Pr. Edward Poppe
O viață sacerdotală fundamentată pe contemplație și acțiune
Duminică, 3 octombrie 1999, în Piața "Sfântul Petru", papa Ioan Paul al II-lea a prezidat concelebrarea Euharistică în timpul căreia a proclamat șase noi fericiți. Ei sunt: Ferdinando Maria Baccilieri, Edward Joannes Maria Poppe, Arcangelo Tadini, Mariano da Roccacasale, Diego Oddi și Nicola da Gesturi. În timpuri diferite și prin modalități diferite, fiecare dintre ei și-a dat viața în slujirea Evangheliei.
Scurta viață (1890-1924) a acestui "preot de foc" a fost în întregime modelată după programul de viață scris în amintirea consacrării sale: "Preotul este un alt Cristos". El a ales ca "magna charta" a vieții sale preoțești discursul de rămas bun al lui Cristos din Evanghelia după sfântul apostol Ioan, din care două fraze îi erau foarte dragi: 1) "Rămâneți în mine și eu în voi, căci fără mine nu puteți face nimic" (In 15,4-5); 2)"Adevăr, adevăr vă spun: cine crede în mine va face și el faptele ce le fac eu; ba și mai mari decât acestea va face, căci eu plec la Tatăl" (In 14,12). Edward Poppe provenea din modestul ambient al unui brutar din Temse, Belgia. De la mama sa, de o evlavie simplă și profundă, el a luat nu numai o dispoziție naturală spre rugăciune și generozitate, dar și gustul expresiei clare și al inteligenței inimii. La tatăl său băiatul a admirat dorința pentru muncă și iubirea pentru cei umili.
La 13 mai 1912 a intrat în Seminarul "Leon al XIII-lea" unde, după însăși mărturia sa, i-au fost date mijloacele pentru viitoarea sa fericire: iubirea lui Dumnezeu, conștiința prezenței lui Dumnezeu, umilința și iubirea față de sfânta Fecioară.
Numit la 16 iunie 1916 vicar al Parohiei din cartierul muncitoresc Gent Santa Coletta, don Poppe a găsit programul viitorului său apostolat în pasajul din Luca 4,18, pe care l-a tradus astfel pentru sine: "Domnul m-a trimis să predic săracilor, să vindec inimile rănite, să eliberez pe cei închiși și să dau vederea orbilor". La Santa Coletta, Poppe devine "parohul nostru de Ars". Sărac cu cei săraci, el preferă de obicei casele mizerabile din orașul secularizat și însemnat de mizeria războiului. Iubirea sa pentru popor se maturizează. Doi ani la Santa Coletta îi ruinează sănătatea.
La sfârșitul războiului este mutat la Moerzeke, foarte grav bolnav. Interminabila maladie i-a permis mult să se dedice rugăciunii, studiului și reflecției. A fost un timp de mare interiorizare.
Viața interioară a lui Poppe progresa rapid. Vizita la mormântul din Lisieux a venerabilei carmelite Tereza Martin, la 5 septembrie 1920, a fost o răsturnare în spiritualitatea lui Edward. După mărturia sa, acolo, de fapt, a primit "cele mai mari haruri din viață". Mica voce a Terezei a devenit definitiv "drumul său interior" și, pe urmele Terezei, Edward s-a oferit pe sine iubirii milostive a Domnului.
Stima față de cardinalul Mercier l-a condus pe don Poppe la Leopoldsburg la 6 octombrie 1922. A fost numit director spiritual al ecleziasticilor din toată țara, care veneau să presteze serviciul militar pe câmpul de la Beverlo. A fost a treia și ultima numire, "anul său minunat". Cibiștii, așa erau numiți ecleziasticii care prestau serviciul militar la CIBI, au profitat de direcțiunea și de exemplul său molipsitor. El însuși se hrănea cu hrana pe care le-o prezenta. Dar înainte de toate el dorea să anunțe vestea cea bună. Deja cu 40 de ani înainte de conciliu, datorită angajării sale în diferite misiuni apostolice și a unei profunde creșteri interioare, don Poppe a maturizat și a trăit ceea ce Vatican II, în decretul "Ministerul și viața preoților", și Ioan Paul al II-lea, în enciclica "Formarea preoților pentru timpul nostru" (1992), aveau să propună.
Poppe a devenit și apostolul confraților săi, dar împreună apostolul preoției comune a laicilor, a tuturor credincioșilor pe care-i chema la sfințire și la apostolat.
La 11 aprilie 1924 exprima astfel fericirea sa unui coleg: "Frate, este minunat să trăiești dependent de mama, să fii transformat într-un alt Isus prin harul său!".
Poppe a murit în dimineața zilei de 10 iunie 1924, cu ochii îndreptați spre statuia Sfintei Inimi, în milostivirea aceluia în care s-a încrezut.