|
Chemările la preoție și situația seminariilor în România Intervenția Excelenței Sale Episcop Petru Gherghel la Sinodul Episcopilor din Vatican, în ziua de 3 octombrie 1990. Împreună cu întregul popor al lui Dumnezeu, și Biserica din România "continuă pelerinajul ei printre persecuțiile lumii și mângâierile lui Dumnezeu (Sf. Augustin, De civitate Dei 18,51,2), vestind patima și moartea Domnului până când va veni (cf. Lumen Gentium 8). Vorbesc în numele episcopilor catolici de ambele rituri din România. Începând din anul 1948 biserica noastră a trăit în condiții speciale până în luna decembrie a anului trecut. Referindu-mă numai la aspectul formării viitorilor preoți, subliniez faptul că seminariile de rit latin au funcționat, deși în condiții dificile, în timp ce seminariile catolicilor de rit oriental, ca de altfel însăși biserica lor, au fost toate desființate. Biserica greco-catolică, în toată această perioadă a continuat să supraviețuiască, formând în mod clandestin, pe lângă alți preoți, toți cei care, cu riscul lor, alegeau slujirea preoțească. Într-o stare de izolare completă de restul lumii catolice, am continuat pregătirea preoților, urmând vrând-nevrând orientarea tradițională a Bisericii, menținând totdeauna alături de seminariile mari și seminariile mici. Cât privește programul studiilor și a disciplinei, s-a urmat mult timp, până după încheierea Conciliului Vatican II, metoda scolastică și normele preconciliare, care în alte părți au fost abandonate de mult. După închiderea totală, impusă pentru câțiva ani, odată deschise cele două seminarii, numărul aspiranților la preoție, în perioada 1950-1989 a fost totdeauna mai mare decât cel care ne era permis să acceptăm. Timp de patru decenii ne-a fost impus "numerus classus". Spre exemplificare, la Seminarul din Iași, din 136 de candidați, ne-a fost permis să admitem numai 15; altă dată, din 95 candidați, care s-au prezentat, s-a permis să primim numai 20; din 73 de candidați, numai 8. Fac cunoscute aceste cifre, pentru a pune în evidență numărul mare al tinerilor, care din cauza restricțiilor politice nu puteau dezvolta germenii vocației lor sacerdotale. Explicăm abundența vocațiilor, în primul loc, prin calitatea și rolul familiilor, care, dacă sunt însuflețite de spirit de credință, formează primul seminar (cf. Optatam Totius 2). S-ar putea observa că menținerea unei discipline serioase nu a descurajat pe candidații la preoție. Experiența celor patruzeci de ani de seminar ne-a arătat cât este de importantă și cât de valabilă este dezvoltarea și continuitatea formării - seminarul mic. Vă mai fac cunoscut faptul că aspiranții la preoție, în afară de aportul familiei, au fost susținuți pe calea formării lor de comunitatea parohială, a cărei viață religioasă, date fiind limitările grele impuse de autoritățile civile, nu depășeau cadrul celebrărilor liturgice. Liturgia a fost o adevărată școală a vocațiilor. Acum, cu schimbările care au intervenit la sfârșitul anului trecut, Biserica se bucură încă de prezența unui mare număr de tineri, care doresc să devină preoți sau să se dedice Domnului în viața religioasă. În acest an, în Seminarul din Iași s-au prezentat 245 de tineri, dintre care au fost admiși 92 pentru clerul diecezan și 60 pentru călugări. Aceeași situație a fost și în Seminarul din Alba Iulia, despre care va vorbi episcopul auxiliar al acestei dieceze, precum și în seminariile greco-catolice, unde au cerut să intre peste 400 de candidați. În timp ce în anii trecuți, restricțiile de ordin politic condiționau admiterea în seminarii, acum motive de spațiu și de ordin economic ne pun în imposibilitatea de a satisface aceste cerințe. În acest sens, să-mi fie permis să adresez un apel episcopilor confrați să vină în întâmpinarea necesităților noastre, de exemplu, susținându-ne în construirea de noi seminarii. Mereu rămâne adevărat faptul că, "în virtutea catolică, fiecare parte a Bisericii își aduce darurile proprii celorlalte părți și întregii Biserici, astfel încât întreaga Biserică și fiecare parte cred cu aportul tuturor, care sunt în comuniune unele cu altele, iar prin eforturile lor se îndreaptă spre plinătatea unității" (Lumen Gentium 13). Cu privire la seminarii, pentru mine este o obligație de conștiință să atrag atenția voastră asupra faptului că Biserica greco-catolică din România, deși este declarată liberă, nu și-a primit bisericile, seminariile sale, care în anul 1948 le aparțineau. Acum nu au loc nici pentru celebrarea cultului divin, nici pentru pregătirea viitorilor preoți. Cu privire la abundența vocațiilor, episcopii din România intenționează să facă un dar din ele și altor biserici (dieceze) care au nevoie. Să mulțumim lui Dumnezeu, Stăpânul istoriei, care ne-a asistat în acești ani grei, marcați de lipsa libertății religioase și civile. Exprimăm speranța vie că Biserica noastră întărită de puterea Domnului Înviat, va găsi tăria necesară pentru a depăși cu răbdare și iubire și dificultățile actuale. Nu pot încheia, și aceasta este o onoare pentru mine, fără a exprima în numele tuturor episcopilor din România mulțumirea noastră de a fi rânduit pentru toate diecezei de rit latin și de rit oriental, episcopi proprii care acum pot, pentru prima dată, să se constituie Conferință Episcopală și să lucreze unite și în domeniul formării noilor preoți. Petru Gherghel, episcop de Iași
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |