Beatificarea a 30 de creștini
Józef Bilczewski
Cu ocazia vizitei pastorale în Ucraina, papa Ioan Paul al II-lea a beatificat la Lvov, în zilele de26 și 27 iunie 2001, un număr de 30 de creștini greco-catolici, dintre care 27 de martiri, care și-au dat viața pentru credință în perioada anilor 1941-1973. A fost pentru prima oarăcând s-au făcut beatificări pe teritoriulucrainean. Cei 30 de fericițiridicați la cinstea altarelor sunt: arhiep. Józef Bilczewski (1860-1923); pr. Zygmunt Gorazdowski (1845-1920); ep.Mykola Earneckyj (1884-1959); ep. Hryhorij Khomyčyn (1867-1945); ep. Josafat Kocylovskyj (1876-1947); ep. Symeon Lukae (1893-1964); ep. Vasyl Velyekovskyj (1903-1973); ep. Ivan Slezyuk (1896-1973); ep.Mykyta Budka (1877-1949); ep. aux. Hryhorij Lakota (1883-1950); pr. Leonid Fëdorov (1879-1935); pr. Mykola Konrad (1876-1941); pr. Andrij Ičeak (1887-1941); pr.Roman Lysko (1914-1949); pr.Mykola Cehelskyj (1896-1951); pr. Petro Verhun (1890-1957); pr.Oleksa Zaryckyj (1912-1963); pr. Klymentij čeptyckyj (1869-1951); pr. Severijan Baranyk (1889-1941); pr. Jakym Senkivskyj (1896-1941); pr. Zynovij Kovalyk (1903-1941); pr. Vitalij Bajrak (1907-1946); pr.Ivan Ziatyk (1899-1952); sr.Tarsykia (1919-1944); sr.Olympia (1903-1952); sr.Laurentia (1911-1952); ep.Teodor Rom.a (1911-1947); pr. Omeljan Kove (1884-1944); sr. Josaphata (1869-1919); Volodymyr Pryjma, laic (1906-1941). Redăm în continuare câteva date din viața arhiep. Józef Bilczewski, având în vedere căla16 octombrie 1904 aparticipat la sfințirea solemnă asanctuarului din Cacica.
S-a născut la 26 aprilie 1860 la Wilamowice, într-o familie de agricultori. A fost primul din cei nouă copii ai lui Francesco și Anna Fajkisz. A primit Botezul la numai trei zile după naștere. A dovedit de timpuriu o înclinare specială pentru studiu. În anul 1872 a terminat școala elementară; părinții l-au trimis la gimnaziul din apropierea orașului Wadowice.
În august 1880 a intrat în Seminarul din Cracovia și la 6 iulie 1884 a fost hirotonit preot. După un an de pastorație, a fost trimis la Viena pentru continuarea studiilor, obținând titlul de doctor în teologie cu teza intitulată: Deus est creator mundi. S-a specializat la Roma și la Paris în teologie dogmatică și în arheologie creștină și după întoarcerea în dieceză și-a susținut examenul de abilitare cu teza: Arheologia creștină în fața istoriei Bisericii și a dogmei.
În anul 1891 a devenit profesor la Universitatea din Lvov. Ulterior și-a intensificat munca științifică, în special în arheologie creștină, domeniul său preferat.
Obținând o bursă de studiu din partea guvernului, la finele anului 1894 a plecat la Roma, unde a făcut cercetări arheologice în catacombele romane. Ca rod al acestor cercetări a scris lucrarea științifică intitulată: Euharistia în lumina celor mai vechi scrieri iconografice și epigrafice, publicată la Cracovia în anul 1898. La 18 decembrie 1900 este numit arhiepiscop de Lvov. În anul 1904 a organizat în Polonia congresul mariologic.
Afecțiunea sa profundă pentru Biserică și pentru Scaunul Apostolic a demonstrat-o în diverse moduri: prin scrisoarea pastorală "Biserica lui Cristos", prin numeroase vizite ad limina, prin organizarea de pelerinaje ale studenților din școlile medii superioare etc.
A prezidat în 1922 ultima conferință a episcopilor care a avut loc la Czestochowa, elaborând scrisoarea pastorală "Căsătoria".
Misiunea sa de episcop s-a desfășurat în condiții grele datorită problemelor interne și a conflictelor dezlănțuite de Primul Război Mondial.
A intervenit de multe ori pe lângă autoritățile civile în favoarea polonezilor, a ucrainenilor și a evreilor. Războiul polono-ucrainean (1918-1919) a provocat noi răni în rândul populației și mulți preoți au fost uciși sau închiși.
Invazia bolșevică (1919-1920) s-a abătut cu toată cruzimea asupra Bisericii Catolice. El s-a ridicat în apărarea tuturor, fără să ia în considerare diferențele de religie sau de naționalitate. În anii 1918-1921 dieceza sa a pierdut circa 120 de preoți. Îmbolnăvindu-se grav, a acceptat infirmitatea cu seninătate și curaj. A murit la 20 martie 1923 la Lvov.
Renumitul istoric A. Medynski l-a definit drept "una dintre cele mai eminente personalități nu numai ale Bisericii poloneze, ci și a celei universale, (...) preot și polonez exemplar, de erudiție universală și în același timp, intelectual simplu, mărturisitor fidel al ideii apostolice, pătruns de o extraordinară simplitate și de o rară modestie".
Viața spirituală a viitorului fericit poate fi concentrată în trei cuvinte: rugăciune, muncă și abnegație. Era un om al rugăciunii și se simțea atras în mod special de Euharistie, îngenunchind frecvent în fața tabernacolului.
Traducere de Mariana Ghergu