Curier juridic
Cristina din județul Neamț întreabă: Ce se întâmplă dacă cineva găsește o comoară constând în bani de argint de diferite mărimi și forme? Dacă a găsit-o, nu poate să fie proprietate personală și să o distribuie așa cum dorește? Sau dacă o dă unui muzeu, acesta nu trebuie să-i plătească persoanei respective contravaloarea lor?
Potrivit Ordonanței nr. 68 din 26 august 1994 privind protejarea patrimoniului cultural național comoara la care faceți referință face parte din patrimoniul cultural național mobil care cuprinde: a) bunuri cu semnificație istorică și documentară; b) bunuri cu valoare artistică; c) bunuri cu valoare etnologică; d) bunuri cu valoare științifică și tehnică. În Ordonanță este specificat: "Bunurile culturale mobile descoperite ca rezultat al cercetărilor arheologice sistematice, precum și descoperirile fortuite sunt de drept proprietate publică, indiferent de regimul de proprietate asupra terenului din care acestea au fost recuperate. Din momentul descoperirii și până la încheierea procedurii de clasare, care se declanșează din oficiu, bunurile culturale mobile descoperite în condițiile de mai sus beneficiază de regimul juridic de protecție prevăzut în ordonanță pentru bunurile clasate în categoria tezaur". "Inspectoratele pentru cultură județene identifică, expertizează și propun spre clasare bunurile culturale mobile deținute de persoane fizice sau juridice". Având în vedere cele de mai sus, trebuie să anunțați Inspectoratul pentru Cultură al Județului Neamț, comoara neputând fi proprietate personală. Legile nu prevăd posibilități de recompensare în cazul găsirii unor obiecte de valoare.
Terenuri și păduri
În "Monitorul oficial" nr. 8/12.01.2000 s-a publicat Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997.
Deși din cuprinsul acesteia se deduce facilitarea cu precădere a reconstituirilor în cazul marilor proprietăți funciare, nu sunt de neglijat măsurile reparatorii pecuniare pe care actul amintit le prevede (despăgubiri bănești pentru eventualitatea în care reconstituirea nu se poate realiza integral sau pe vechile amplasamente).
Din punct de vedere procedural (și anume, locul sau instituția unde se depune cererea, ce trebuie să conțină, ce acte o însoțesc, autoritățile administrative și administrativ-jurisdicționale abilitate să o soluționeze și procedura jurisdicțională contencioasă de soluționare a plângerilor pentru modificarea sau anularea actelor și măsurilor adoptate de comisia județeană etc.), prin art. 6, noua lege prevede aplicarea corespunzătoare a dispozițiilor art. 12 și art. 51-59 din Legea 18/1991 republicată în "Monitorul oficial" partea I, nr. 1 din 5.01.1998.
Impozitul pe venit
Ordonanța Guvernului nr. 73/31.08.1999, H.G. nr. 1066/5.01.2000 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea O.G. nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, Ordinul M.F. nr. 1193 din 1999 (M.O. 517/25.10.1999) referitor la fișele fiscale prevăzute de O.G. 73/1999 și H.G. nr. 1065/1999 privind stabilirea baremului lunar pentru impunerea veniturilor din salarii și asimilate acestora, realizate în anul 2000 sunt doar câteva din actele normative emise în fundamentarea mult-clamatei "benefice" reforme fiscale.
În măsura în care doriți să cunoașteți categoriile de venituri supuse impozitării, veniturile neimpozabile, scutirile de impozit pe venit, perioada impozabilă pe anul fiscal, determinarea coeficienților de deduceri personale sau orice alte aspecte rezultate din aplicarea normativelor amintite, vă rugăm să ne semnalizați.
Themis