|
Putem să-l cunoaștem pe Dumnezeu? Dumnezeu, pe care îl cunosc creștinii, nu se reduce la o idee sau la un lucru. El este persoană: aceasta înseamnă că îl putem cunoaște, tocmai cum cunoaștem celelalte persoane. În calitate de persoane, noi avem personalitatea noastră, luăm decizii, trăim o viață a noastră personală. După Sfânta Scriptură, și Dumnezeu acționează și gândește, are o personalitate. La început a decis să creeze lumea; apoi tot El a luat inițiativa de a merge în întâmpinarea omului. Dumnezeu nu este o ființă rece sau îndepărtată. Biblia ne spune că Dumnezeu încearcă anumite sentimente: că poate fi ofensat, că poate iubi, etc. De aceea binele și răul îl interesează, de aceea legile morale nu sunt reguli impersonale, cum ar fi legea gravității; a le încălca înseamnă a-l insulta pe Dumnezeu personal. Totuși, poate, din punctul nostru de vedere, latura cea mai importantă a naturii lui Dumnezeu este faptul că El iese din sine pentru a încheia raporturi personale cu oamenii. El vrea ca și noi să-l cunoaștem și să-l iubim, și în același timp vrea să ne ajute în viața noastră. Aceasta este marea temă care parcurge paginile Sfintei Scripturi. Un singur Dumnezeu Oamenii din Biblie nu erau singurii care adorau ceva, așa cum și creștinii nu sunt singurii care fac acest lucru. În toate timpurile și locurile, cea mai mare parte a oamenilor au adorat ceva: spiritul unui fluviu sau munte, strămoșii lor răposați, o serie de divinități mitologice, sau . chiar vreun sistem politic și ideologic. Poporul Bibliei a trebuit să învețe că există numai un singur Dumnezeu legitim, care trebuie să fie adorat. Poporului israelit I s-a spus: "Domnul este Dumnezeul nostru, Domnul este unul singur" (Dt 6,4). Împotriva păgânismului și idolatriei popoarelor învecinate, în Israel s-a insistat (și uneori nu a fost deloc ușor) că există un singur Dumnezeu vrednic de acest nume. Putem vedea acest lucru din modul cum profeții luau în râs celelalte popoare și disprețuiau idolatria lor ca fiind fără nici o valoare. Mai târziu, Sfântul Paul a văzut în păgânism una din înșelătoriile diavolului pentru a atrage pe oameni în greșeală. Cine devenea creștin, trebuia să abandoneze orice formă de cult păgân și trebuia să-și pună încrederea în unicul și adevăratul Dumnezeu. Cine păstrează totul în existență? Putem învăța multe lucruri despre felul cum Dumnezeu păstrează universul în existență. Universul ne spune cât de mare este El. "Ridicați-vă ochii și priviți: cine a creat stelele? Numai Unul singur, Cel puternic și Tare. El le cunoaște pe toate: le cheamă pe toate pe nume și nimic nu lipsește la chemarea sa" (Is 40,26). Universul ne manifestă înțelepciunea lui Dumnezeu. Oamenii de știință recunosc numai ceva din ceea ce Dumnezeu a creat. Ei rămân în continuare cuprinși de mirare în fața realității, cum totul este înlănțuit și funcționează așa de perfect. Biblia ne spune că Dumnezeu cunoaște în mod perfect orice amănunt al universului. Totuși, Creația nu ar avea sens dacă Dumnezeu nu s-ar îngriji de ceea ce a făcut. Universul imens ar putea să ne apară îngrozitor, dacă Dumnezeu nu ar fi creat o lume frumoasă și plăcută, unde viața poate prospera. Isus amintea acest lucru deseori ucenicilor săi. El le spune că, "dacă Dumnezeu hrănește păsările cerului și îmbracă florile câmpului în toată frumusețea lor, cu atât mai mult se îngrijește de noi" (cf. Mt 6,25-34). Lucrul cel mai surprinzător este că Dumnezeu continuă să aibă grijă de noi, fie că ne încredem în El, fie că nu avem încredere în "l. El nu încetează să prevadă de tot ceea ce avem nevoie, chiar și atunci când îi întoarcem spatele. Există atâtea lucruri pe care trebuie să le recunoaștem că provin de la Dumnezeu: viața însăși, sănătatea, hrana, familia și iubirea umană; pacea, legea și ordinea, drepturile umane, bucuria și recreația, frumusețea care încântă universul, pe care îl admirăm. Toate acestea ne sunt date, fie că îl slujim cu recunoștință pe Dumnezeu, fie că nu voim s-o facem. Dumnezeu continuă să aibă grijă de noi, chiar dacă noi nu ne interesăm de aceasta. Totul se