|
În casa misionarilor verbiți din Traian a avut loc un colocviu teologic în patru serii (15-16, 22-23, 29-30 martie și 5-6 aprilie). Deoarece Conciliul este considerat începutul unui timp nou în Biserică, colocviu și-a propus să examineze direcțiile de înnoire pe care Biserica locală le-a urmat de la Conciliul Vatican II până astăzi; să arate diferite modalități de celebrare a tainei Întrupării Fiului lui Dumnezeu, aprofundând sacramentul Spovezii și al Euharistiei în contextul actual. Au participat toți preoții din Dieceza de Iași și din Arhidieceza de București. Printre participanți: ÎPS Jean-Claude Périsset, nunțiu apostolic în România, ÎPS Ioan Robu, arhiepiscop de București, PS Petru Gherghel, episcop de Iași și PS Aurel Percă, episcop auxiliar de Iași. Colocviul a fost organizat de Academia Catolică "Sfântul Augustin". Conciliul și jubileul În scrisoarea apostolică Tertio millennio adveniente (10 noiembrie 1994), Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea face o referință explicită la o temă de o importanță deosebită pentru viața Bisericii: Conciliul Ecumenic Vatican II. Papa nu ezită să lege împreună soarta Conciliului Vatican II cu cea a jubileului anului 2000 (cf. TMA 18, 19, 20). El consideră Conciliul drept marele portic care conduce la marele jubileu, marea poartă care introduce Biserica în mileniul trei. În scrisoarea apostolică citim: "Examenul de conștiință nu poate să nu se refere și la "receptarea Conciliului", acest mare dar al Duhului Sfânt făcut Bisericii la sfârșitul celui de-al doilea mileniu. În ce măsură cuvântul lui Dumnezeu a devenit din plin suflet al teologiei și izvor de inspirație al întregii existențe creștine, cum cerea constituția dogmatică "Dei Verbum"? Este trăită liturgia ca "izvor și punct culminant" al vieții ecleziale după învățătura constituției liturgice "Sacrosanctum Concilium"? Se consolidează în Biserica universală și în cea locală ecleziologia comuniunii din "Lumen gentium", dând spațiu carismelor, ministerelor, diferitelor forme de participare a poporului lui Dumnezeu, fără a ceda unei forme de democratism și sociologism, care nu oglindește viziunea catolică despre Biserică și spiritul autentic al Conciliului Vatican II? O întrebare vitală trebuie să privească și stilul raporturilor între Biserică și lume. Directivele conciliare oferite în "Gaudium et spes" și în alte documente despre un dialog deschis, plin de respect și cordial, însoțit totuși de o mărturie curajoasă despre adevăr, rămân valabile și ne cheamă la o angajare ulterioară" (TMA 36). Biserica întreagă este chemată la un "examen de conștiință" și la o verificare, pentru ca magisteriul conciliar să devină tot mai mult o normă practică pentru viața creștină. În momentul în care Conciliul pare să se îndepărteze de un orizont care astăzi e mult schimbat, singurul drum practicabil pentru Biserică este să intre mai profund și cu mai multă fidelitate în spiritul Conciliului Vatican II, pentru a realiza, plecând de la o nouă lectură a sa, un salt spre mileniul trei al istoriei creștine. A verifica cum am recepționat Conciliul, la o distanță de 35 de ani de la încheiere, a face acest "examen de conștiință" voit de Sfântul Părinte ne pune mai curând pe o linie de plecare decât pe o linie de sosire. Datorită Conciliului, Biserica a regăsit urmele evangheliei în peregrinările oamenilor și ale popoarelor; cu cât intră mai mult în timpul oamenilor cu atât trebuie să strălucească figura ei originală și dimensiunea sa sacramentală. Jubileul anului 2000 trebuie să fie un exercițiu practic, pentru a face Conciliul tot mai viu în elanul și harul său inițial. Iată-ne, așadar, în fața unui serios "examen de conștiință": Cum a fost recepționat Conciliul Vatican II în Biserica noastră locală? Care sunt direcțiile de înnoire pe care le-am urmat de la Conciliul