Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Actualitatea -

Rugăciunea Rozariului

O tradiție mai veche spune că Sfântul Dominic ar fi cel care a înființat Rozariul. În realitate, el a preluat un obicei deja existent și l-a popularizat utilizându-l în activitatea lui pentru că "alternează predicarea misterelor vieții Domnului nostru Isus Cristos cu rugăciunea formată dintr-o serie de Bucură-te Marie", pentru a asigura, prin mijlocirea Sfintei Fecioare, eficacitatea predicii sale. Ceva mai înainte, la începutul secolului al XII-lea se răspândise în Occident obiceiul de a utiliza ca rugăciune salutul Arhanghelului Gabriel către Fecioara din Nazaret, unit cu cel al Elisabetei (Lc 1,28.42).

În același timp, creștinii care nu știau carte obișnuiau să recite 150 de Tatăl nostru, împărțite în trei secțiuni (dimineața, la amiază și seara); ca o corespondență la cei de 150 de psalmi din Breviar. Obiceiul acesta se chema Breviarul celor care nu știu carte. Puțin câte puțin s-a introdus ca alternativă recitarea salutului Arhanghelului Gabriel, fără rugăciunea Sfântă Marie, rugăciune ce se va introduce în secolul al XV-lea.

În realitate, rugăciunea Sfântului Rozariu a cunoscut forma variate de-a lungul istoriei. La început se vorbea de "o cateheză cu Maria": pentru a contracara răspândirea ereziei albigenze (o versiune medievală a maniheismului care învăța stăpânirea răului asupra lumii), se predicau pe larg adevărurile răscumpărării noastre, lăsându-ne între predici o pauză pentru a asimila adevărurile de credință prin meditație, în timp ce se recita sau se cânta Bucură-te Marie.

După moartea sfântului Dominic, un ucenic de-al său, sfântul martir Pietro din Verona, a înființat "Fraternitatea mariană", a cărei spiritualitate folosea rugăciunea Rozariului cu scopul de "a-I întări pe credincioși în credință prin mijlocirea Mariei".

În secolul al XV-lea Rozariul a fost împărțit în 3 părți de câte 50 de Bucură-te, Marie, încetul cu încetul au fost structurate sistematic pentru a cuprinde întreaga Evanghelie; un călugăr din Koln a întocmit o listă cu 50 de fraze care făceau aluzie la învățături din Evanghelie. Aceste fraze se spuneau la fiecare Bucură-te, Marie, pentru ca prin recitarea Rozariului credincioșii să poată cunoaște adevărul revelat. La sfârșitul aceluiași secol, s-a adăugat rugăciunea Sfântă Marie și cele trei părți de câte 50 de Bucură-te, Marie, au fost împărțite fiecare în câte 5 mistere, în așa fel încât prin ele, să se mediteze evenimentele principale de bucurie, durere și slavă ale mântuirii noastre.

Aceasta era forma în uz atunci când Sfântul Părinte Papa Pius al V-lea, prin documentul "Consueverunt Romani Pontifices" (1569) aproba Rozariul ca "formă de rugăciune pentru întreaga creștinătate". Același Sfânt Părinte a instituit în 1573 Sărbătoarea Sfântului Rozariu care era celebrată în prima duminică din octombrie.

Rozariul este înainte de toate o profesiune de credință, chiar dacă este exprimată într-un mod particular. Cardinalul Newman spunea: "Rozariul este Crezul transformat în rugăciune". Într-adevăr, nu se poate imagina o educare sau o reeducare la credință mai stimulatoare și mai sigură decât Rozariul. Crezul devine ceea ce este de fapt: rugăciune. În Rozariu se exprimă credința întreagă, credința adevărată, acea credință care începe de la umilință și devine laudă (Cardinalul Garrone).

Rozariul ne pune în fața ochilor misterele răscumpărării, nu în formule abstracte, ci experimentând misterele vii ale lui Cristos, mistere care ne indică propriul nostru drum către Tatăl. Am putea vorbi în sensul acesta de o profesiune de credință istorică, pentru că prin cele 15 mistere se reia schema profesiunii de credință din Sfântul Paul, profesiune luată de la prima comunitate creștină, pe care Apostolul o transmite păgânilor în imnul Fil 2,6-11. Această exprimare a aceleiași credințe se face nu în mod condensat, într-o formulă, ci existențial, ținând cot de istoria vieții lui Isus Cristos.

În același timp, Rozariul este o sinteză a rugăciunii. Într-însul avem rugăciunea de laudă exprimată în Bucură-te, Marie, rugăciunea ce cerere în Sfântă Marie, contemplația în prezentarea misterelor, și totul este orânduit spre scopul oricărei rugăciuni: Tată nostru.

Rozariul corespunde spiritului de rugăciune al poporului: se ține mint ușor, fără a avea nevoie de cărți; se poate recita în orice loc și în orice timp, al zilei, în întregime sau pe porțiuni. Familia reprezintă însă locul cel mai potrivit și nici nu se pot închipui binefacerile pe care le aduce această practică. E verificat faptul că orice familie în care se recită Rozariul în comun, rămâne fidelă față de Dumnezeu și trăiește în bună înțelegere.

Pr. Alois Bulai



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat