Pier Giorgio Frassati
La 6 aprilie 2001 s-au împlinit 100 de ani de la nașterea fericitului Pier Giorgio Frassati (1901-1925). "Tânărul celor opt fericiri" - cum l-a definit papa Ioan Paul al II-lea - Pier Giorgio Frassati, în cei numai 24 de ani de existență a trăit în mod plenar viața de creștin, motiv pentru care Sfântul Părinte îl propune tinerilor ca model deplin de viață trăită întru Cristos.
Pier Giorgio Frassati s-a născut la Torino, la 6 aprilie 1901 și a murit în același oraș, la 4 iulie 1925.
Au trecut deja 100 de ani de la nașterea sa și aproape 76 de ani de la moartea sa. Cu toate acestea, sunt persoane care reușesc să sară abisurile timpului și să ne fie aproape și actuale, ca și cum ar trăi împreună cu noi. Sfinții, de obicei, sunt astfel de persoane. Și așa este Pier Giorgio.
O viață de numai 24 de ani pare să nu fie foarte bogată în semne, dar cine l-a cunoscut pe Pier Giorgio poate ști cât de uluitoare a fost densitatea și profunzimea vieții sale.
De ce este atât de actual?
Popularitatea mărturiei creștine a lui Pier Giorgio Frassati crește neîncetat. De la mulțimea neprevăzută care l-a însoțit pe ultimul drum, la cea care a participat la beatificarea din Piața "Sfântul Petru" (20 mai 1990) și până la cei care îl întâlnesc astăzi în diverse țări ale lumii, nenumărați sunt aceia care - mai ales tineri - i-au simțit extraordinara atracție. De ce?
Sunt, înainte de toate, unii factori obiectivi: viața dusă de Pier Giorgio în vremea sa depășea probabil nivelul mediu al contemporanilor, ajungând la un nivel care astăzi, prin creșterea însemnată a bunăstării și a răspândirii științei și tehnologiei, este accesibil tuturor. Pier Giorgio nu se regăsește în tânărul obișnuit al timpului său, în schimb este foarte asemănător cu tânărul de astăzi: merge la munte, face sport, conduce mașina, folosește telefonul, admiră tablourile, iubește muzica, merge la universitate, călătorește în Italia și în străinătate. Pier Giorgio, care, grație meseriei tatălui, avea conștiința istoriei și a vieții dinamice din țările străine și era la curent cu tot ce se întâmpla în lume, a avut oportunități neobișnuite timpului său, dar obișnuite astăzi. Așadar, Pier Giorgio a înfruntat "noutățile" care astăzi sunt cotidiene și a fost nevoit să găsească soluții aproape inedite solicitărilor care provoacă permanent conștiința unui creștin. De aceea, el poate fi numit "un precursor" a cărui mărturie este actuală.
Extraordinara forță unificatoare pe care credința o exprima în viața sa era ca un magnet pentru tinerii unui timp fărâmițat. Pier Giorgio era tânărul care nu avea puncte obscure, nu manifesta sfâșieri sau diviziuni, era puternic în fața greutăților vieții, se agita, dar nu se clătina în suferință, observa că suferința era necesară, nu renunța la nimic caracteristic umanității sale, ci se bucura de ea în mod plenar și în deplină castitate. De aceea, el manifestă un farmec puternic pentru cel care se luptă astăzi din toate puterile pentru a dărui vieții sale creștine un strop de armonie. Pier Giorgio nu și-a irosit nici forța, nici timpul: s-a integrat. El este o provocare tot mai profundă în special pentru tinerii de astăzi care frecventează comunitățile creștine. Tocmai sensul plenitudinii emanate de existența lui Pier Giorgio dă persoanei sale fascinație și căldură.
Exemplaritatea vieții sale laice apare vie în lumina doctrinei conciliare asupra laicilor.
A-l întâlni pe Pier Giorgio cu extraordinara sa normalitate, care și-a trăit propria credință în plinătatea vieții cotidiene și a slujit Biserica fără să distrugă raportul său cu lumea, înseamnă a da speranțe tinerilor creștini, deoarece demonstrează că adevărata laicitate este posibilă chiar și pentru ei.
* * *
Dragul meu, pacea să fie în inima ta, iată urarea pe care Robespierre (Pier Giorgio) o adresează lui Perault (Marco) cu ocazia anului sfânt; fiecare alt dar care ar putea fi avut în această viață este deșertăciune după cum deșarte sunt toate lucrurile din lume. Frumos este a trăi gândindu-ne că dincolo este adevărata noastră viață, altminteri cine ar putea duce povara acestei vieți dacă nu ar exista o răsplată pentru toate suferințele, o bucurie eternă; cum s-ar putea explica resemnarea admirabilă a atâtor sărmane creaturi care luptă cu viața și adesea mor la datorie dacă nu ar fi certitudinea unei dreptăți a lui Dumnezeu.
(Scrisoare către Marco Beltramo - Torino, 15 ianuarie 1925)