Eu cu cine votez?
În luna noiembrie Biserica va celebra: jubileul guvernanților și al parlamentarilor (5 noiembrie), jubileul agricultorilor (12 noiembrie), jubileul militarilor și al poliției (19 noiembrie) și jubileul apostolatului laicilor (26 noiembrie), acesta din urmă fiind precedat de Congresul Mondial al Apostolatului Laicilor în perioada 24-30 noiembrie.
Cu privire la primul jubileu, Sfântul Părinte îl va proclama în curând pe sfântul Thomas Morus (1478-1535) ca patron al politicienilor. Aceasta vine ca răspuns la o cerere oficială din partea unui comitet al liderilor politici italieni, condus de Francesco Cossiga, fostul președinte al Italiei.
Vechi consilier al regelui Henric al VIII-lea, Thomas Morus este înscris în calendarul liturgic la 22 iunie, împreună cu Ioan Fisher, ca martir. Născut în anul 1478 la Londra, și-a făcut studiile la Oxford; a studiat dreptul și a fost admis în barou în 1501. A fost căsătorit și a avut un fiu și trei fiice. A avut totdeauna o conduită exemplară: se scula la ora două dimineața, își făcea rugăciunile și studia până la ora șase, când se ducea la sfânta Liturghie. În 1516 publică o lucrare care îl va face cunoscut în toată Europa ca umanist de cultură enciclopedică "Utopia". Era pe atunci favoritul regelui și al cardinalului Wolsey căruia îi va urma în funcția de cancelar în 1529. Opunându-i-se lui Henric al VIII-lea în privința desfacerii căsătoriei, dându-și demisia și refuzând să recunoască supremația regelui asupra Bisericii din Anglia, va fi decapitat în anul 1535, la 6 iulie. Închis în Turnul Londrei până la procesul care a avut loc la 1 iunie 1535 a scris cartea: "Dialog pentru încurajare în încercări", una dintre capodoperele limbii engleze. Plin de curaj și senin, chiar pe eșafod a găsit forța de a glumi în fața călăului său: "Te rog ajută-mă să urc, de coborâre mă voi îngriji singur". A recitat psalmul 50, și-a legat ochii și și-a plecat capul pe butuc. A fost canonizat în 1935.
În ziua de 26 noiembrie, în România vor fi alegeri. Din patru în patru ani suntem chemați la vot. Îi vom alege pe aceia care vor lua decizii în numele nostru. Candidații care mai de care caută să ne convingă să le dăm votul: va fi mai bine, ne spun aproape toți, vom scăpa de sărăcie. La fiecare campanie electorală asistăm la un fel de bâlci: toți promit locuri de muncă, viitor pentru copii, o viață mai bună, mărirea salariilor, mărirea pensiilor, reducerea impozitelor... Însă mai binele așteptat și promis nu mai vine. Am tot votat și până acum, dar mai bine n-am dus-o, putem gândi. Ce vom face? Ne prinde descurajarea, și indiferența față de tot ce spun cei care vor să stea în frunte.
Conferința Episcopilor din România reamintește "obligația de a vota în conștiință pe cei care se arată a căuta binele comun al țării și al poporului întreg, căci participând la vot arătăm că nu ne este indiferent cine primește puterea politică și împlinim astfel o îndatorire morală".
Thomas Morus este cinstit pentru hotărârea sa de a-și sacrifica influența politică, și până la urmă chiar viața, pentru a-și duce principiile până la capăt. E nevoie în România de o nouă generație de politicieni, care să fie convinși de acest lucru, iar mărturia lui Thomas Morus poate oferi un exemplu în acest sens.
Thomas Morus ne dă și criteriile care ne vor ajuta în alegeri. E nevoie de cineva care să promoveze revigorarea morală a țării, unul care să aibă principii sănătoase pe care să le trăiască el mai întâi, unul care e dispus să-și sacrifice propriile interese în favoarea celorlalți.
Un creștin, de exemplu, nu se va uita în primul rând la promisiunile materiale ale candidatului și nu se va lăsa înșelat de vorbe goale, ci va fi interesat și va lua în seamă ce gândește și declară cu privire la promovarea vieții, familie, educație, libertatea religioasă, școlii. Va lua în calcul viața lui de familie, ce a făcut până acum, ce a scris, ce a spus... Va urmări ca tot ce spune să aibă confirmare în viață.
Dincolo de toate acestea, evenimentul de la sfârșitul lui noiembrie poate reprezenta pentru fiecare o ocazie de reflecție asupra faptului că mai întâi avem de făcut o alegere în propria persoană: între bine și rău, între viață și moarte, între calea cea strâmtă și cea largă, între Cristos și Baraba. Alegerea aceasta poartă consecințe pentru aici și pentru veșnicie.
Pr. Cornel Cadar