Sub semnul dialogului
Sfântul Părinte în Egipt
Pelerinajul papei Ioan Paul al II-lea în Egipt, în perioada 24-26 februarie, a avut dimensiune interreligioasă și ecumenică. Pelerinajul s-a înscris ca parte a ciclului de pelerinaje "la locurile legate de istoria mântuirii". După amânarea nedeterminată a vizitei în Urul Caldeei (Irak), locul de naștere al lui Abraham, papa s-a oprit asupra celui de-al doilea loc, cronologic vorbind, adică muntele Sinai, locul unde Dumnezeu i s-a revelat lui Moise și i-a dat tablele legii. Astăzi, acest loc este cunoscut sub numele de Jebel Musa. Aceasta a fost prima vizită a unui papă în Egipt. A fost a 90-a călătorie apostolică a Sfântului Părinte, a cincea într-o țară în majoritate islamică.
Republica Egipt
- Stat în NE Africii și V Asiei
- Suprafața: 1.000.000 km2
- Populația: 64.200.000 (64 loc/km2)
- Capitala: Cairo (6.052.000 loc.)
- Ziua națională: 23 iulie, aniversarea Revoluției din 1952
- Culte: islamism 92%, creștinism: 1% catolici, 4,8% ortodocși
Inițial, călătoria Sfântului Părinte în Egipt era legată de vizitarea Urului Caldeei din Irak, unde dorea să vadă locurile natale ale lui Abraham. Călătoria fusese planificată pentru luna decembrie a anului trecut, dar autoritățile irakiene au suspendat temporar planurile. Motivul invocat de Saddam Hussein a fost că în contextul în care sunt încă bombardate anumite zone ale Irakului, nu se poate asigura securitatea papei. Pentru aceasta, miercuri, 23 februarie, a avut loc o celebrare comemorativă, un pelerinaj spiritual, în care s-a evocat figura patriarhului Abraham, prin lecturi din Sfânta Scriptură și prin imagini și rugăciuni în aula "Paul al VI-lea".
"As-salamu-'alaikum"! La sosirea sa în aeroportul din Cairo, papa a prezentat Egiptului dorința sa "de pace, de concordie și de prosperitate": dorință care a început prin acest salut în arabă, și care a constituit introducerea pentru Sfântul Părinte care a spus că merge pentru a se ruga în Sinai pentru pacea în Orientul Mijlociu. El a condamnat folosirea violenței în slujba religiei. Președintele Moubarak l-a salutat pe Ioan Paul al II-lea ca omul păcii. Pelerinajul papei a început astfel sub semnul dialogului, un dialog care a continuat cu ortodocșii copți și cu islamul. A salutat la reședințele lor pe papa de Alexandria și pe patriarhul de Cairo, Shenouda al III-lea, autoritatea supremă a Bisericii Ortodoxe-Copte din Egipt și apoi pe marele șeic de Al-Azhar, Mohamed Sayed Tantawi, reprezentantul islamului sunnit. Un pelerinaj care a construit o punte între creștinism și islamism. Televiziunea de stat care de obicei nu preia ceremoniile creștine a transmis în direct sosirea papei.
Vineri, 25 februarie, pentru catolicii din Egipt Sfântul Părinte a celebrat o sfânta Liturghie în franceză, arabă și coptă pe stadionul acoperit din Cairo. După-amiază a avut loc o întâlnire ecumenică în catedrala coptă-catolică "Notre-Dame d'Egypt". Au participat reprezentanții diferitelor denominațiuni creștine prezente în țară. Sâmbătă, 26 februarie, a avut loc pelerinajul dorit de papa. După sfânta Liturghie particulară din capela Nunțiaturii Apostolice din Cairo, a vizitat Mănăstirea "Sfânta Ecaterina" din Sinai, fiind primit de episcopul Damianos, responsabilul mănăstirii, apoi a prezidat celebrarea cuvântului pe muntele Sinai în exteriorul Mănăstirii "Sfânta Ecaterina", la poalele muntelui Horeb.
Întâlnirea dintre Sfântul Părinte și marele șeic Mohamed Sayed Tantawi de Al-Azhar a fost de o mai mare importanța în contextul în care fundamentaliștii musulmani din această zonă hărțuiesc de multă vreme minoritatea creștină coptă.
A fost și un pelerinaj sub semnul ecumenismului prin cele trei întâlniri: cu papa Shenouda, cu călugării ortodocși de la Mănăstirea "Sfânta Ecaterina" și prin celebrarea ecumenică din catedrala din Cairo. În sfârșit, a fost un pelerinaj al păcii cum a arătat-o întâlnirea cu M. Hosni Moubarak.
Vizitarea locurilor legate de istoria mântuirii vor continua în luna martie (în perioada 20-26) cu pelerinajul în Țara Sfântă. Atunci papa va vizita Muntele Nebo din Iordania, de unde Moise a ajuns doar să vadă pământul promis.
Pr. Cornel Cadar