Cazul Giordano Bruno
A privi cu spirit deschis
Sfântul Părinte în scrisoarea "Tertio millennio adveniente" afirmă: "Se cuvine deci acum, când se încheie cel de-al doilea mileniu de creștinism, ca Biserica să devină mai conștientă de păcatul fiilor săi, în amintirea tuturor împrejurărilor în care, în decursul istoriei sale, aceștia s-au îndepărtat de spiritul lui Cristos și de Evanghelia lui, înfățișând lumii nu mărturia unei vieți inspirate de valorile credinței, ci priveliștea unor moduri de a gândi și de a acționa care erau adevărate forme de contramărturie și de scandal". "Biserica, incluzând în sânul ei oameni păcătoși, deopotrivă sfântă și având nevoie mereu de purificare, practică neîncetat pocăința și reînnoirea" (LG, 8). În urmă cu 400 de ani, fostul călugăr dominican Giordano Bruno, acuzat de erezie, era ars pe rug în Piața "Campo dei Fiori" din Roma. Un rug ce pare că arde și astăzi, dacă ne gândim la discuțiile polemice care continuă asupra cazului.
Biserica exprimă "regretul profund" pentru condamnarea la moarte a lui Giordano Bruno, afirmă secretarul de stat al Vaticanului, cardinalul Angelo Sodano, într-o scrisoare trimisă participanților la reuniunea de studiu asupra filozofului, ținută între 17 și 18 februarie în cadrul Facultății de Teologie a Italiei de Sud din Neapole. A fost "o moarte cumplită", "un episod trist din istoria creștină modernă". Cu aceste cuvinte cardinalul Sodano definește cazul lui Giordano Bruno. Este vorba de incoerențe care au marcat comportamentul creștinilor de-a lungul secolelor "aruncând umbre asupra vestirii Evangheliei". Din acest motiv - scrie cardinalul Sodano - papa, între semnele jubileului cere "tuturor un act de curaj și de smerenie în a recunoaște propriile lipsuri, precum și ale celor care au purtat și poartă numele de creștini". Cazul lui Giordano Bruno ne amintește că "adevărul nu se impune decât prin însăși forța sa" și că adevărul "trebuie, de aceea, mărturisit în respect absolut față de conștiința și demnitatea fiecărei persoane umane".
Totuși cardinalul Sodano invită la "a depăși orice tentație polemică" și a privi acest eveniment "cu spirit deschis spre întregul adevăr istoric". Nu se poate, în fapt, face abstracție de contextul istoric și de mentalitatea comună din societatea de la 1600. Tribunalul Inchiziției - subliniază cardinalul Sodano - l-a judecat pe Bruno "folosind mijloace de constrângere pe atunci comune, pronunțând un verdict în conformitate cu dreptul din acea epocă" și trebuie reținut faptul că "judecătorii gânditorului au fost animați de dorința de a sluji adevărul și a promova binele comun făcând ce se putea face pentru a-i salva viața". Nu este vorba aici de o reabilitare a ideilor lui Giordano Bruno care erau "incompatibile cu doctrina creștină". Recunoașterea lipsurilor comise "în acesta ca și în cazurile similare" - conclude cardinalul Sodano - este oricui importantă "pentru a orienta conștiința creștină spre un viitor mai atent în ceea ce privește fidelitatea față de Cristos".
Cine a fost Giordano Bruno?
S-a născut la Nola, aproape de Neapole, la poalele Vezuviului. Suntem în anul 1548. Creștinătatea este în plină criză. Biserica, în puțini ani, este sfâșiată de sciziuni: Luther, Calvin, Henric al VIII-lea. Biserica Catolică răspunde reformei protestante prin Conciliul din Trento care începuse o profundă reînnoire spirituală "in capite et in membris", la nivelul păstorilor și al credincioșilor, dar în același timp dădea naștere unei mentalități defensive sub scutul unității.
În acest context s-a născut Bruno, într-un timp în care pluralismul ideilor devine adesea sinonim cu un război între popoare. Este inteligent, ars de setea de a ști. Destinul său e marcat de solitudine încă de la început; rămâne orfan de tată și de mamă încă de tânăr. La vârsta de 17 ani intră în mănăstirea dominicană din Neapole, dar deja anul următor are primele dubii asupra Trinității și Întrupării. Suspect de erezie trebuie să fugă. Începe vagabondarea prin Europa: se duce în nordul Italiei, în Elveția, Franța, Anglia, Germania. Oriunde ajunge este mai întâi admirat, apoi luat în râs, urât și alungat. Om de mare cultură, de o extraordinară memorie, un geniu fascinant, trece peste orice schemă a timpului. Nu aparține nici unei școli. Refuză orice principiu bazat pe autoritate. Genial, dar disprețuitor, consideră călugării "măgari sfinți". Pentru el religiile sunt doar un cumul de superstiții utile pentru ținerea sub control a popoarelor ignorante. Îl consideră pe Isus un fel de mag, iar Euharistia o blasfemie. Crede în reîncarnare și vede pulsând în orice lucru un suflet universal. Este cvasi un panteist: Dumnezeu se confundă cu natura. Bruno iese practic din creștinism. Astfel, înainte de catolici, este excomunicat de calviniști și de luterani.
