Dialog tocmai pe baza identității
Prezentarea pe 5 septembrie a documentului "Dominus Iesus" de către Biroul de Presă al Vaticanului a provocat intense dezbateri în mass-media internațională. Documentul, prezentat de cardinalul Joseph Ratzinger, prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței, responsabil pentru document, cere creștinilor să ducă lumina și forța mântuitoare a evangheliei tuturor oamenilor. Adevărurile cu privire la mântuire trebuie totuși propuse întotdeauna în iubire și respect pentru libertate. Printre cei care au prezentat documentul a fost și pr. salezian Angelo Amato, profesor la Universitatea Pontificală Saleziană, consultant al Congregației pentru Doctrina Credinței. În cele ce urmează este prezentat un interviu cu pr. Amato, care se concentrează în special pe implicațiile documentului în ceea ce privește dialogul ecumenic. (Interviul, furnizat de agenția de știri ZENIT, provine de pe site-ul www.greek-catolic.ro).
Pr. Amato: Înainte de toate, "Dominus Iesus" este o declarație. Astfel, ea nu propune nimic nou; de aceea, dialogul ecumenic rămâne în aceleași elemente de interpretare și deci continuă. "Dominus Iesus" nu face decât să reia și să expliciteze doctrina catolică așa cum era prezentată de precedentele documente ale Bisericii. Scopul documentului este reafirmarea doctrinelor centrale în înțelegerea credinței catolice. Ne vom întreba de ce? Pentru că este necesară clarificarea identității catolice dat fiind contextul în care circulă ipoteze și chiar teze teologice eronate. Pe scurt, nici o frază din acest document nu are cu ce să oprească dialogul ecumenic.
- Dar în ceea ce privește relațiile cu celelalte religii?
Pr. Amato: Documentul propune catolicilor să se reîntoarcă la propria lor identitate. Într-un dialog trebuie să fii conștient de propria-ți identitate, iar documentul se concentrează pe această identitate prin două afirmații: unicitatea și universalitatea mântuitoare a misterului lui Cristos; și universalitatea mântuitoare a Bisericii ca sacrament al mântuirii. Așa după cum se vede clar, nu există nici o noutate - este vorba doar de o reamintire adresată catolicilor de a-și păstra identitatea în dialogul cu celelalte religii. Dialogul este bazat pe identitățile celor două părți: aceasta nu înseamnă lipsă de respect în relația cu celelalte religii, ci doar expresia propriei noastre identități. Dialogul poate converge pe multe direcții: pacea, cooperarea, solidaritatea internațională, armonia între popoare, ecologia etc.
- Ce le spune documentul celor care afirmă că toate religiile sunt de fapt drumuri spre mântuire?
Pr. Amato: Documentul subliniază că Sfânta Scriptură arată că singurul mijlocitor între Dumnezeu și omenire este Domnul nostru Isus Cristos. După cum spunea sfântul Petru: "Nu există mântuire fără Isus Cristos". De aceea, Biserica readuce în atenție această doctrină fundamentală care a fost centrul proclamării mesajului divin de la coborârea Duhului Sfânt la Rusalii. Repet, documentul nu aduce nimic nou, doar aduce mai multă lumină asupra identității catolice. Suntem foarte deschiși în ceea ce privește celelalte religii, purtăm un mare respect și suntem gata de dialog, care de fapt se și desfășoară; oricum, aceasta nu ar trebui să ne facă să ne pierdem propria identitate.
- Poziția catolică de deschidere spre dialog s-a dezvoltat începând cu Conciliul Vatican II. Cum ar trebui să fie condus acest dialog în lumina documentului "Dominus Iesus"?
Pr. Amato: Dialogul trebuie să se desfășoare având tot timpul în minte că redescoperirea identității noastre este punctul de start al dialogului. Acesta este scopul precis al documentului: să nu ne pierdem identitatea. De exemplu, există teorii care susțin că adevărul creștin este un aspect dintre multiplele aspecte ale adevărului lui Dumnezeu. Creștinii însă trebuie să țină cont că, așa după cum se spune explicit în Evanghelii, Isus Cristos este adevărul, plinătatea adevărului. Aceasta este baza de la care trebuie purtat dialogul. Desigur, aceasta nu înseamnă, repet, lipsă de respect pentru celelalte religii; înseamnă să vezi la celelalte religii ce au bun, util, uman; un creștin poate considera părțile bune ale unei religii ca daruri ale Duhului. De aici se vede că și celelalte religii se află sub lumina Spiritului Domnului nostru Isus Cristos.