Lecția lui Simeon
Mulți adulți trăiesc azi tot mai izolați de tineri și rămân astfel în afara provocărilor și problemelor care vin din partea propriilor fii; la rândul lor tinerii sunt sau devin tot mai mult o insulă, fără legături cu trecutul și cu generațiile precedente de care îi separă o distanță tot mai mare. Tinerii și adulții parcurg astfel drumuri paralele în interiorul profundei lipse de dialog care marchează astăzi problemele dintre generații.
Să privim în Scriptură la scena când Simeon, cu ocazia prezentării la templu a lui Isus de către sfânta Fecioară și sfântul Iosif, îl ia pe Prunc în brațe. Este scena cu un bătrân care îmbrățișează un copil, două generații care-și predau ștafeta. Bătrânul știe că, îmbrățișând copilul, îmbrățișează propriul viitor. Este mulțumit de această perspectivă care, în brațele sale, îi reprezintă continuitatea vieții. El a depășit, a crezut: acum speranța sa este aici, mică ca un copil, dar plină de vitalitate și de viitor. Episodul are în sine ceva profund uman: omul care se bucură că alții continuă propria lucrare; omul care se bucură de faptul că, tocmai în propria bătrânețe, există o trezire, o înnoire, ceva care merge înainte.
Simeon e omul care se deschide, care primește noutatea. Are loc aici un schimb de daruri. Isus s-a născut membru al unei comunități și numai în acest context de relații el își afirmă identitatea și misiunea sa, regenerând cu propria conștiință și pe aceea a poporului său.
Conștientizând diviziunile, ne întrebăm ce ar trebui făcut pentru ca zidurile să fie dărâmate? Ce anume au de oferit generațiile unele pentru altele. Poate că așa-numitul conflict dintre generații are și rolul de a ne conduce la descoperirea bogățiilor conținute în celălalt.
Fără îndoială, generațiile au nevoie unele de altele: e un schimb reciproc de daruri cu care fiecare este îmbogățit prin harul Duhului Sfânt. Adulții au multe de spus tinerelor generații, multe lucruri de împărtășit cu ele: poartă experiența ce le este caracteristică, sensul istoriei, fac lumină pe scara valorilor umane, ajută să vedem continuitatea generațiilor și dovedesc în mod minunat interdependența poporului lui Dumnezeu.
Tinerețea este un timp în care omul caută, asemenea tânărului din Evanghelie, răspunsuri la întrebările fundamentale privitoare la sensul vieții. Ei, tinerii, doresc să se afirme și să întâlnească dragostea. Au nevoie ca ceilalți să le fie aproape, să-i însoțească în căutările lor și să le ofere răspunsuri sigure. Pe de altă parte, adulții au nevoie de entuziasmul tinerilor, de bucuria de a trăi, de prospețimea pe care o aduc. Uneori au nevoie de ajutorul lor. Tinerii care se angajează în ajutorarea adulților bolnavi sau bătrâni știu că această experiență îi formează, îi face să crească și îi ajută să dobândească o optică de atenție față de ceilalți, valabilă pentru toată viața.
În acest sens e nevoie de crearea de ocazii permanente de intercomunicare între tineri și adulți. Trebuie ajutați tinerii să se simtă parte integrantă a comunității adulților, iar aceștia din urmă trebuie ajutați să fie parte activă a vieții tinerilor. Biserica este sau trebuie să fie locul unde diferitele generații se întâlnesc pentru a dialoga și a vedea ce-și pot oferi uneia alteia.
Mai în profunzime însă dialogul între generații ne privește pe fiecare. Deschiderea spre celălalt înseamnă de fapt deschidere spre Dumnezeu. Ne aflăm într-un cerc: pe măsură ce ne deschidem spre Dumnezeu ne deschidem spre celălalt și pe măsură ce ne deschidem spre celălalt ne apropiem de Dumnezeu mai mult.
Bătrânul Simeon care îmbrățișează un copil este un exemplu extraordinar de mare, deoarece ne reprezintă pe fiecare în fața noutății lui Dumnezeu. Noutatea lui Dumnezeu se prezintă ca un copil. Noi, cu toate obișnuințele noastre, temerile, fricile, invidiile, preocupările, suntem în fața acestui copil, a noutății lui Dumnezeu. Îl vom îmbrățișa? îl vom primi? îi vom face spațiu? Această noutate va intra cu adevărat în viața noastră sau vom încerca să rămânem cu vechiul, căutând să fim cât mai puțin deranjați de prezența noutății lui Dumnezeu?
Pr. Cornel Cadar