Restaurarea ordinei valorilor
"Problema vieții", cartea pr. prof. Ferdinand Lelotte a apărut la noi în țară în 1996 în traducerea Mons. Iustin Ștefan Paven. Această carte de apologetică modernă începe cu întrebarea "pentru ce trăim?" și afirmă că omul nu va avea liniște decât în ziua în care va înțelege pentru ce trăiește.
E trist faptul că nu toți știm pentru ce trăim, care-i scopul ultim al omului pe pământ. E trist că tot mai mulți oameni, de altfel creștini credincioși acasă, plecând din motive economice în lumea largă, uită de credință și lasă biserica cu cele ale ei să intre într-un con de umbră în conștiința lor. Ei se întorc în familie schimbați, lipiți de cele trecătoare, reci și total indiferenți față de cele spirituale. Față de această realitate a societății moderne e mai mult decât sugestivă imaginea prezentată de Muzeul Căilor Ferate din Nürenberg (Germania): în secolul al XIX-lea când a apărut locomotiva cu aburi, societatea umană avea în centrul localităților biserica mare și frumoasă, iar celelalte clădiri erau toate mai mici decât "casa Domnului". În etapele următoare de dezvoltare a transportului rural, casele au crescut, au apărut și fabricile care concurau în înălțime biserica. În ultimele perioade de dezvoltare ale tehnicii cele din jur aproape au ascuns biserica, toate au crescut și ocupă tot spațiul și toată atenția, iar biserica mică și stingheră e așezată într-un colț neînsemnat al scenei.
Imaginea aceasta în mod ostentativ accentuează diferența de apreciere a valorii credinței în comparație cu valoarea tehnicii în istoria societății umane. Cu toate acestea ordinea reală a valorilor nu este cea la care subscriu mulți dintre oamenii de azi. Valorile spirituale trebuie să fie înaintea celor materiale, iar cele veșnice mai în atenție decât cele trecătoare, oricât ar depinde viața umană de ele. În Muzeul Istoriei Artei din Viena este un tablou pictat de Antonio de Pereda în 1634 cu titlul "Alegorie asupra celor trecătoare". Un înger ține deasupra globului pământesc chipul unui împărat vrând parcă să spună: "Ce ți-ar folosi, omule, de ai stăpâni lumea întreagă, dacă sufletul ți-l vei pierde?" Pe masa alăturată de glob mai sunt: macheta unui palat somptuos, bani, bijuterii de aur, cărți de joc într-o parte, iar în cealaltă parte cărți de citit, pușca de vânătoare etc. Peste toate însă domină chipul morții cu o mulțime de tidve găunoase deasupra cărora clepsidra timpului s-a golit de mult. Privind cu atenție acest tablou ideea ce te stăpânește este că în fața veșniciei toate-s trecătoare și toate așteptată răspuns la întrebarea sfinților: "Quid hoc ad aeternitatem?" (Care-i valoarea lor în fața veșniciei?).
Nu trebuie să negăm valorile științei și tehnicii moderne căci ar fi semn de un inutil și total spirit retrograd. Dar nici nu trebuie să uităm de rolul civilizator al creștinismului în decursul istoriei umane și nu trebuie să excludem din viața societății de azi valoarea credinței ca un lucru perimat, înlocuind-o cu trecătoare valori profane. În caz contrar, are dreptate Blaise Pascal când zice: "Omul e făcut să gândească. În asta stă toată demnitatea și meritul său... Ordinea gândirii îi impune să înceapă cu sine însuși, cu autorul vieții sale și cu scopul vieții. De fapt la ce cugetă omul în lume? El nu se gândește decât cum trebuie să se distreze, cum să se îmbogățească, cum să-și creeze o reputație... fără să se gândească ce înseamnă a fi om".
Pr. Gheorghe Lenghen