Condițiile unei reînnoiri a catehezei
În strânsă legătură cu evanghelizarea, fiind a doua slujire profetică sau a cuvântului, cateheza este "o datorie absolut primordială a Bisericii" (Catechesi tradendae, 15), pentru că se referă la educarea în credință și la formarea de credincioși. Se poate afirma că reînnoirea catehezei înseamnă reînnoirea Bisericii și invers.
Etimologic, cuvântul a catehiza înseamnă a face să răsune un cuvânt în auzul unui ascultător și a trezi un răspuns. Cateheza se justifică prin porunca misionară a lui Isus: "Mergeți și faceți ucenici din toate popoarele... și învățați-i să păzească toate câte vi le-am poruncit eu" (Mt 28,19-20). Însuși Isus a proclamat vestea cea bună și a învățat în sinagogi, în templu și în aer liber. Era numit Învățătorul. De asemenea și apostolii au desfășurat această instruire cu toți aceia care erau deja convertiți (cf. Fap 28,31).
În timpul secolelor al II-lea și al III-lea, când botezul se administra cu precădere adulților care au urmat o pregătire numită catecumenat, cateheza și catecumenatul se implicau reciproc. Dispărând catecumenatul adulților a dispărut într-un fel și cateheza riguroasă. A catehiza va însemna în evul mediu a împlini datoria pe care o aveau părinții și nașii față de copiii botezați de a-i învăța Tatăl nostru, Simbolul apostolilor, Bucură-te, Marie și chestiunile simple de pietate și viață onestă.
Reapare cateheza o dată cu editarea catehismelor începând cu secolul al XVI-lea. Cateheza acestei perioade echivalează cu instruirea religioasă sau învățarea doctrinei creștine, adresată în mod normal copiilor, sub formă de întrebări și răspunsuri conținute în catehism, carte aprobată de autoritatea ecleziastică.
Dacă la început, din cauza amenințării ereziilor, prima grijă a catehismului era să prezinte cu exactitate doctrina, din secolul al XVIII-lea se accentuează caracterul etic al catehismului, care se adresează copiilor în școală sau într-o manieră școlară. Cateheza se transformă în învățătură religioasă. În secolul al XIX-lea apar multe congregații religioase, care se dedică învățăturii religioase. Practic secolele al XVIII-lea și al XIX-lea reprezintă perioada clasică a catehismului, grație căruia generații de catolici din Europa se formează în același mod cultural și creștin cât privește persoana, familia și viața socială. Totuși, deși încearcă să fie o inițiere în credință, instruire religioasă, regulă de conduită și interpretare a tradiției, cateheza catehismului, proprie creștinismului, este o reducție a teologiei scolastice, folosește uneori un limbaj abstract îndepărtat de pastorație, folosește puțin Biblia, nu pornește de la viață folosind calea inductivă, ci se impune de sus ca o doctrină ce trebuie memorată.
Unul din rezultatele mișcării de reînnoire a catehezei de la sfârșitul secolului al XIX-lea și prima jumătate a secolului al XX-lea este Metoda de la München în cateheză, care punea accentul pe parcurgerea a trei faze într-o cateheză: prezentare, explicare și aplicare. Se accentuează deci metodele active. Am putea spune că înainte de Conciliul Vatican II a existat o mișcare catehetică de reînnoire în cercuri restrânse, preocupată mai întâi să aplice noile metode pedagogice și psihologice (cum să catehizezi și cine să catehizeze) și apoi de reînnoirea conținuturilor pentru ca mesajul să fie mai biblic.
În urma Conciliului Vatican II s-au considerat ca urgente următoarele aspecte cu privire la cateheză: reînnoirea conținuturilor în lumina exigențelor conciliare, aprofundarea pedagogiei religioase, inserarea acțiunii catehetice în pastorația de ansamblu, formarea de responsabili și planificarea a tot felul de instrumente de lucru într-o organizare mai amplă și mai adecvată.
Parohia, spune noul Directoriu general pentru cateheză (1997), "constituie mediul în care, de regulă, oamenii se nasc și cresc în credință. Este, așadar, un spațiu comunitar foarte adaptat în care slujirea cuvântului devine, deopotrivă, învățătură, educație și experiență de viață".
Iată condițiile pe care Directoriul le consideră necesare de îndeplinit, pentru o cateheză eficientă astăzi în cadrul misiunii de evanghelizare: cateheza adulților trebuie să devină tot mai mult o prioritate; trebuie să se observe cu reînnoită îndrăzneală vestirea evangheliei celor care sunt departe de credință sau celor indiferenți; formarea unui nucleu comunitar compus din creștini maturi, inițiați deja în credință, față de care să se acorde o atenție specială; cateheza copiilor, a adolescenților și tinerilor rămâne indispensabilă, dar eficiența ei va depinde de existența catehezei adulților.
Pr. Petru Chelaru