află în mâinile lui Dumnezeu Autorii sacri erau absolut siguri că Dumnezeu nu numai că a creat lumea, dar că nimic nu-I scapă din ceea ce se întâmplă în ea. "Cu adevărat Domnul este un Dumnezeu mare, Rege peste toți regii. El stăpânește întregul pământ, de la abisuri până la culmile munților. A lui este marea, el a făcut-o, cu mâinile sale a plăsmuit pământul" (Ps 95,3-5). Aceasta înseamnă că Dumnezeu își va atinge scopul. Când citim cronica neagră a faptelor de fiecare zi, ne vine greu să credem că totul s-ar afla în mâinile lui Dumnezeu. Dar creștinii cred că Dumnezeu este capabil să scoată binele chiar și din evenimentele cele mai dureroase, și că la sfârșit, binele va învinge răul. Chiar și în momentul când Cristos a fost batjocorit, bătut și răstignit, ucenicii săi spun că totul s-a întâmplat pentru că făcea parte din planul lui Dumnezeu. Ei au predicat moartea lui Cristos ca "vestea cea bună" a lui Dumnezeu. Totuși, chiar dacă Dumnezeu ține în mână lumea noastră, aceasta nu vrea să spună că suntem marionete manevrate de El. El ne-a creat liberi ca să alegem, chiar dacă aceasta presupune și faptul că ne putem ridica împotriva Lui. Sfânta Scriptură ne spune că suntem pe deplin responsabili de ceea ce facem. Și pe de altă parte, ne spune că Dumnezeu va realiza, după planurile sale, ceea ce El vrea. Aceasta ne-ar putea crea o problemă, sau alta, deoarece este greu să împăcăm un asemenea control al lui Dumnezeu cu voința noastră liberă. Această dificultate provine și din faptul că nu vedem lucrurile din punctul său de vedere. Ca un director de orchestră, Dumnezeu are în minte toate mișcările sale și ale noastre, cu mult înainte să se întâmple vreun eveniment sau altul. Acest aspect nu a ridicat nici o problemă pentru autorul sacru. El a afirmat cu claritate că suntem pe deplin responsabili de ceea ce facem, iar pe de altă parte, spune cu siguranță absolută că Dumnezeu duce înainte lucrarea sa așa cum vrea. Nu este o simplă întâmplare Astăzi mulți se gândesc că universul s-a format din întâmplare și neagă faptul că ar avea vreo finalitate. Deci și viața noastră ar trebui să fie o întâmplare și un non-sens. Nu am cerut noi să ne naștem într-o lume unde sunt atâția pioni într-un joc fără reguli, sau piese într-o mașină care aleargă nebunește. Pentru mulți, viața este total lipsită de semnificație, și aceasta îi face extrem de agitați: se simt bolnavi, neputincioși, inutili, căsătoria lor sfârșește într-un faliment, trăiesc mereu sub impresia groazei. Nu-I de mirare că mulți vor s-o sfârșească cu această viață, care le pare fără sens, cu o viață care pare fără scop, moartea apărându-le ca o eliberare. Și totuși legea și ordinea pe care le vedem în jurul nostru ne dau o speranță reală și nu ne permit să ajungem la concluzii pesimiste. Dacă am avea la îndemână un radio-telescop și am scruta distanțele imense ale spațiului, sau dacă am lua un electro-microscop și am explora lumea ascunsă care stă dincolo de ceea ce vede ochiul simplu, am găsi peste tot ordine și finalitate. Fără aceasta știința ar fi imposibilă, și totul ar rezulta atât de nesigur, încât viața de fiecare zi ar deveni de nesuportat. Dar lumea nu este așa. Terenul este solid; apa este umedă, aerul este respirabil, lumina luminează, și așa mai departe. În fiecare zi facem constatări de acest gen. Dacă nu ar fi așa, e ca și cum am încerca să locuim într-o cameră cu oglinzi deformate. Ordinea, planul și legea pe care le vedem în creație ne spun că Dumnezeu nu este un Creator care acționează la întâmplare, în mod dezordonat, care uită de tot ceea ce a făcut sau că lasă lucrurile să se aranjeze de la sine. Toate acestea ne spun că există un Dumnezeu cu un scop bine definit pentru tot ceea ce a făcut. Dacă acest lucru este adevărat pentru stelele cerului și pentru atomi, suntem înclinați să credem că este adevărat și pentru ființele umane și pentru întreaga istorie a lumii. Când căutăm să cunoaștem pe acest Dumnezeu, reușim să găsim o semnificație și un scop pentru viața noastră. (va urma)
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |