|
Duminica din 12 martie va rămâne ca Ziua Iertării pentru greșelile comise în cursul secolelor de către fiii Bisericii. Un act care trebuie înțeles în profunzimea sa. Sfântul Părinte a cerut iertare pentru greșelile din trecut și din prezent. Acest gest a devenit unul dintre cele mai importante semne ale jubileului anului 2000. Deja în documentul de proclamare al jubileului este notat: "Prin natura sa, anul sfânt este un moment de chemare la convertire... Insistăm ca în acest an de milostivire, Biserica, întărită de sfințenia pe care o primește de la Cristos, să îngenuncheze înaintea lui Dumnezeu și să implore iertare pentru păcatele trecute și prezente ale fiilor săi" (Incarnationis mysterium, 11). Înainte de acest gest, în ziua de 2 martie, a fost prezentat documentul "Memorie și reconciliere: Biserica și greșelile trecutului" într-o conferință de presă. Textul acestui document are scopul de a arăta că Biserica rămâne sfântă în ciuda greșelilor comise în trecut și pune accent pe faptul că aceste greșeli trebuie să fie "lecții pentru prezent și pentru viitor". Documentul, care va apărea în curând în limba română la Editura Presa Bună, a fost dat publicității duminică, 12 martie. Iertăm și cerem iertare "Mai piu" (Niciodată). De cinci ori aceste două cuvinte italiene au fost repetate, reluând lista greșelilor, a omisiunilor, a întârzierilor pe care fiii Bisericii de acum înainte nu ar trebui să le mai comită. Aceasta a fost duminică, 12 martie, prima duminică a Postului Mare, Ziua Iertării. După terminarea sfintei Liturghii de la fereastra biroului său, Sfântul Părinte a explicat sensul profund al gestului care a avut loc în bazilica "Sfântul Petru": "Anul Sfânt este un timp de purificare: Biserica este sfântă pentru că Isus Cristos este capul și mirele său, Duhul este sufletul său dătător de viață, și preasfânta Fecioară și sfinții sunt expresiile ei cele mai autentice. Cu toate acestea, fiii Bisericii cunosc realitatea păcatului, ale cărui umbre se reflectă în ea, întunecând frumusețea ei. De aceea, Biserica nu încetează să implore iertarea lui Dumnezeu pentru păcatele membrilor ei". Papa a subliniat că "aceasta nu este o judecată asupra responsabilității subiective a fraților care ne-au precedat: acest lucru îi revine numai lui Dumnezeu care, spre deosebire de noi, poate să "pătrundă adâncul inimii și al minții". Actul făcut astăzi este o recunoaștere sinceră a greșelilor comise de fiii Bisericii în trecutul îndepărtat sau apropiat. Este o implorare umilă a iertării lui Dumnezeu. Acest lucru va trezi cu siguranță conștiințele, permițând creștinilor să intre în al treilea mileniu mai deschiși față de Dumnezeu și față de planul său de iubire". Șapte cereri de iertare Ceremonia a început în fața altarului de la statuia "Pieta" a lui Michelangelo din bazilica "Sfântul Petru". Papa a început acest gest în fața imaginii Mariei pentru că Biserica, asemenea Fecioarei, dorește să îl ia în brațele sale pe Mântuitorul crucificat, împovărată de păcatele fiilor ei, și să invoce iertarea Tatălui. Predica din timpul Liturghiei a fost o autentică examinare a conștiinței pentru greșelile din trecut și din prezent ale fiilor Bisericii. Ea a fost ritmată de refrenul: "Iertăm și cerem iertare", pentru greșelile din trecut și din prezent. Momentul cel mai solemn a fost însă atunci când Sfântul Părinte a condus o rugăciune în care a mărturisit greșelile și a cerut iertare. După apelul inițial la căință, cinci cardinali și doi arhiepiscopi din șapte țări diferite (doi africani, doi asiatici, doi europeni și un australian) au enunțat greșelile din trecut și din prezent ale creștinilor. Primul, cardinalul Bernardin Gantin din Benin, decan al Colegiului Cardinalilor, a făcut o mărturisire generală a păcatelor creștinilor din decursul istoriei, în timp ce cardinalul Joseph Ratzinger, prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței, a chemat la mărturisirea greșelilor comise prin folosirea "metodelor neevanghelice" în slujba credinței. Cardinalul Roger Etchegaray, președintele Comitetului Central pentru Marele Jubileu, a îndemnat la mărturisirea păcatelor care au dus la diviziuni între creștini; cardinalul Edward Cassidy, președintele Consiliului Pontifical pentru Unitatea Creștinilor, a recunoscut greșelile