Bruno este un personaj genial, dar și contradictoriu: anticipă într-un fel gândirea modernă bazând filozofia sa doar pe rațiune, dar în același timp privește spre trecut și se dedică magiei, ocultismului, îndepărtându-se de știința, în curs de a lua naștere, a lui Galileo. Pare să stea ca exponent al gândirii libere și libertății de conștiință, dar și el este fiu al timpului său: îi consideră pe luterani drept ciuma lumii pentru faptul că neagă liberul arbitru, posibilitatea pentru om de a alege liber între bine și rău, și le dorește reprimarea violentă și exterminarea din partea statelor. În mod cert poate fi considerat unul dintre părinții relativismului: nu numai, merge dincolo de sistemul geocentric al lui Ptolomeu, pe atunci acceptat, care vedea Pământul în centrul universului și merge dincolo chiar de Copernic cu sistemul său heliocentric. Universul este infinit - spune: iar centru este acolo unde sunt eu.
Setea de infinit poate este latura cea mai fascinantă a lui Bruno: această voință de depășire a propriilor limite pentru a ajunge la absolut într-o căutare niciodată satisfăcută. "Furia sa eroică" îl face să caute infinitul lui Dumnezeu și să se identifice în el într-un avânt extrem de intuiție. Alungat de toți, Bruno este obosit și vrea să revină la Biserica Catolică, păstrându-și gândirea. Se întoarce în Italia, dar, arestat la Veneția, este dus la Roma și, după opt ani de temniță și de interminabile interogatorii, după ce a fost de mai multe ori pe punctul de a retracta, a fost condamnat ca eretic. Renumită este fraza pe care a adresat-o inchizitorilor: "Tremurați mai degrabă voi care pronunțați această sentință decât eu în a o primi". La 17 februarie 1600 - era un an sfânt - a fost ars pe rug. Avea 52 de ani. Bruno, spune cronica vremii, refuza să se roage în fața crucifixului și moare strigând "cuvinte foarte urâte". Marele său inchizitor, teologul iezuit Robert Bellarmin - se povestește - va purta toată viața povara acelei condamnări.
Critici și polemici
Cazul lui Giordano Bruno continuă să trezească multe critici și polemici aspre. Astfel, pe lângă numeroase inițiative cu caracter istoric și comemorativ, au loc multe manifestații din partea unor grupuri anarhice, liberale și anticlericale care se declară nesatisfăcute de admiterea vinovăției din partea Bisericii.
Teologul italian Bruno Forte, prezent la Neapole la reuniunea de studiu asupra filozofului din Nola, face următoarele observații: "Lucru interesant este faptul că dacă Biserica cere iertare, se găsește imediat cine să o critice"; "dacă Biserica nu cere iertare, se găsește deopotrivă cine să o critice; orice s-ar face, mereu este cineva care nu se regăsește și are de criticat. Cred că se cere de la toți obiectivitate și seninătate în judecată. Biserica este un subiect istoric unic, deoarece are o dimensiune teologică ce scapă complet celui care nu are ochii credinței. Eu, credincios, mă simt aproape și solidar cu credincioșii din toate epocile istorice, atât în har - în împărtășirea sfinților - cât și în povara vinovăției: iată pentru ce noi, credincioșii de azi, putem simți vinovățiile fiilor Bisericii din trecut și cere iertare pentru ele de la Dumnezeu. Acest lucru scapă deseori, ba chiar fără nici o îndoială, scapă celui care nu are o viziune de credință". Totuși există speranța - și asupra acestui punct a insistat Sfântul Părinte - că, făcând aceasta, Biserica poate prezenta un anumit exemplu și mai marilor lumii, ca și ei să înceapă - acolo unde este cazul - să-și recunoască greșelile, vinovățiile lor. "Pentru mine - spune teologul Bruno Forte - este foarte semnificativ faptul că președintele Germaniei, cu ocazia vizitei în Israel, în discursul ținut în Knesset, în fața parlamentarilor, a cerut în mod explicit iertare pentru ceea ce Germania a făcut împotriva evreilor. Acesta este un exemplu istoric care probabil nu ar fi avut loc, sau cel puțin nu în acest mod, dacă nu ar fi fost acest exemplu și acest stimulent venit din partea Sfântului Părinte".
Pr. Anton Lucaci (Radio Vatican)