De Crăciun
Nu e bine să fii sărac de Crăciun. Totul te atacă: luminile, vitrinele, pachetele, publicitatea. Proiectoarele sărbătorii pun în evidență scumpetea, sclipirile amăgitoare și firele de aur. Vai de cei care nu pot să le stea în față! Atunci te întrebi ce ai putea face bun pentru Dumnezeu, pentru a te regăsi făcând coadă la magazinul din centru, căutând un loc de odihnă pentru noapte și îndurând teribila mușcătură a singurătății.
Crăciunul bogaților, Crăciunul săracilor. Două plante diferite. Două sărbători care sunt la ani-lumină. Una îl celebrează pe Dumnezeu care a umplut pământul cu ploaie și binecuvântări, celălaltă are toate motivele să blesteme pe autorul unei lumi atât de pocite. Belșug și goliciune: două situații care fac atât de dificilă ascultarea mesajului de Crăciun. Căci societatea noastră cu tradiție creștină a adaptat atât de mult această sărbătoare încât credem că mesajul Crăciunului nu-i important.
În realitate sunt atâtea provocări în nașterea lui Isus ca și în patima sa. Mesajul său cere tot atâta convertire ca și predica de pe munte. Căci atunci când vine să locuiască printre noi, Dumnezeu nu alege un hotel cu cinci stele, ci o iesle din Betleem. Se naște în călătorie și nu e loc pentru el nici în casa de oaspeți. Primii săi martori sunt păstorii, marginalizații societății timpului său. Cel care e vestit ca mântuitor nu poate apărea decât ca sărac. Ca și cum mântuirea ar avea ceva cu sărăcia.
De aici și invitația la convertire pentru cel care are. Pruncul de la Betleem dă mărturie despre un alt Dumnezeu decât banul. Și "nimeni nu poate sluji la doi stăpâni". Trebuie să poți privi lumea la scara valorilor nașterii. De aici invitația la convertire pentru cel care nu are: Isus n-a putut să se situeze decât de partea celor săraci pentru a condamna sărăcia și a proclama că Dumnezeu va face dreptate. Crăciunul nu este posesia nimănui. Întâlnirea este totdeauna în afara noastră. Pentru a învăța să ne naștem din nou. (La Croix, 30 decembrie 1991)
Bruno Chenu