Jubileul lumii muncitorilor
În sudoarea muncii sau prin bingo?
Marele jubileu al anului 2000 dedică trei evenimente speciale lumii muncitorilor: 19 martie: jubileul meșteșugarilor; 1 mai: jubileul lumii muncitorilor; 12 noiembrie: jubileul lumii agricole. Într-o societate în care jocurile bingo se extind tot mai mult, ce ar însemna pentru români toate aceste jubilee?
Jubileul lumii muncitorilor va avea loc în ziua de 1 mai. Deoarece se așteaptă un mare număr de participanți (peste 200.000), evenimentul se va desfășura la marginile Romei, la Tor Vergata. În dimineața jubileului lor special, muncitorii vor asista la o sfântă Liturghie pontificală, după o priveghere de rugăciune în bazilica "Sfântul Ioan" din Lateran în noaptea de 30 aprilie. După-amiază, ei vor asculta un concert de Ziua Muncii, a cărui temă va fi iertarea datoriilor țărilor sărace. "Muncă pentru toți: drumul solidarității și al dreptății" este deviza pentru acest jubileu. Aceste jubilee nu sunt doar pentru cei care au posibilitatea de a munci, ci Biserica se gândește și la aceia care în momentul de față nu au locuri de muncă.
Pentru noi jubileul lumii muncitorilor este o ocazie potrivită de a reflecta la rolul muncii care schimbă materia și-l slujește pe om, care poate fi o participare la desăvârșirea și înfrumusețarea creației; ocazie de înțelegere a muncii ca un mod de a conserva, cultiva, contempla și admira frumusețea acestei lumi, dar și o ocazie de rugăciune pentru cei care sunt în căutarea unui loc de muncă sau suferă din cauza sărăciei.
Pentru că Domnul însuși a lucrat și a suportat oboseala muncii de zi cu zi în atelierul tatălui său purtător de grijă, înțelegem că omul este înnobilat și împlinit atunci când colaborează la perfecționarea creației, pentru că în acest mod își asumă condiția centrală și justă în relația verticală cu Dumnezeu.
Jubileul lumii muncitorilor este și o ocazie de a ține în atenție primatul vieții spirituale: "Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu", spune Domnul.
Toate acestea sunt importante pentru noi care ne lăsăm prinși din ce în ce mai mult de bingomanie. După jocurile de tip "caritas", acum în români a dat boala bingo. Nesiguranța zilei de mâine, lipsa pentru mulți a unui loc de muncă, sărăcia, criza de tot felul (inclusiv cea spirituală) prin care trece țara contribuie ca astfel de jocuri să înflorească; ele oferă o speranță, chiar dacă e falsă. "Dacă nu voi câștiga acum, poate data viitoare", spun cei mai mulți, cheltuindu-și până și ultimele rezerve. Ei sunt încurajați: cei care au câștigat sunt prezentați, li se iau declarații și sunt puși să repete: "Dacă joci vei câștiga, trăiască bingo". Și aproape nimeni nu-și dă seama că din sumele colosale adunate de la mulți nu se întorc la oameni decât foarte puțin, aproape trei sferturi fiind reținut de stat și de organizatori. Oamenii sunt îndemnați să-și pună toată încrederea lor în bingo: de acolo, cred ei, poate veni salvarea și toate problemele vor fi rezolvate printr-un simplu joc. Alteori numele lui Dumnezeu și lucrurile sfinte sunt amestecate cu ușurință cu cele ce se întâmplă acolo. De Învierea Domnului, de exemplu, au fost bilete de Paști, câștiguri de Paști, premii de Paști. În acest context, Învierea lui Cristos și implicațiile ei pentru viețile oamenilor nu mai au importanță; trec pe locul doi, lăsând locul foamei după câștig, după căpătuială peste noapte. Tot la fel de grav este și pervertirea sensului duminicii. Duminica tinde să nu mai fie ziua Domnului, ziua de închinare și de laudă adusă Creatorului, ziua Bisericii, ci începe să devină ziua norocului și a șansei, a bingo-ului: începi cu Tvr1, continui cu Protv și cu Antena 1 până noaptea târziu. Pe masă nu mai stă Catehismul sau Scriptura pentru a fi citite, ci biletele cumpărate la bingo; atenția nu se concentrează spre a-ți aminti ce s-a citit sau ce s-a spus la Biserică, ci spre televizor ca să-ți auzi localitatea din care ești și spre telefon în speranța să-l auzi sunând. Preocuparea de a aduna "bogății pe care molia nu le roade și rugina nu le ajunge" este înlocuită ușor, ușor cu preocuparea de a aduna pentru aici, dacă se poate fără muncă.
În toate cele trei jubilee dedicate celor care în sudoare câștigă pâinea de fiecare zi suntem invitați să privim la Iosif, care trebuie să fie luat ca model. Într-adevăr, "grație atelierului de lucru unde își exercita meseria sa împreună cu Isus, Iosif a apropiat munca umană de misterul răscumpărării"; el "este dovada că pentru a fi urmași buni și autentici ai lui Cristos nu trebuie "lucruri mari", ci sunt cerute numai virtuți obișnuite, omenești, simple, dar adevărate și autentice" (RC 22 și 24).
Pr. Cornel Cadar