comise "împotriva poporului legământului", Israel; arhiepiscopul japonez Stephen Fumio Hamao, președintele Consiliului Pontifical pentru Pastorala Migranților și a Persoanelor în Deplasare, a menționat păcatele comise împotriva iubirii, a păcii, a drepturilor popoarelor, a respectului culturilor și religiilor. Cardinalul nigerian Francis Arinze, președintele Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios, a mărturisit păcatele care au rănit demnitatea femeii și unitatea omenirii. În final, arhiepiscopul vietnamez François Xavier Nguyen Van Thuân, președintele Consiliului Pontifical pentru Justiție și Pace, s-a referit la păcatele împotriva drepturilor fundamentale ale persoanei umane: abuzurile împotriva copiilor, marginalizarea săracilor, uciderea nenăscuților sau folosirea lor în experimente... Mărturisirea cardinalilor a inclus temele menționate înainte de pontif în predica sa. "Mea culpa" a făcut referire și la păcatele din prezent ale creștinilor: "Mărturisim și responsabilitatea noastră pentru nenorocirile de astăzi. În fața ateismului, a indiferenței religioase, a secularismului, a relativismului etic, a violărilor dreptului la viață, a indiferenței față de sărăcia multor țări, nu putem să nu ne întrebăm care sunt responsabilitățile noastre". Ceremonia a amintit de celebrarea liturgică din Vinerea Mare dinainte de Conciliu, când era adus un candelabru cu 15 lumânări, care erau stinse una câte una, după lectura psalmilor, cu excepția ultimei care rămânea aprinsă, anunțând victoria Învierii. Duminică, 12 martie, candelabrul avea șapte brațe, corespunzând celor șapte cereri de iertare. După rugăciunea de iertare pronunțată de Sfântul Părinte fiecare episcop nu stingea, dar aprindea câte o lumânare din candelabru ca și cum ar fi amintit că această zi nu trebuie să fie uitată. Fiecare din cei șapte a venerat un crucifix special, adus cu această ocazie din biserica "Sfântul Marcel" din Roma: o imagine a lui Cristos care a fost venerată în anii sfinți începând din secolul al XIV-lea. La sfârșitul rugăciunii finale, Sfântul Părinte a îmbrățișat și a sărutat și el crucifixul, ca expresie a iubirii și a cererii de iertare. Semnificații Deși celebrarea liturgică prin care s-a cerut iertare pentru păcatele membrilor Bisericii a fost unică în istorie, ea nu reprezintă o rupere radicală de tradiția Bisericii; acest lucru este rostit în rugăciunea de la începutul celebrării liturgice în fiecare zi. Papa și întreg poporul credincios, toți mărturisesc înaintea lui Dumnezeu și în prezența fraților și surorilor că au păcătuit. Papa Paul al VI-lea, cu ocazia vizitei în Țara Sfântă, a cerut iertare, gest repetat la 30 iunie 1968. În toate timpurile sfințenia Bisericii a strălucit, mărturisită de un număr incalculabil de fii ai săi; în același timp, Biserica suferă de contradicția prezenței păcatului, care a continuat să îngreuneze drumul poporului lui Dumnezeu. Biserica poate să cânte "Magnificat" datorită acțiunii lui Dumnezeu în ea, și "Miserere" (Ps 51) pentru păcatele creștinilor care au nevoie de purificare, ispășire și reînnoire. Răspunzând acelora care au spus că "mea culpa" făcută de Biserică nu este de ajuns, arhiepiscopul auxiliar de Roma, Rino Fisichella, a spus: "Unii sperau că vom cere iertare chiar și pentru faptul că existăm, dar nu putem face acest lucru". A cere iertare lui Dumnezeu "pentru greșelile comise de fiii Bisericii", aceasta "permite creștinilor să intre în mileniul trei mai deschiși față de Dumnezeu și față de planul său de iubire". "Frați și surori, această liturgie care a celebrat îndurarea lui Dumnezeu și a vrut să purifice memoria drumului creștinilor în decursul veacurilor, să trezească în întreaga Biserică și în fiecare din noi o angajare de fidelitate față de mesajul veșnic al Evangheliei: niciodată nimic împotriva carității în slujirea adevărului, niciodată gesturi împotriva comuniunii Bisericii, niciodată ofense față de vreun popor, niciodată recurgere la logica violenței, niciodată discriminări, excluderi, opresiuni, dispreț față de săraci și față de ultimii. Domnul cu harul său să poarte la împlinire hotărârea noastră și să ne conducă pe toți la viața veșnică. Amin". (Ioan Paul al II-lea, 12 martie 2000)
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |