A învăța să gândim
Problemele educației
(Continuare din nr. 3/135, martie 2001)
Acum conștientizăm faptul dramaticei evidențe că omul - ca și acum 2000 de ani în urmă - are nevoie în continuare de Mântuitor. Ne convingem încă o dată că nu ne putem salva prin propria înțelepciune, că nu ne salvează nici democrația, nici toleranța, nici piața liberă, nici drepturile cetățenești, nici libertatea cuvântului. Nu ne va transforma nimic și nu ne va întări nimic altceva în afară de Cristos, în afară de iubirea și dreptatea lui. Ne convingem că a fi om înseamnă a fi o ființă amenințată din interior și din exterior. Cu toată sfera lărgită a conștiinței de sine și cu toată rapida lărgire a ansamblului de cunoștințe despre lumea exterioară, mulți oameni nu se înțeleg pe sine și taina lor proprie. În această situație, sarcina educatorilor creștini este de a învăța gândirea lui Cristos. O gândire înțeleaptă este cel mai bun medicament în fața amenințărilor exterioare și interioare.
Educația minții
Formarea unei gândiri mature este o sarcină grea. Omul are o tendință spontană ca să-și folosească gândirea pentru a fugi din lumea faptelor în lumea unor ficțiuni subiective și a unor iluzii îndrăgite.
Trebuie totuși să ne asumăm lucrul vindecării gândirii omului contemporan, pentru că de modul de gândire depinde modul de acțiune. Educatul nu reușește totdeauna să acționeze conform cu ceea ce a înțeles el că este bine și matur. Când însă gândirea lui despre sine și despre propriul comportament este greșită, atunci se pierde șansa de a trăi în mod responsabil și fericit. În mod ilustrativ s-ar putea spune că fiecare om se servește de două strategii complet diferite de gândire. Pe de o parte avem capacitatea de gândire logică, precisă, științifică. Reușim să observăm obiectiv și să analizăm realitatea, să descriem faptele, trăgând concluzii corecte din experiențe bine definite. Pe de altă parte, reușim să fim și foarte nelogici. Reușim "să gândim" la modul magic, dezordonat, emoțional, naiv, al urărilor "de felicitare". Uneori înțelegem într-un mod absolut caraghios sau absurd. Se dovedește că gândirea de primul tip, adică cea logică și precisă (s-o numim de tipul "A") ne servește de regulă atunci când ne referim la fenomene sau evenimente care nu au legătură cu viața și comportamentul nostru. Atunci suntem de obicei obiectivi și observatori preciși. Când însă ne gândim la lucruri, fenomene, situații sau persoane care au legătură nemijlocită cu noi înșine, cu situația noastră de viață sau cu faptele noastre, cel mai adesea ne pierdem logica și precizia gândirii, lăsându-ne conduși de o gândire perturbată și naivă (s-o numim gândirea de tipul "B").
Criza gândirii
Iar criza gândirii poate dobândi dimensiuni maladive, căci omul posedă o totală stăpânire asupra gândirii proprii: poate să-și impună orice, atunci când din diferite motive vrea să devină propriul "adevăr". În înșelarea propriului eu nu cunoaște granițe. Exemplul drastic al unei astfel de situații este dependența de alcool. Dacă aceia care sunt dependenți ar conștientiza faptul că și-au pierdut controlul, ar ajunge la luarea deciziei de abstinență pentru restul vieții. Întrucât abstinența este greu de suportat, deoarece implică învingerea mecanismelor bolii alcoolismului și totodată o drastică schimbare a modului de viață, devine mai lesne să-și adapteze gândirea la o comportare eronată. În cazul alcoolismului avem de-a face cu un sistem de iluzii și negări. Este situația în care alcoolicul se iluzionează că nu are probleme cu alcoolul și chiar neagă cele mai dureroase consecințe ale dependenței de alcool.
Cea mai primejdioasă iluzie pe care o poate omul legăna este convingerea că există o fericire facilă: fără efort, fără disciplină, fără respectarea unor valori obiective, fără adevăr și iubire, fără prietenie cu Dumnezeu, fără să se lase condus de poruncile lui, fără respectul propriei conștiințe. Dar dacă această fericire lesnicioasă ar exista, toți oamenii ar fi fericiți. N-ar mai exista nici un om dependent, bolnav psihic, prăbușit interior, trecând prin stări sinucigașe. Tot ce este ușor, este de atins pentru fiecare (ușurința de a se hrăni sau de a se mișca). Analiza obiectivă a realității umane duce la o concluzie evidentă că omul se află totdeauna în fața opțiunii între o fericire trudnică și o nefericire lesnicioasă. O parte dintre oameni fug totuși de acest adevăr, din cauză că nu vor să-și impună cerințe. Atunci însă se pășește inerent pe drumul rapidei nefericiri. (Pr. Marek Dziewiecki). (va urma)
Traducere de Natalia Cantemir