Iată, inima mea!
În Vechiul ca și în Noul Testament, inima este locul în care omul îl întâlnește pe Dumnezeu, întâlnire care se efectuează pe deplin în inima umană a Fiului lui Dumnezeu.
Din nefericire, încă de la începuturile neamului omenesc, inima omului s-a pervertit, îndepărtându-se de Dumnezeu, evitându-l, ascunzându-se din fața lui. În prima carte a Bibliei este descrisă foarte sugestiv această stare nenorocită, în dialogul dintre Dumnezeu și primul om: "Adame, unde ești!" "Am auzit glasul tău (Doamne!) în rai și m-am temut, căci sunt gol și m-am ascuns". "Cine ți-a spus că ești gol? Nu cumva ai mâncat din pomul din care ți-am poruncit să nu mănânci?..."
Îndepărtarea de Dumnezeu, însoțită de mari și multe calamități, a fost resimțită în istoria omului drept o stare nefirească. Omul a înțeles că trebuie "să-și sfâșie inima" (Il 2,13), să se prezinte înaintea lui Dumnezeu "cu o inimă căită și înfrântă" (Ps 51,19) și să ceară de la dânsul "să-i creeze o inimă nouă" (Ps 51,12). Prin profeți, Iahve insistă: "Faceți-vă o inimă nouă!" (Ez 18,31) și ne asigură că o va face chiar dânsul: "Vă voi purifica și vă voi da o inimă nouă... (Ez 36,25).
Această făgăduință s-a împlinit prin Isus Cristos: "Cei cu inimă curată ascultă cuvântul, îl păstrează și rodesc întru răbdare" (Lc 8,15). "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima..." (Mt 22,37).
Depășind pe profeți, Fiul lui Dumnezeu, întrupându-se, se oferă ca model desăvârșit, spunând: "Învățați de la mine că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihna sufletelor voastre" (Mt 11,29).
Credința în Isus, adeziune a inimii, duce la reînnoirea interioară. În inimile credincioșilor este revărsat un spirit nou, "Spiritul Tatălui care strigă Abba, Părinte!" (Gal 4,6). Apostolul și evanghelistul Ioan scrie despre cunoaștere, comuniune, iubire și viață veșnică. Toate acestea ne vin prin Isus, răstignit și glorificat; din el țâșnește un izvor care îl reînnoiește în mod intim pe credincios. Isus în persoană vine în interiorul alor săi pentru a-i vivifica. Se poate spune chiar că Isus este inima noului popor ales, inima care pune în legătură intimă cu Tatăl și care stabilește între toți unitatea: "Eu în ei și tu în mine ca și ei să fie cu desăvârșire una" (In 17,23); "ca iubirea cu care m-ai iubit să fie în ei și eu în ei" (In 17,26).
Inima preasfântă a lui Isus care de-a lungul celor două milenii a atras pe atâția la sine, vrea să-i atragă astăzi cu mai multă putere pe aceia care s-au îndepărtat mai mult de ea. Indicatorul optim, salvator, cel mai necesar pentru toate ființele umane, nu poate fi altul decât spre această inimă.
Mons. Anton Despinescu