Sinodul diecezan de la Bacău
Unul dintre cele mai importante momente din viața Bisericii este sinodul sau conciliul (lat. concilium = întrunire, adunare, consiliu). Aici se dezbat toate problemele care privesc evoluția trecută, prezentă și viitoare a Bisericii, luându-se hotărâri relative la întărirea credinței și înlăturarea eventualelor greutăți din calea vieții spirituale.
În istoria Bisericii Catolice din Moldova se cunoaște celebrarea unui sinod diecezan, ținut la Bacău între 27 aprilie - 1 mai 1663, sub prezidiul episcopului catolic de atunci, anume Ștefan Athanasius Rudzinski.
Evenimentul a fost consemnat într-un raport pe care episcopul de Bacău, Ștefan Athanasius Rudzinski, l-a trimis papei Alexandru al VII-lea și Congregației "De Propaganda Fide" la 7 mai 1663. Acest document se păstrează în două dintre cele mai importante arhive europene, anume la Vatican și Viena.
Ținerea acestui sinod la Bacău nu este întâmplătoare în condițiile în care acest oraș era sediul Episcopiei Catolice înființate încă din anul 1391, episcopie în fruntea căreia se afla tocmai episcopul Ștefan Athanasius Rudzinski, cel care va iniția și conduce lucrările sinodului. El va convoca clerul catolic la Bacău la 27 aprilie 1663, în duminica a doua de după Paști.
Raportul episcopului Rudzinski ne dă prețioase informații nu doar despre hotărârea sinodului, ci scoate în evidență într-un mod sugestiv starea în care se găsește Biserica Catolică din Moldova acelor vremi în ansamblul ei.
Situația în care se afla Biserica Catolică din Moldova atunci, la jumătatea secolului al XVII-lea, nu era una dintre cele mai bune, dimpotrivă. Preoții catolici erau extrem de puțini iar credincioșii catolici erau marcați de sărăcie. Sinodul era chemat să remedieze starea de fapt existentă, urmărind o îmbunătățire a condițiilor existente precum și o revigorare, o însănătoșire a vieții creștine catolice din Moldova.
Hotărârile sinodului au fost inserate într-un număr de 10 legi (constitutio), insistându-se după aceea și asupra problemelor specifice bisericilor din Iași și Cotnari.
Alături de episcopul Rudzinski, la sinodul diecezan de la Bacău din 1663 au mai participat printre alții și preoți: Joannes Battista Berkueze, paroh la Cotnari, având în administrație și filialele de la Hârlău și Amăgeni; Andreas Antonius Rzeczkowski, paroh de Baia și Suceava, precum și preot de Neamț; Michael Rabcson, paroh de Săbăoani, păstorind și filialele de la Roman și Tămășeni; Joannes Zlatany, paroh de Huși, având în păstorire și Bârladul, fiind și preot la Galați.
Acesta a fost singurul sinod diecezan ținut în Bacău. Este foarte important și faptul că știri cu privire la desfășurarea lucrărilor sinodului avem chiar de la episcopul care l-a prezidat. A mai rămas, din păcate, un demers singular până în zilele noastre.
Este, iată, cu atât mai necesară ținerea unui sinod diecezan și de aceea salutăm cu bucurie inițiativa Preasfințitului Petru Gherghel, episcop de Iași, cu privire la "începerea pregătirii pentru deschiderea la nivel diecezan a sinodului diecezan, care va începe anul acesta și se va desfășura pe parcursul a trei ani cu angajarea tuturor structurilor bisericești, a instituțiilor de învățământ, a preoților, călugărilor și călugărițelor, a sufletelor consacrate și a laicilor, reprezentând astfel întregul popor al lui Dumnezeu din Dieceza de Iași.
Sinodul diecezan va fi el însuși un program special de cunoaștere, împrospătare și trăire a credinței, a vieții spirituale, a implicării misionare și a angajării sociale a tuturor credincioșilor, potrivit cu vocația fiecăruia".
Anton Coșa