Despre simplitate... cu Albert Einstein
Simplitatea întâlnită ca o caracteristică a vieții creștine, în special a persoanelor consacrate (să amintim doar exemplul sfântului Francisc de Assisi) are un corespondent să-i spunem "științific" în idealul urmărit de Albert Einstein în elaborarea celebrei sale teorii a relativității. Spicuiesc din afirmațiile sale:
"Singurul scop pe care l-am urmărit întotdeauna în cercetările mele a fost simplificarea și unificarea sistemului fizicii teoretice" (Correspondance, Inter Editions, 1980, p. 21-22).
"Încă de la bun început s-a încercat tot timpul să se găsească pentru toate științele particulare o bază teoretică unificatoare, constând dintr-un minim de concepte și relații fundamentale din care să poată fi derivate logic toate conceptele și relațiile disciplinelor particulare" (Fundamentele fizicii teoretice, în A. Einstein, Cum văd eu lumea, Ed. Humanitas, București, 1992, p. 167).
Întorcându-mă la simplitatea din viața creștinilor aș putea spune că principiul unificator - nu atât teoretic cât mai ales practic, manifestat la nivelul legăturii celei mai profunde cu însăși viața lor - este și va rămâne Isus Cristos și pe această bază unică își fundamentează întreaga existență.
Să ascultăm din nou o altă opinie a marelui savant pe care-mi îngădui să o citez în această succintă pledoarie pentru simplitate:
"O teorie este cu atât mai impresionantă cu cât este mai mare simplitatea premiselor ei, cu cât sunt mai diferite lucrurile pe care le leagă, cu cât este mai cuprinzător domeniul ei de aplicare" (Note autobiografice, în A. Einstein, Cum văd eu lumea, Ed. Humanitas, București, 1992, p. 167).
Revin la persoana lui Isus Cristos care, e bine să subliniem de la început, nu e o teorie ca cea formulată de Einstein, ci o realitate vie, prezentă în viața noastră. Și văd că Isus Cristos ne apare ca o persoană cu atât mai impresionantă, parafrazându-l pe Einstein, cu cât răspunde în mod superlativ celor trei cerințe de mai sus, cu precizarea că de această dată nu e vorba de o teorie, ci de însăși esența vieții creștinului. Să fiu explicit.
Mai întâi simplitatea: în ce grad mai desăvârșit poate fi ea atinsă dacă nu de un Dumnezeu care se face om născându-se în cele mai simple condiții, de Isus Cristos care, Dumnezeu fiind, trăiește în mijlocul poporului pe care îl slujește mereu cu simplitate și umilință în întreaga sa viață, mântuindu-l cu prețul sângelui său și perpetuând în timp actualizarea acestei jertfe prin aceea că ni se oferă zilnic ca hrană, prin mâinile preotului, sub chipul simplu al pâinii și al vinului.
Apoi, cât sunt de diferite lucrările pe care le leagă el, de cele mai multe ori fără ca noi să o putem înțelege imediat: suferința fizică și morală legate prin cruce de mântuire; moartea care face legătura dintre viața de pe pământ și cea veșnică prin Înviere; sfânta Liturghie care leagă între ele și cu Dumnezeu viețile atâtor creștini prin Euharistie. Iar crucea, Învierea, Euharistia sunt atât de indisolubil legate de Isus!
În fine, ce poate fi mai cuprinzător decât viața lumii întregi, existența omenirii din toate timpurile și locurile care-și găsesc sensul cel mai deplin în Isus Cristos?
Din păcate, spre nedumerirea mea și spre nefericirea omului de geniu care a fost Albert Einstein, acesta nu a putut accepta relația sa cu un Dumnezeu personal, după cum ne-o mărturisește chiar el la sfârșitul eseului intitulat Cum văd eu lumea. Mă opresc însă aici cu reflecțiile mele pentru a nu complica inutil acest articol care e bine să rămână până la capăt în acord cu titlul său și cu tema pe care am abordat-o.
Ciprian Nesimuca (Botoșani)