Parohia Comănești
Comănești este un oraș cu aproximativ 22.000 de locuitori, situat la extremitatea nord-vestică a județului Bacău, în stânga râului Trotuș, la ieșirea acestuia din defileul Carpaților Orientali, în fața dealului Goanța. Orașul era un centru miner și forestier, dar acum a fost declarat "regiune defavorizată" prin închiderea a nouă din cele 11 mine de cărbune, iar la Combinatul de Prelucrarea Lemnului din 5.000 de angajați au mai rămas doar 300. Agricultura se practică doar unde este posibil și este doar un mijloc de subzistență. Majoritatea populației este de religie ortodoxă, în oraș fiind cinci biserici - din care două în construcție - și o casă de rugăciune pentru cei din Oastea Domnului.
În ceea ce privește formarea comunității catolice distingem trei valuri. Primul val îl formează catolicii care în secolele XVI-XVIII au venit în Moldova din Transilvania și s-au așezat în locuri nelocuite ori s-au pus în slujba unor mai mari ai timpului. În acest sens, avem relatările diferitor străini care au trecut prin Moldova și au făcut diverse mențiuni despre catolici. Ioan Botezătorul Volponi menționează că în vara anului 1693, trecând spre Brașov, a vizitat catolicii din regiunile Bistriței și pe cei din "Comaneste". Statisticile catolicilor din 1850-1857 menționează separat două așezări: Comănești și Podei - sat așezat pe dreapta Trotușului, în partea opusă actualei biserici din Comănești - care actualmente sunt unite. Status animarum 1840 al Parohiei Pustiana are următoarea mențiune pentru Comănești. "Komanest, sat ortodox mare, pe moșia lui Ghyka, la șapte ceasuri depărtare de Pustiana. Are dascăl și acum se face bisericuța în cinstea sfântului Mihael, arhanghelul". Această bisericuță a fost în incinta cimitirului din Comănești situat peste drum de biserica actuală. Episcopul Petru Rafael Arduini (1838-1842) menționează "că bisericuța s-a construit sub păstorirea sa", iar în anul 1872 a fost restaurată de Carolina Heminger de Lipa. Biserica era din bârne, iar patronul ei nu era sfântul Mihail - cum se notase greșit în Status animarum 1840 din Pustiana - ci sfântul Rafael, arhanghelul. Pentru clarificarea acestei probleme au fost aduse următoarele argumente: 1) icoana cu sfântul Rafael se păstrează și astăzi în noua biserică; 2) relatările mai multor bătrâni; 3) probabil episcopul Rafael Arduini i-a atribuit acest patron după numele său.
Valul doi a avut loc atunci când pe domeniile familiei Ghyka au început intensiv exploatările forestiere și miniere, deci după primul război mondial. Deoarece comunitatea catolică a crescut prin venirea unor tehnicieni și muncitori calificați din vest, N. Ghyka a donat un teren lângă biserica veche. Aici, în 1924 s-a început construirea noii biserici, sub supravegherea arhitectului Silvestri Violusoni și s-a terminat după opt ani, dar fără turn. Construcția este din piatră în stilul unei cetăți având dimensiunile: 28 m lungime, 8 m lățime și 12 m înălțime. Hramul bisericii este sfântul Anton de Padova. După cel de-al doilea război mondial, mulți oameni s-au întors de unde au venit, alții și-au botezat și căsătorit copiii la ortodocși pentru că la Comănești nu era preot. O mică parte din ei și din urmașii lor au rămas catolici.
Valul trei îl reprezintă acei catolici, cei mai mulți tineri, cărora statul le-a oferit locuințe și locuri de muncă în industria minieră, forestieră și petrolieră. Ei au venit din Pustiana, Ciugheș, Frumoasa și din unele localități din apropierea Bacăului. Acest lucru s-a întâmplat prin anii 1960-1980, dar în prezent există un proces invers.
În anul 1997 am construit, după proiectul inițial, turnul bisericii care măsoară 30 m.
Comunitatea din Comănești, înainte de a fi parohie, a aparținut pe rând de Parohia Pustiana, de Parohia Dărmănești și în final de Parohia Moinești, de unde s-a desprins în 1990. Parohia Comănești are în administrație și filiala Vermești.
În statistica din 1999 Parohia Comănești figurează cu 380 de familii, 1.306 credincioși; s-au oficiat nouă botezuri, o căsătorie, șapte înmormântări și un număr de 30 de copii au primit prima sfântă Împărtășanie.
Pr. Ioan Purcaru