Jurnal kenyan
(continuare din numărul trecut)
Împreună cu directorii centrelor misionare din Padova și Iași, don Ruggero și, respectiv, părintele Benone, am făcut o trecere în revistă a tuturor parohiilor unde își desfășoară activitatea preoții misionari din Padova. Peste tot am găsit șantiere în lucru, preoți suflecați la treabă, prietenoși și deschiși de parcă ne cunoșteam de-o viață. Am văzut mâini bătătorite, fețe bătute de soare și obraji brăzdați de sudoare, dar am văzut și ochi strălucind de bucurie și inimi în care sălășluiau pacea și liniștea, semnul conștiinței datoriei împlinite. Auzindu-i descriind istoria locului și obiceiurile băștinașilor într-o italiană în care era musai să se amestece și cuvinte din limbajul localnicilor, gândul îmi era purtat departe într-o cu totul altă lume decât aceea pe care o aveam acum în fața ochilor, în care în locul bisericii care se înălța măreață nu era decât o coastă de deal, plină de bălării, în locul atelierului de tâmplărie era un tăpșan pe care pășteau în voie vitele. Și cine știe ce-o mai fi fost în locul pe care acum se întinde întregul complex parohial format din casa preotului, casa surorilor, casa comunității, magazia, garajul, ca să nu mai spun de curtea și grădina de legume așa de bine și frumos administrate.
În mine clocoteau tot felul de întrebări pe care cu atâta efort mă străduiam să nu le exteriorizez. Mă mulțumeam să admir, să apreciez și să-i mulțumesc lui Dumnezeu pentru tot ceea ce providența sa a realizat prin mesagerii săi. Când nu reușeam să mă mulțumesc cu atât, făceam imprudența să întreb câte ceva și, de fiecare dată, îmi dădeam seama că era mai bine să tac. Oamenii pe care îi aveam în față, atât preoți și surori cât și credincioși, erau oameni de credință și era suficient ca în fața lor să-ți scoți pălăria și să te înclini în semn de respect, recunoscând ceea ce ei nu încetau să repete, că ei nu sunt decât niște umile instrumente care nu au opus rezistență Meșterului divin atunci când el a vrut să se folosească de ei.
Am avut ocazia să vizitez și un preot aparținând Diecezei de Veneția care este încorporat Diecezei de Padova și lucrează împreună cu misionarii padovani. Părintele Giovanni lucrează în punctul nordic cel mai îndepărtat de Nyahururu, centrul misiunii padovane din Kenya. Aici natura este mai degrabă un dușman decât un aliat al omului. Este multă uscăciune din care cauză animalele, singura avuție a oamenilor pe lângă o bucată de pământ, sunt puse în pericol de moarte, neavând apa și pășunea necesară supraviețuirii pe tot parcursul anului. În plus, animalele sălbatice, cel puțin din când în când, părăsesc pădurile și vin în căutare de hrană în sate. Nu au nici o sfială să atace animalele de pe lângă casa omului sau să răstoarne magaziile în care elefantul simte miros de grâne puse la păstrare. Și lucrul acesta ar mai fi de înțeles, dar, uneori, se întâmplă lucruri care te fac să crezi că omul a devenit ca fiara, atunci când bande de hoți vin și prădează diferite case, ajungând chiar să asasineze lume nevinovată care nu are să le ofere altceva decât sărăcia lucie în care trăiesc.
Asemenea tragedii, din păcate, nu le consemnează decât preotul în registrul morților. Statul, care nu ajunge să-și bată capul cu înregistrarea noilor născuți, cu atât mai mult nu se interesează de cei care mor. Ziarele sau televiziunea și radioul nu-și pot permite să rezerve spațiu pentru consemnarea sau publicizarea unor asemenea evenimente. Poliția și justiția rămân pasive la asemenea cazuri, neclintindu-se măcar să-și plece urechea ca la un zvon. Singurul care nu doarme și nu poate rămâne insensibil este Cel de Sus, care vede ce se petrece în cer și pe pământ. El vede deopotrivă și pe cel care se lăfăie în bogății și lux, și pe Lazăr cel sărac, care n-are cu ce-și duce zilele; el vede deopotrivă și pe judecătorul nedrept și necredincios care nu se teme și nu-i pasă de nimeni și pe văduva lipsită de ajutor și nedreptățită...
Pr. Pavel Chelaru
* * *
Prin însăși misiunea sa, "Biserica străbate aceeași cale cu omenirea întreagă și împărtășește soarta pământească a lumii; ea constituie, am putea spune, fermentul sau sufletul societății omenești chemate să se reînnoiască în Cristos și să se transforme în familia lui Dumnezeu". Așadar, efortul misionar cere răbdare. El începe prin vestirea evangheliei la popoarele și grupurile care încă nu cred în Cristos; continuă prin constituirea unor comunități creștine care să fie "semne ale prezenței lui Dumnezeu în lume" și prin întemeierea unor Biserici locale; angajează un proces de înculturare pentru a întrupa evanghelia în culturile popoarelor; el va cunoaște și eșecuri. "Cât despre oameni, grupuri și popoare, Biserica nu ajunge la ei și nu îi pătrunde decât treptat și astfel îi înglobează în plinătatea catolică.
(Catehismul Bisericii Catolice, nr. 854)