Jubileul bolnavilor și al lucrătorilor sanitari
Cristos în cei suferinzi
Sfântul Părinte a celebrat la Roma jubileul bolnavilor și al lucrătorilor sanitari în ziua de 11 februarie. În Dieceza de Iași acesta se va celebra pe 13 mai. Bolnavii și toți cei care sunt în suferință: bătrâni, persoane abandonate sau îndurerate de moartea unui membru al familiei sau încercate de alte suferințe, sunt invitați să trăiască acest moment de har alături de episcopul diecezei care va celebra Liturghia jubileului în sanctuarul Maicii Domnului din Cacica, la ora 11.00, când va administra și Ungerea bolnavilor. Împreună cu bolnavii sunt invitați și cei care, într-un fel sau altul, se îngrijesc de ei: medici, farmaciști, asistente, moașe, studenți la medicină, elevi ai școlilor sanitare, persoane care lucrează în dispensare și spitale, persoane consacrate care se ocupă de bolnavi etc.
În mesajul pentru Ziua Mondială a bolnavului, Sfântul Părinte invită întreaga comuniune creștină să descopere pe fața omului în suferință chipul lui Cristos, dumnezeiescul samaritean. Papa dorește ca această zi să "găsească comunitatea creștină angajată în reexaminarea realității bolii și a suferinței în perspectiva misterului întrupării Fiului lui Dumnezeu" și propune ca întregul an jubiliar să fie un timp de "purificare a memoriei care să conducă la recunoașterea greșelilor săvârșite de cei care au purtat și poartă numele de creștin".
Isus este în centrul acestui jubileu. E normal ca și bolnavul să fie în centrul acestui jubileu, de vreme ce Isus este prezent în orice om lovit de suferință: "Am fost bolnav și m-ați vizitat" (Mt 25,36). "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul veacurilor" (Mt 28,20).
Când Isus făcea această promisiune nu se referea doar la prezența sa reală în sfânta Euharistie și în celelalte celebrări liturgice, dar și la prezența sa, la fel de reală, în cei care suferă. Bolnavii asigură continuitatea prezenței lui Cristos în lume și fac ca toate generațiile, până la sfârșitul veacurilor, să fie contemporane cu Cristos.
În inima lui Cristos primul loc îl ocupă omul suferind. Despre acest lucru ne vorbește fiecare pagină a Evangheliei. El este samariteanul milostiv care, cuprins de milă la vederea omenirii suferinde, zăcând pe jumătate moartă în mijlocul drumului, coboară, se apropie de ea și îi leagă rănile. El străbate ținuturile Palestinei învățând și vindecând orice boală și orice neputință în popor. În jurul lui se îmbulzesc nenorociți de tot felul: șchiopi, surzi, muți, orbi, paralitici, leproși, lunatici, epileptici, bolnavi mintali. El este plin de milă, atenție, delicatețe, duioșie, nu numai față de bolnavi, dar și față de cei din familia bolnavilor care adesea suferă în inima lor mai mult decât suferă bolnavii în trupul lor. Și pentru aceștia are cuvinte de alinare, de speranță, de încurajare: "Nu plânge", îi spune văduvei care își conduce la cimitir singurul copil pe care îl avea (Lc 7,14). Pe Iair care își plânge copila moartă îl încurajează: "Nu te teme, ai credință!" (Lc 8,50).
Dar Cristos nu se mulțumește să compătimească și să vindece suferințele la cei pe care îi întâlnește în cale: el devine solidar cu omul în suferință, bea până la fund paharul durerii: "Atunci a început să le spună că Fiul Omului trebuie să sufere mult, să fie respins de bătrâni, de arhierei și cărturari, să fie omorât și după trei zile să învie" (Mc 8,31).
Isus nu i-a vindecat pe toți bolnavii de pe vremea sa. El știa că, cu toate progresele științelor medicale, boli și bolnavi vor exista în lume până la sfârșitul veacurilor. Vestea cea bună pe care o aduce bolnavilor, suferinzilor e aceasta: luând asupra sa toate suferințele oamenilor, el le-a mântuit, le-a salvat în trupul său. Le-a salvat de absurditate, de nonsens, de inutilitate. Unită cu suferința lui Cristos, suferința bolnavului se transformă în izvor de purificare și de mântuire pentru el și pentru alții.
Isus, dumnezeiescul samaritean, fiecărui ucenic al său, fiecărui creștin îi adresează cuvintele cu care își încheie parabola sa: "Mergi și fă și tu la fel". În Biserică, grija pentru cei bolnavi și suferinzi revine întregii comunități creștine, de la papa până la ultimul credincios.
Jubileul bolnavilor și al celor în suferință este pentru fiecare comunitate creștină un moment de examinare a conștiinței, de revizuire a atitudinii față de Cristos care suferă în toți suferinzii.
Pr. Claudiu Dumea