Vatican II până astăzi? Cei patru piloni pe care s-a construit întreaga reînnoire conciliară și la care face referință și Sfântul Părinte în scrisoarea apostolică Tertio millennio adveniente (cf. 36) au constituit și pentru noi puncte de plecare pentru reflecția din zilele colocviului. Primatul cuvântului lui Dumnezeu și liturgia sunt două momente prin care Biserica înțelege tot mai profund natura și misiunea sa. În timp ce constituția dogmatică "Dei Verbum" permite descoperirea noutății veșnice a revelației lui Dumnezeu făcută oamenilor, constituția liturgică "Sacrosanctum Concilium" îi permite celebrarea misterului prin cult, rugăciune, evocare. Biserica, în acest mod apare tot mai mult mister de comuniune cu misiunea perenă de vestire a adevărului în diferitele și schimbătoarele situații ale lumii contemporane. Rezultă astfel că "Lumen gentium" prezintă misterul miresei lui Cristos ca sacrament al unității și al reconcilierii, în timp ce constituția pastorală "Gaudium et spes" are misiunea de a individualiza spațiile și sfidările mereu noi care provoacă pe fiii lui Dumnezeu să dea cont de speranța creștină (cf. 1Pt 3,15). Deoarece celebrarea acestui an jubiliar, din dorința expresă a Sfântului Părinte, "trebuie să fie un an intens euharistic" (TMA 55), (care va avea ca punct culminant celebrarea Congresului Euharistic Internațional de la Roma, dar și celebrarea Congresului Euharistic Diecezan între 30 aprilie - 22 iunie 2000), colocviul teologic a încercat să evidențieze raportul dintre aceste documente conciliare și Euharistie, care este izvorul înnoirii vieții Bisericii: raportul cuvântului lui Dumnezeu cu Euharistia (conferința pr. rector Alois Bulai), locul Euharistiei în liturgie, cu referință la constituția liturgică "Sacrosanctum Concilium" (conferința pr. Claudiu Dumea), raportul Euharistie-Biserică-lume, cu trimitere la o lectură a constituției pastorale "Gaudium et spes" (conferința pr. Lucian Farcaș), raportul Cristos-Biserică, în lumina constituției dogmatice "Lumen gentium" (conferința ÎPS Jean-Claude Périsset, nunțiu apostolic în România). Aceste reflecții au fost întregite de două contribuții de mare actualitate pentru preoți și pentru revitalizarea spiritului ecumenic: legătura dintre Euharistie și viața preotului, după decretul conciliar "Presbyterorum ordinis" (conferința pr. Ștefan Lupu) și tema ecumenică Unirea Bisericilor, o reflecție pe marginea decretului "Unitatis redintegratio" (conferința pr. Wilhem Dancă). În centrul atenției colocviului teologic s-a aflat examinarea direcției de înnoire pe care a urmat-o Biserica locală în acești 35 de ani de la terminarea Conciliului Vatican II, dar s-a acordat o atenție deosebită și locului pe care îl ocupă Euharistia în viața Bisericii în lumina acestor documente conciliare indicate, precum și aspecte concrete legate de prezența misterului euharistic în viața Bisericii: raportul Euharistie-reconciliere (pr. Vladimir Petercă), implicațiile Euharistiei în viața socială (pr. Isidor Chinez), jubileul și Euharistia (pr. Ioan Tamaș), raportul cu arta creștină (fr. Antonio Perera), raportul Euharistie-Biserică (pr. Eduard Ferenț), Euharistia în viața sfinților (intervenție comună din partea a trei episcopi - ÎPS Ioan Robu, PS Petru Gherghel și PS Aurel Percă) și, în sfârșit, cateheza și rolul ei în viața Bisericii (pr. Anton Ghiurcă). Biserica se întreabă în acest an jubiliar, cum a recepționat și cum aplică învățătura Conciliului Vatican II; Biserica noastră locală s-a întrebat în zilele colocviului care este noutatea introdusă de Conciliu în viața ei și mai ales sub un raport practic - rolul Euharistiei pentru înnoirea vieții Bisericii. Aurel Percă, episcop auxiliar * * * Documentele Conciliului Ecumenic Vatican II Nouă decrete: Trei declarații:
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |