Catolici și ortodocși
Speranțe și tensiuni
O comisie a reprezentanților catolici și ortodocși și-a încheiat marți, 18 iulie, întâlnirea care a început în ziua de 9 iulie pentru a discuta probleme care despart Bisericile, dar a arătat cu claritate că rămâne multă muncă până ca unitatea să devină realitate. La lucrările comisiei au participat din partea Bisericii Romano-Catolice ÎPS Ioan Robu, arhiepiscop mitropolit de București, din partea Bisericii Greco-Catolice PS Alexandru Mesian, episcop de Lugoj, și din partea Bisericii Ortodoxe Române PS Timotei Seviciu, episcopul Aradului, și pr. Ioan Ică jr.
Cea de-a opta sesiune plenară a Comisiei Internaționale Comune pentru Dialogul Teologic dintre Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă a avut loc în perioada 9-19 iulie, la Colegiul și Seminarul "Muntele Sf. Maria" din Emmitsburg - Baltimore, Maryland, SUA. Această comisie a fost înființată în 1979 de către papa Ioan Paul al II-lea și patriarhul Dimitrios I de Constantinopol. Ea a mai avut până acum șapte întâlniri: pe insula Pátmos, Grecia, în 1980; la München, Germania, în 1982; la Govia, în insula Creta, Grecia, în 1984; la Bari, Italia, în 1986; la Uusi, Finlanda, la 1988; în Freising, Germania, în 1990; și la Balamand, Liban, în 1993. După întâlnirea de la Balamand, dialogul catolic-ortodox s-a întrerupt din cauza dezacordurilor privind statutul Bisericilor catolice răsăritene și, mai târziu, din cauza războaielor de pe teritoriul fostei R.S.F. Iugoslavia.
La Balamand participanții au căzut de acord că atașarea una după alta a Bisericilor locale răsăritene la Roma nu este cel mai bun mod de a se ajunge la unitatea creștină. În același timp, Declarația de la Balamand afirma că Bisericile catolice răsăritene existente au dreptul să își păstreze propria lor identitate.
Întâlnirea Comisiei Internaționale Comune pentru Dialogul Teologic de anul acesta a fost coprezidată de către cardinalul Edward Idris Cassidy, președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștine, și arhiepiscopul ortodox Stylianos de Australia. Din partea Bisericii Catolice au participat arhiepiscopi, episcopi și teologi din SUA, Italia, Austria, Belgia, Bosnia-Herțegovina, Germania, Grecia, Israel, Liban, Polonia și România. Din partea Bisericii Ortodoxe au participat mitropoliți, episcopi și teologi de la Patriarhia Ecumenică a Constantinopolului, de la Patriarhiile Alexandriei, Antiohiei, Moscovei și României și din Bisericile Ciprului, Greciei, Albaniei, Poloniei, Finlandei și Estoniei.
Declarația oficială a comisiei, de la încheierea întâlnirii, a arătat că tema conferinței a fost: "Implicațiile ecleziologice și canonice ale uniatismului". Comisia a spus că uniatismul este "un subiect care are o importanță particulară o dată cu schimbările care s-au petrecut în Europa Centrală și de Est în ultimii zece ani".
Declarația este întrucâtva pesimistă: "Deși reacțiile au fost în general pozitive, documentele privind aspecte teologice și indicații practice au fost primite cu rezerve de unii, de alții au fost chiar respinse, câteodată din ambele tabere. S-a simțit astfel nevoia continuării din partea comisiei comune a reflecției pe tema acestei probleme extrem de spinoase". "Dat fiind însă că nu s-a ajuns la un concept teologic comun asupra uniatismului, s-a hotărât să nu se dea încă o declarație comună." "În ciuda tuturor dificultăților, comisia speră că prin acest proces se va avansa pe drumul spre comuniunea deplină dintre Biserica Catolică și Bisericile ortodoxe", încheie comunicatul.
Comisia Internațională Comună a devenit interesată în mod special de problema uniatismului începând cu cea de-a șasea sesiune plenară din 1990 de la Freising, Germania, și continuând cu sesiunea a șaptea din 1993 de la Balamand, Liban.
Uniatismul este o problemă deosebită în fosta Uniune Sovietică, și în special în Ucraina, unde Biserica Catolică a ieșit la lumină după căderea comunismului. Ortodocșii și catolicii au conflicte privind retrocedarea proprietăților confiscate de sovietici, iar ortodocșii pretind "reîntoarcerea" catolicilor de rit răsăritean în sânul ortodoxiei.