Sau Africa sau moartea
(continuare din numărul trecut)
La 12 august 1877 părintele misionar Daniel Comboni este consacrat episcop la Roma. Imediat după aceea se întoarce în Sudan, unde își lăsase inima. Părinte și frate al africanilor, episcopul Daniel, chiar și în noua sa calitate de vicar apostolic pentru Africa Centrală, înțelege să trăiască și să se sacrifice pentru credincioșii săi de culoare, rămânând mereu fidel devizei sale: "Sau Nigriția sau moartea".
Înainte de moartea sa, care a survenit în ziua de 10 octombrie 1881 la Kartoum, capitala Sudanului, prezisese că opera sa misionară nu va pieri. Lucrul acesta s-a adeverit întocmai până în zilele noastre când asistăm la înflorirea și răspândirea Congregației Combonienilor în toată lumea. Aceasta face dovada bunei calități a seminței care a fost semănată de Daniel în pământul african și care va crește până va deveni un copac viguros ce-și întinde ramurile nu numai în Africa, dar și în Europa, America Latină și Asia, antrenând în vestirea evangheliei bărbați și femei de diferite rase, națiuni și culturi.
La 17 martie 1996 Comboni a fost declarat fericit de către papa Ioan Paul al II-lea. Acea zi a fost pentru africani un semn că regenerarea Africii este mai aproape ca oricând, deoarece părintele și fratele lor, de acolo din cer, nu va uita poporul în mijlocul căruia a trăit și a murit.
Fericitul Daniel Comboni a dovedit în viața sa de misionar că este pătruns de spiritul catolicității, prezentându-se în fața altora ca un model autentic de sfințenie și un mijlocitor înflăcărat pentru Nigriția, pentru toți cei săraci și părăsiți, ca și pentru toți cei pe care, într-o formă sau alta, i-a simțit aproape prin iubirea lor.
În ciuda activității intense de animare misionară pe care a desfășurat-o, în ciuda muncilor istovitoare pe care le-a prestat, a bolilor care l-au încercat, precum și a nenumăratelor călătorii apostolice pe care le-a întreprins, Daniel își găsea timp pentru a scrie, dovedindu-și pe deplin prodigiozitatea. El însuși menționează într-una din scrisorile sale din 21 mai 1871 că până la acea dată expediase deja 1.347 de scrisori. Abordează mai multe genuri de scrieri începând de la simple scrisori, relatări și articole, până la planuri de acțiune, discursuri pastorale și regulamente pentru institutele sale. Destinatarii scrierilor sunt dintre cei mai diferiți: părinții săi, prieteni, binefăcători, superiori de institute, episcopi, cardinali, papi, împăratul Franz Ioseph, grupări și asociații din diferite țări ale Europei etc. Din toate transpare imaginea omului Daniel, dăruirea sa totală pentru problema africanilor, trăirea sa emoțională, caracterul său vulcanic dezlănțuit în momentele polemice, precum și finețea de suflet manifestată în situații dintre cele mai delicate, sensibilitatea la tot ceea ce, într-un fel sau altul, avea legătură cu problema misionară. Expresii ca "iubire și abandonare la voința lui Dumnezeu" sunt cele mai frecvente și par să fie scrise cu spontaneitatea vorbirii, lăsându-se să se înțeleagă climatul de credință în care Daniel își trăia propria vocație pentru Africa și chiar întreaga sa existență sacerdotală.
Africa, inima lui Isus, crucea sunt cele trei chei interpretative ale vieții și operei sale. Africa, mireasa pentru care și-a dăruit toată viața sa, era prima și unica sa pasiune. Crucea, copacul care rodește toate fructele mântuirii, era liantul său intim cu Dumnezeu cel răstignit și cu omenirea suferindă. Inima lui Isus, care i-a transformat din străfunduri inima, era instrumentul care l-a făcut capabil să se identifice cu cele mai sărace și abandonate ființe umane.
Un om, un creștin, un preot, un episcop, la urma urmei un misionar ca Daniel Comboni nu putea să închidă ochii pentru acest pământ, fără ca mai întâi să nu rostească pentru posteritate memorabilele sale cuvinte: "Sunt fericit în cruce, care, purtată cu bucurie din iubire față de Dumnezeu, conduce la triumf și la viața veșnică".
Traducere și prelucrare Ionela Neculai