Întâmpinarea Domnului
Calendarul romano-catolic are înscrisă cu dată fixă pe 2 februarie, la 40 de zile după Crăciun, sărbătoarea îndrăgită de creștini, aceea care este cunoscută îndeobște ca Sfințirea Lumânărilor.
Preacurata, Născătoarea de Dumnezeu, care nu avea nevoie de purificare, în duh de smerenie și ascultare vine împreună cu Fiul ei născut la Betleem pentru desăvârșirea Legii, și este recunoscut de bătrânul Simeon ca "Lumină spre luminarea popoarelor" (Lc 2,32). Este temei biblic suficient, confirmat de însuși Isus Cristos: "Eu sunt lumina lumii" (In 8,12) pentru celebrarea liturgică a sfințirii lumânărilor, cu multiplele lor întrebuințări în viața creștinilor. Sfântul Anselm consideră simbolismul creștin al lumânării sub trei aspecte: ceara, produsul albinei curate-fecioare, reprezentând trupul lui Cristos; firul interior, sufletul lui Cristos; flacăra care strălucește deasupra este dumnezeirea lui. Orice creștin care ține în mâna sa lumânarea aprinsă, la Botez, la procesiuni, la binecuvântarea casei și în multe alte ocazii, se gândește că urmându-l pe Cristos - lumina lumii, nu va umbla în întunericul păcatului și al morții, ci va avea lumina vieții. Totodată e convins că la adăpostul luminii lui Cristos va fi apărat de uneltirile Celui Rău și va ajunge în fericirea copiilor lui Dumnezeu.
Imnul "Legis sacratae" (Legii sfințite), pe care îl prezentăm în continuare, preluat din volumul "Jubilate Deo" tradus și prelucrat de pr. Claudiu Dumea, folosit în oficiul lecturii din sărbătoarea de la 2 februarie, ne ajută să aprofundăm cu folos reflecția creștină legată de acest eveniment din viața lui Isus Cristos, a Maicii Sfinte și a Bisericii.
Mons. Anton Despinescu
* * *
Legis sacratae
Cel ce-a scos din neființă tot ce-n el ființă are,
Cel ce-a pus pe boltă stele și oceanelor hotare,
El, Stăpânul ce domnește peste spiritele pure,
Om făcut, ce-ndură omul, a voit și el să-ndure;
S-a făcut supusul Legii și-a voit să se prezinte
În Ierusalim la templu pentru riturile sfinte.
Dumnezeu e cel pe care trup de carne-l înveșmântă,
Pruncul mic luat în brațe și purtat de Maica Sfântă.
Sunt divini și obrăjorii ce-i sărută Mama dulce
Când își mângâie odorul, când îl duce să și-l culce.
Glasul lui plăpând ce plânge, scriitorii sfinți ne spun că
Este glasul care toate le-a creat cu-a sa poruncă.
Simeon într-însul vede pentru neamuri o lumină,
Pentru Israel e slava cea promisă c-o să vină,
Salvator trimis de Domnul în iubirea-i milostivă,
Țintă urii și prigoanei, semn al zicerii-mpotrivă;
E pricină de cădere și ruină pentru unii
Ca să iasă la lumină toate tainele minciunii.
Slavă, cinste și mărire fie veșnicului Tată.
Fiul său prinos de slavă să primească totodată.
Duhul Sfânt cel ce ne-alină orice rană ce ne doare
Să primească de asemeni slavă, cinste și onoare.
Să primească-n veci Treimea preamărire și cinstire,
Trei Persoane diferite, dar având aceeași fire.