scaun pentru a înființa un colegiu sau seminar la Iași. Doleanțele sinodului, grupate în documentul Oglinda ordinului, au fost prezentate personal de pr. Basseti Congregației De Propaganda Fide la 19 ianuarie 1644, iar pentru clarificarea situației a fost trimis în Moldova episcopul Marcu Bandini. În drum spre Moldova pr. Basseti a murit, iar episcopul Bandini a întâmpinat numeroase dificultăți care au făcut ca observațiile sale să nu corespundă cu dorința misionarilor.
Documentele și comentariile care ni s-au păstrat de la sinodul diecezan din Bacău (27 aprilie - 1 mai 1663) nu menționează nimic despre intenția episcopului Ștefan Rudzinski și a colaboratorilor săi de a deschide un seminar în Misiunea din Moldova. De aceea, misionarii au ales tineri din familiile catolice moldave, dornici de a deveni preoți, și i-au trimis în seminariile Congregației De Propaganda Fide din Italia pentru a se forma.
La mijlocul secolului al XIX-lea problema clerului indigen devenise foarte acută. Numărul crescând al catolicilor din Moldova cerea un număr mai mare de preoți. Dezideratul de veacuri al misionarilor, accentuat de insistența Congregației De Propaganda Fide, de a "exploata elementele indigene", l-a frământat mult pe vizitatorul apostolic Paul Sardi, care a reușit în primăvara anului 1843 să deschidă un "seminar mic pentru seminariștii indigeni". Deși numărul candidaților era în creștere, acest seminar a fost nevoit să-și înceteze activitatea în toamna anului 1848.
Ideile episcopului Sardi au fost preluate de episcopii Antonio de Stefano și Iosif Salandari, dar fără succes. După numeroase tratative cu autoritățile ecleziale și civile, demarate chiar din anul 1849, la 16 octombrie 1864 a apărut în Monitorul oficial decretul domnesc semnat de Alexandru Ioan Cuza privind "înființarea unui seminar în România de peste Milcov". La 20 octombrie același an a fost publicat oficial și regulamentul seminarului. Decretul de înființare și regulamentul emis de Guvernul Român au fost înaintate spre analiză Congregației De Propaganda Fide, la 23 decembrie 1864, dar întrucât erau incluse unele norme care nu concordau cu practica Bisericii au fost respinse.
Toate aceste proiecte nu au fost de lungă durată. Ele au existat doar teoretic sau, atunci când începeau să se concretizeze practic, din lipsa unui personal calificat sau a neajunsurilor materiale, nu puteau fi trainice. Abia după înființarea unei episcopii autonome s-a putut cristaliza și Seminarul diecezan de care era așa de mare nevoie.
Pr. Alois Moraru