Sângele martirilor din Africa și din Asia
Marți, 5 decembrie, la Ateneul Pontifical "Regina Apostolorum" s-a ținut ultimul dintre simpozioanele organizate despre martirii secolului XX, dedicat, de data aceasta, persoanelor care și-au dat viața pentru Domnul în Africa și în Asia. Secolul XX este considerat un secol al martirilor prin excelență, așa cum l-a definit recent papa Ioan Paul al II-lea.
Au fost prezenți la întâlnire, printre alții, abatele Paul Buetubela Balembo, rectorul Facultăților Catolice din Kinshasa, Congo, părintele Armand Veilleux, O.C.S.O., abate de Scourmont, Belgia, părintele Innocenzo Venchi, O.P., postulator al fraților dominicani și Joseph Ming-Chuan Kung, președinte al "Fundației Cardinal Kung". La încheierea simpozionului, cardinalul Francis Arinze, președintele Consiliului Pontifical pentru Dialog Interreligios a prezidat concelebrarea euharistică.
Această întâlnire a fost una dintre numeroasele ocazii de a reda onoarea și gloria acelui popor lipsit de apărare care a plătit cu viața propria credință, continuând să meargă pe calea arătată de Dumnezeu Tatăl în ciuda violențelor, torturilor, crimelor, și în ciuda atâtor oameni care au luptat împotriva semenilor lor în numele unei uri oarbe.
După martirii spanioli, mexicani, brazilieni, ai nazismului și cei din Europa de Est, simpozionul despre martirii din Africa și din Asia a oferit participanților posibilitatea de a cunoaște în profunzime o lume despre care se știe încă destul de puțin, de a dezvălui istoria și viața multor persoane, consacrate sau laice care, dornice să aducă mărturia lor de adevăr, de ecumenism și de nonviolență, au plătit prețul cel mai înalt, dar cu bucurie în suflet. "În ultimii ani - a explicat părintele Paolo Scarafoni, rectorul Ateneului - martirii au devenit din nou punct de referință clar pentru creștini. Acest ultim secol, în definitiv, a înregistrat un număr mare de persoane care și-au dat viața din fidelitate față de Isus Cristos. Este vorba de un măreț dar pe care Dumnezeu l-a făcut, deoarece martirii sunt un patrimoniu foarte important și, așa cum zice Tertulian, ei sunt sămânța noilor creștini. Martirii sunt un punct de referință clar, sigur și la îndemâna tuturor".
Evenimentele la care Continentul African a fost protagonist, mai ales în ultimii 50 de ani, au înregistrat un număr ridicat de victime, aproximativ 12 milioane, în special în Algeria, Angola, Burundi, Congo Brazzaville, Congo Kinshasa, Etiopia... Vestirea evangheliei este adesea un factor de contestare sau de destabilizare a statu-quo-ului cultural, religios, social sau politic și pentru că mărturia este întotdeauna asociată cu martorul care o face, refuzul mărturiei echivalează cu refuzul martorului: aceasta este cauza principală a martiriului în Africa.
Martirii africani, în marea lor majoritate, au fost victime ale refuzului "noutății" creștine care se exprima într-o etică sau o morală caracteristică; ei sunt, de asemenea, victime ale intoleranței politice, care caută să-i suprime pe aceia care apără principiile dreptății și ale adevărului. Pentru toți ajunge să amintim exemplul părintelui Christian de Chergé, abate al comunității din Tibhirine, Algeria. În perioada anilor 1994-1996, cu venirea la putere a FIS - Frontul Național de Sănătate - țara a fost invadată de un val de violențe în care și-au pierdut viața aproximativ 200.000 de persoane. Din rândul victimelor, 18 bărbați, printre care misionari și monahi trapiști au fost răpiți, torturați și uciși iar printre ei a fost și abatele din Tibhirine, care a lăsat un amical testament în care ierta cu anticipație persoana care îl va asasina, numindu-l "prieten al ultimei clipe".
Acei martiri, prin închisoarea și moartea lor au uimit întreaga Europă. Nu se știe dacă vor fi beatificați și canonizați. Aceasta însă nu-i împiedică să fie martiri autentici, deoarece chiar motivul valorilor creștine, al fraternității și al iubirii de Dumnezeu și de oameni înrădăcinat în viața lor este acela pentru care au fost eliminați.
Și în Asia cruzimea nu a cruțat viața tuturor acelor purtători ai evangheliei. Episcopi, preoți, persoane consacrate, laici de orice vârstă și condiție socială și uneori familii întregi au fost persecutați în Japonia, China, Vietnam, Coreea și Thailanda pentru singura "vină" de a-l iubi pe Cristos în plinătatea numelui său.
Traducere de Mariana Ghergu