Misiunea preotului
Candidații la preoție au fost întrebați despre gândurile și planurile pe care le au, despre istoria chemării lor la preoție și despre misiunea preotului. Erau entuziasmați și plini de bucurie, gata să pornească pe noul drum, să stea de vorbă cu oamenii, cu tinerii și copiii, să predice evanghelia și să administreze sacramentele. Răspunsurile a doi dintre ei au fost consemnate.
Aleși dintre oameni și rânduiți pentru oameni în cele ce sunt ale lui Dumnezeu, preoții trăiesc în mijlocul celorlalți oameni ca niște frați ai lor. "Prin chemare și hirotonire, preoții Noului Testament sunt, într-un fel, puși deoparte în sânul poporului lui Dumnezeu, dar nu pentru a fi despărțiți de el sau de vreun om, ci pentru a se consacra total lucrării la care îi cheamă Dumnezeu" (PO 3). Pentru a putea împlini această slujire, preotul trebuie să fie conștient de chemarea deosebită pe care a primit-o din partea lui Dumnezeu și să-și însușească învățătura Bisericii conform căreia preotul este înainte de toate învățător al cuvântului, ministru al sacramentelor și păstor al comunității.
Slujirea cuvântului lui Dumnezeu cere dăruirea personală a ministrului față de cuvântul predicat, o dăruire îndreptată spre Dumnezeu însuși, "căruia îi slujesc în sufletul meu vestind evanghelia Fiului său" (Rom 1,9). Predicatorul "trebuie să dobândească o mare familiaritate personală cu cuvântul lui Dumnezeu. (...) Să fie primul "credincios" al cuvântului, conștient pe deplin că cuvintele slujirii sale nu sunt "ale sale", ci ale aceluia care l-a trimis" (PDV 26). În virtutea sacramentului preoției și a hirotonirii sacerdotale, preoții participă la dimensiunea universală a misiunii încredințate de Cristos apostolilor. Realitatea de a-l reprezenta pe Cristos prin consacrarea sacramentală, îl plasează pe preot în sânul poporului lui Dumnezeu, făcându-l să participe într-un mod propriu și în conformitate cu structura organică a comunității ecleziale la tripla funcție a lui Cristos. Acționând in persona Christi, preoții administrează sacramentele și mai ales sfânta Euharistie. Preoții repetă cuvintele pe care însuși Cristos le-a pronunțat asupra pâinii și a vinului și prin slujirea lor se realizează aceeași consacrare săvârșită de el. Conștienți de această înaltă chemare, preoții trebuie să realizeze în viața lor acea imitare a lui Cristos, preotul veșnic, astfel încât să poată spune cu apostolul: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20).
"Exercitând la nivelul lor de autoritate, funcția lui Cristos cap și păstor, preoții, în numele episcopului, adună laolaltă familia lui Dumnezeu într-o comunitate frățească strânsă în unitate și o călăuzesc la Dumnezeu Tatăl, prin Isus Cristos, în Duhul Sfânt" (PO 6). Această exercitare a puterii de conducere este o participare la autoritatea lui Cristos. De aceea, preotul, în împlinirea acestei funcții, care este una de slujire, trebuie să fie însuflețit de exemplul lui Cristos, bunul păstor, care plin de caritate își conduce oile în staulul său.
Care este fizionomia preotului? Preotul mileniului al treilea va fi continuatorul preoților care în precedentele milenii au animat viața Bisericii. Nu poate exista o altă fizionomie a preotului decât aceasta: asemănarea cu Cristos, preotul veșnic. În pofida tuturor transformărilor care au loc în toate domeniile, unica preoție clădită pe fizionomia lui Cristos este destinată să dureze, să se reproducă fără încetare în toate perioadele istoriei (cf. PDV 5). Pentru aceasta este nevoie ca preoții să reînnoiască, să reaprindă în fiecare zi harul lui Dumnezeu, conferit prin impunerea mâinilor (cf. 2Tim 1,6), încrezători în asistența protectoare a lui Cristos (cf. Mt 28,20) și plini de speranță că "cel care și-a început așa de bine lucrarea în noi, va continua s-o desăvârșească până în ziua venirii lui Cristos Isus" (Fil 1,6).
Pr. Eduard Soare